text_structure.xml
14.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W związku z przesłanym przy piśmie z dnia 5.09.2006 r., znak SPS-024-1602/06, zapytaniem posła Tomasza Garbowskiego z dnia 16.08.2006 r. w sprawie wsparcia rolników indywidualnych dotkniętych klęską suszy - uprzejmie informuję Pana Marszałka, co następuje:</p>
<p xml:id="div-2">Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 sierpnia br. w sprawie szczegółowych warunków realizacji programu pomocy dla gospodarstw rolnych w celu złagodzenia skutków suszy (Dz. U. nr 155, poz. 1109) udzielana jest pomoc dla gospodarstw rolnych poszkodowanych w skutek suszy, w których komisje powołane przez wojewodów na podstawie § 20 ust. 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 stycznia 1996 r. w sprawie szczegółowych kierunków działań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz sposobów ich realizacji (Dz. U. Nr 16, poz. 82 z późn. zm.) oszacowały straty, tj.:</p>
<p xml:id="div-3">1) zasiłki dla rodzin rolniczych prowadzących gospodarstwo rolne, w których straty oszacowane przez komisję wyniosą średnio w uprawach rolnych w wysokości powyżej 30% (pomoc będzie udzielana bez wywiadu środowiskowego) w wysokości</p>
<p xml:id="div-4">- dla rodzin rolniczych prowadzących gospodarstwa rolne o powierzchni do 5 ha użytków rolnych - 500 zł,</p>
<p xml:id="div-5">- dla rodzin rolniczych prowadzących gospodarstwa rolne o powierzchni powyżej 5 ha użytków rolnych - 1000 zł</p>
<p xml:id="div-6">2) dodatkowa pomoc w wysokości 392 zł dla poszkodowanych przez suszę gospodarstw rolnych prowadzących produkcję zwierzęcą, jeżeli straty w użytkach zielonych przekroczą 30%.</p>
<p xml:id="div-7">Zgodnie z § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia pomocy udziela się rodzinom rolniczym, których gospodarstwa rolne zostały dotknięte suszą w 2006 r., jeżeli co najmniej jedna osoba w rodzinie rolniczej jest rolnikiem w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników i podlega temu ubezpieczeniu z mocy ustawy.</p>
<p xml:id="div-8">Jednocześnie informuje Pana Marszałka, że rodziny rolnicze, które znajdują się w trudnej sytuacji finansowej, a zgodnie z przepisami ww. rozporządzenia nie mogą uzyskać pomocy społecznej w ramach programu pomocy dla gospodarstw rolnych w celu złagodzenia skutków suszy, mogą ubiegać się o przyznanie im zasiłków celowych na ogólnych zasadach wynikających z art.40 ust. 2 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593, z późn. zm.). Zgodnie bowiem z ww. przepisem zasiłek celowy może być przyznany także osobie albo rodzinie, które poniosły straty w wyniku klęski żywiołowej lub ekologicznej.</p>
<p xml:id="div-9">Wzór wniosku został określony w załączniku do rozporządzenia, co powinno ułatwić zarówno składanie, jak i rozpatrywanie wniosków. Ostateczny termin składania wniosków ustalony został na dzień 15 października br.</p>
<p xml:id="div-10">Ponadto przyjęty w dniu 1 sierpnia 2006 r. przez Radę Ministrów ˝Program pomocy dla gospodarstw rolnych w celu złagodzenia skutków suszy˝ przewiduje m.in. następujące formy pomocy:</p>
<p xml:id="div-11">1) dopłaty do kwalifikowanego materiału siewnego nabywanego przez gospodarstwa rolne poszkodowane przez suszę - dopłaty będą udzielane przez Agencję Rynku Rolnego, a z pomocy będą mogły skorzystać gospodarstwa rolne, w których oszacowane przez komisje powołane przez wojewodów straty przekroczą 30%. Dopłaty dla gospodarstw rolnych dotkniętych suszą zostaną wprowadzone na podstawie ustawy o zmianie ustawy o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych.</p>
<p xml:id="div-12">W związku z wystąpieniem w 2006 r. suszy Rada Ministrów podjęła uchwałę o udzieleniu pomocy producentom rolnym dotkniętym suszą w formie dopłaty do zużytego do siewu lub sadzenia materiału siewnego kategorii: elitarny lub kwalifikowany. Dopłaty obejmą tych producentów, którzy jesienią 2006 r. oraz wiosną 2007 r. zakupią oraz u których szkoda spowodowana suszą oszacowana przez komisję powołaną przez wojewodę będzie wynosiła średnio powyżej 30%.</p>
<p xml:id="div-13">O przyznanie dopłaty z tytułu zużytego do siewu lub sadzenia materiału siewnego może ubiegać się producent rolny (w rozumieniu ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności), który:</p>
<p xml:id="div-14">- uprawia rośliny objęte dopłatami, o łącznej powierzchni nie mniejszej niż 1 ha,</p>
<p xml:id="div-15">- zużył do siewu lub sadzenia materiał siewny kategorii: elitarny lub kwalifikowany, zakupiony od podmiotów prowadzących obrót materiałem siewnym lub wyprodukowany we własnym gospodarstwie.</p>
<p xml:id="div-16">- złożył wniosek do właściwego terytorialnie OT ARR na formularzu opracowanym i udostępnionym przez ARR.</p>
<p xml:id="div-17">- do wniosku dołączył fakturę zakupu materiału siewnego oraz wykaz numerów etykiet albo paszportów.</p>
<p xml:id="div-18">- opinię wojewody określającą wysokość szkody w uprawach.</p>
<p xml:id="div-19">2) stosowanie przez Prezesa Agencji Nieruchomości Rolnych ulg w opłatach czynszu dzierżawnego - na podstawie art. 700 K.c. obniżenie czynszu dzierżawnego może nastąpić przy łącznym spełnieniu dwóch warunków:</p>
<p xml:id="div-20">- zaistniały okoliczności, za które dzierżawca nie ponosi odpowiedzialności i które nie dotyczą jego osoby, np. negatywne działanie sił przyrody,</p>
<p xml:id="div-21">- nastąpiło znaczne zmniejszenie zwykłego przychodu z przedmiotu dzierżawy.</p>
<p xml:id="div-22">Obniżenie czynszu może nastąpić po złożeniu przez dzierżawcę stosownego wniosku, w którym zawarte zostaną informacje dotyczące:</p>
<p xml:id="div-23">- struktury zasiewów,</p>
<p xml:id="div-24">- okoliczności, które miały wpływ na znaczne zmniejszenie plonów,</p>
<p xml:id="div-25">- rodzaju uprawy (z określeniem, czy jest to uprawa jara, czy ozima), powierzchni uprawy, na którą miały wpływ negatywne skutki potwierdzone protokołem komisji dokonującej lustracji,</p>
<p xml:id="div-26">- uzyskany plon i średni plon z 3 ostatnich lat,</p>
<p xml:id="div-27">- kwoty uzyskane z tytułu odszkodowań i ubezpieczeń.</p>
<p xml:id="div-28">3) niesankcjonowanie producentów rolnych, którzy nie wywiążą się z powodu suszy z limitu produkcji mleka - po potwierdzeniu przez wojewodę wystąpienia na danym terenie klęski suszy Agencja Rynku Rolnego, działając na podstawie art. 15 ust. 3 rozporządzenia Rady (WE) Nr 1788/2003 z dnia 29 września 2003 r. ustanawiającego opłatę wyrównawczą w sektorze mleka i przetworów mlecznych, nie wyda decyzji o redukcji lub cofnięciu indywidualnych ilości referencyjnych w przypadku niewykorzystania przez producenta jego indywidualnej ilości referencyjnej.</p>
<p xml:id="div-29">4) stosowanie przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego pomocy - na indywidualny wniosek - w opłacaniu bieżących składek na ubezpieczenie społeczne oraz regulowaniu zaległości z tego tytułu w formie odraczania terminu płatności składek oraz w formie rozkładania ich na dogodne raty. Poszkodowani przez suszę rolnicy mogą także ubiegać się o zmianę dotychczasowych spłat należności z tytułu zadłużenia. W uzasadnionych przypadkach możliwe jest także ubieganie się umorzenie w całości lub w części bieżących składek.</p>
<p xml:id="div-30">5) wypłatę przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa dopłat bezpośrednich za 2006 r. w pierwszej kolejności w powiatach objętych szkodami spowodowanymi przez suszę.</p>
<p xml:id="div-31">Na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 stycznia 1996r. w sprawie szczegółowych kierunków działań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz sposobów ich realizacji (Dz. U. Nr 16, poz. 82 z późn. zm.) uruchamiane są na bieżąco przez Agencję, za zgodą Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, na wnioski wojewodów, procedury w zakresie preferencyjnych kredytów na wznowienie produkcji w gospodarstwach rolnych i działach specjalnych produkcji rolnej poszkodowanych m.in. w wyniku klęski suszy. Warunkiem uruchomienia powyższej procedury jest dokonanie oszacowania strat przez komisję powołaną przez wojewodę w ciągu 30 dni od dnia stwierdzenia skutków klęski.</p>
<p xml:id="div-32">W przypadku ww. kredytów mają zastosowanie uproszczone procedury ich udzielania. Ponadto producent rolny może sfinansować środkami z kredytu klęskowego zakup materiałów i środków trwałych dokonany w okresie od zaistnienia klęski, a przed uzyskaniem kredytu. Kredyty udzielane są na okres do 24 miesięcy i oprocentowane dla kredytobiorcy w wysokości 1,2% w skali roku.</p>
<p xml:id="div-33">W celu ułatwienia producentom rolnym dotkniętym w roku bieżącym klęską suszy wydłużono do 5 lat okres spłaty zaciągniętych wcześniej kredytów na wznowienie produkcji w gospodarstwach rolnych i działach specjalnych produkcji rolnej poszkodowanych w wyniku klęsk.</p>
<p xml:id="div-34">W obecnie obowiązujących zasadach stosowania dopłat do oprocentowania kredytów klęskowych stworzono podstawy prawne, aby w sytuacji trudności ze spłatą kredytu klęskowego, udzielonego na podstawie § 20 ww. rozporządzenia Rady Ministrów, bank kredytujący na wniosek kredytobiorcy mógł, po upływie umownego okresu stosowania przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa dopłat do jego oprocentowania, przekwalifikować pozostałą do spłaty część kredytu na warunki komercyjne, bez konieczności zwrotu zastosowanych przez Agencję dopłat.</p>
<p xml:id="div-35">Niezależnie od powyższego informuję, że ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o dopłatach do ubezpieczeń upraw rolnych oraz zwierząt gospodarskich (Dz.U. Nr 150, poz. 1249, ze zm.) od 1 stycznia 2006 r. wprowadzony został system ubezpieczeń upraw rolnych i zwierząt gospodarskich z dofinansowaniem z budżetu państwa do składek producentów rolnych z tytułu zawarcia umów ubezpieczenia od wystąpienia następujących zdarzeń losowych:</p>
<p xml:id="div-36">- dla produkcji roślinnej (tj. upraw - zbóż, kukurydzy, rzepaku, rzepiku, ziemniaków i buraków cukrowych): huraganu, powodzi, deszczu nawalnego, gradu, piorunu, obsunięcia się ziemi, lawiny, suszy, ujemnych skutków przezimowania lub przymrozków wiosennych,</p>
<p xml:id="div-37">- dla produkcji zwierzęcej (tj. bydła, koni, owiec, kóz i świń): huraganu, powodzi, deszczu nawalnego, gradu, piorunu, obsunięcia się ziemi, lawiny, uboju z konieczności.</p>
<p xml:id="div-38">Wysokość dopłat do składek ubezpieczeń określa rozporządzenie Rady Ministrów z 21 marca 2006 r. (Dz.U. Nr 52, poz. 381) w sprawie wysokości dopłat do składek z tytułu ubezpieczenia upraw rolnych i zwierząt gospodarskich w 2006 r., w którym ustalona w 2006 r. dopłata do składki z tytułu ubezpieczenia:</p>
<p xml:id="div-39">1) upraw zbóż, kukurydzy, rzepaku lub rzepiku - wynosi 40% składki do 1 ha uprawy;</p>
<p xml:id="div-40">2) upraw ziemniaków lub buraków cukrowych - wynosi 35% składki do 1 ha uprawy;</p>
<p xml:id="div-41">3) koni - wynosi 45% składki do 1 sztuki;</p>
<p xml:id="div-42">4) bydła, owiec, kóz lub świń - wynosi 50% składki do 1 sztuki.</p>
<p xml:id="div-43">Zgodnie z ww. ustawą Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi zawarł z pięcioma zakładami ubezpieczeń umowy w sprawie dopłat ze środków budżetu państwa do składek z tytułu zawarcia umów ubezpieczenia z producentami rolnymi od ryzyka wystąpienia skutków zdarzeń losowych w rolnictwie, tj. z PZU S.A. w Warszawie, Towarzystwem Ubezpieczeń Allianz Polska S.A. w Warszawie, Towarzystwem Ubezpieczeń Wzajemnych TUW w Warszawie, Concordia Polska TUW w Poznaniu, Towarzystwem Ubezpieczeń i Reasekuracji Warta S.A. w Warszawie.</p>
<p xml:id="div-44">Ustawą z dnia 27 kwietnia br. o zmianie ustawy o dopłatach do ubezpieczeń upraw rolnych i zwierząt gospodarskich od 2007 r. będą mogły być stosowane z budżetu państwa dopłaty do składek z tytułu zawarcia umów ubezpieczenia:</p>
<p xml:id="div-45">- upraw chmielu, warzyw oraz drzew i krzewów owocowych od ryzyka wystąpienia szkód spowodowanych przez huragan, powódź, deszcz nawalny, grad, piorun, obsunięcie ziemi, lawinę, suszę oraz ujemne skutki przezimowania lub przymrozków wiosennych,</p>
<p xml:id="div-46">- drobiu i ryb od ryzyka wystąpienia szkód spowodowanych przez huragan, powódź, deszcz nawalny, grad, piorun, obsunięcie ziemi, lawinę oraz uboju z konieczności.</p>
<p xml:id="div-47">W związku z problemami związanymi z wdrażaniem w roku bieżącym systemu ubezpieczeń upraw rolnych i zwierząt gospodarskich na podstawie obecnie obowiązującej ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi opracowany został projekt ustawy o zmianie ustawy o dopłatach do ubezpieczeń upraw rolnych i zwierząt gospodarskich, który uwzględnia dotychczasowe doświadczenia w zakresie wdrażania systemu dotowanych z budżetu państwa ubezpieczeń oraz ma na celu objęcie jak największej liczby producentów rolnych dopłatami do składek z tytułu zawarcia umowy ubezpieczenia.</p>
<p xml:id="div-48">W projekcie ustawy przewiduje się m.in.:</p>
<p xml:id="div-49">- możliwość ubezpieczania upraw roślin i zwierząt od wszystkich określonych w ustawie ryzyk lub wybranych przez producenta rolnego, np. występujących najczęściej na danym obszarze,</p>
<p xml:id="div-50">- doprecyzowanie zakresu odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń za powstałe szkody,</p>
<p xml:id="div-51">- uszczegółowienie wysokości dopłat w zależności od rodzaju upraw oraz składki taryfowej stanowiącej procent sumy ubezpieczenia, przy czym do uzgodnień międzyresortowych zaproponowano dwa warianty,</p>
<p xml:id="div-52">- wprowadzenie systemu obowiązkowych ubezpieczeń w przypadkach określonych w ustawie;</p>
<p xml:id="div-53">- utworzenie Funduszu Reasekuracji Ubezpieczeń Upraw Rolnych jako rachunku bankowego w Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym, którego wpływy będą m.in. stanowiły wpłaty z części składek pobranych przez zakłady ubezpieczeń.</p>
<p xml:id="div-54">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-55">Sekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-56">Marek Zagórski</p>
<p xml:id="div-57">Warszawa, dnia 28 września 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>