text_structure.xml
3.65 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na pismo Pana Marszałka z dnia 5 września br., znak: SPS-024-1607/06, przy którym przesłane zostało zapytanie posła Pana Czesława Litwina w sprawie możliwości nowelizacji niektórych przepisów prawnych dotyczących świadczeń emerytalno-rentowych, pragnę uprzejmie przedstawić, co następuje.</p>
<p xml:id="div-2">Pytania:</p>
<p xml:id="div-3">- czy niewaloryzowanie kwoty bazowej stanowiącej podstawę do ustalenia wysokości emerytury lub renty jest zgodne z Konstytucją RP oraz</p>
<p xml:id="div-4">- czy istnieje możliwość zmiany ustawy dotyczącej emerytur i rent, tak aby uwzględnić waloryzację płacową z aktualną kwotą bazową</p>
<p xml:id="div-5">wydają się niezrozumiałe.</p>
<p xml:id="div-6">Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami nowo przyznawane emerytury i renty są obliczane od aktualnie obowiązującej kwoty bazowej, a następnie waloryzowane.</p>
<p xml:id="div-7">W pytaniach zawarta jest sugestia, że emerytury i renty powinny być podwyższane podwójnie - poprzez waloryzowanie kwoty bazowej i poprzez bieżącą waloryzację. Wprowadzenie takiej możliwości mogłoby w konsekwencji doprowadzić do sytuacji, że emerytury i renty rosłyby dwa razy szybciej niż płace. Można by jedynie zastanawiać się, czy podwyższanie emerytur i rent powinno następować poprzez waloryzowanie kwoty bazowej, czy też poprzez waloryzację całej emerytury, jak jest obecnie.</p>
<p xml:id="div-8">Odnośnie do podniesionej w pierwszym pytaniu kwestii zgodności obecnie obowiązujących w tym zakresie przepisów emerytalno-rentowych z konstytucją, pragnę poinformować, że zasady przyznawania i wymiaru świadczeń emerytalno-rentowych oraz ich waloryzacji określone są przepisami podejmowanymi przez parlament. Ocena zgodności tych przepisów z konstytucją należy do Trybunału Konstytucyjnego.</p>
<p xml:id="div-9">Trybunał Konstytucyjny, wypowiadając się w przeszłości w sprawie zgodności niektórych przepisów emerytalno-rentowych z konstytucją, niejednokrotnie podkreślał, że ustawodawcy przysługuje prawo modyfikowania obowiązujących regulacji emerytalno-rentowych i dostosowywania ich zarówno do sytuacji społeczno-gospodarczej kraju, jak i finansowej Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Badając zgodność z konstytucją poszczególnych przepisów ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. Nr 162, poz. 1118, z późn. zm.), Trybunał Konstytucyjny stwierdził niezgodność z konstytucją niektórych z tych przepisów, nie stwierdził natomiast niezgodności z konstytucją przepisu art. 15 (określającego zasady ustalania podstawy wymiaru emerytur i rent) i art. 88-89 tej ustawy (określających zasady waloryzacji emerytur i rent).</p>
<p xml:id="div-10">Odnośnie do pytania, czy zostanie zmieniona ustawa dotycząca przeliczników stosowanych przy naliczaniu emerytury osób średniego dozoru pracujących bezpośrednio przy wydobyciu, pragnę poinformować, że nie przewiduje się żadnych zmian przepisów ustawy emerytalnej w tym zakresie.</p>
<p xml:id="div-11">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-12">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-13">Romuald Poliński</p>
<p xml:id="div-14">Warszawa, dnia 15 września 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>