text_structure.xml
5 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Nawiązując do pisma z dnia 5 września 2006 r. (sygn. SPS-024-1600/06) przekazującego zapytanie Posła na Sejm RP Pana Jerzego Szmajdzińskiego w sprawie wprowadzenia stanu klęski żywiołowej na terenie całego lub części woj. dolnośląskiego, z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów, uprzejmie przedstawiam następujące informacje.</p>
<p xml:id="div-2">Rząd RP szczegółowo przeanalizował możliwość wprowadzenia stanu klęski żywiołowej. W wyniku przeprowadzonej analizy stwierdzono, iż wnioskowane wprowadzenie stanu klęski żywiołowej nie daje możliwości zapewnienia dodatkowej pomocy osobom, które poniosły straty w wyniku występowania niekorzystnych warunków atmosferycznych (susza, powódź).</p>
<p xml:id="div-3">Zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej (Dz.U. Nr 62, poz. 558 z późn. zm.) stan klęski żywiołowej może być wprowadzony dla zapobieżenia skutkom katastrof naturalnych lub awarii technicznych noszących znamiona klęski żywiołowej oraz w celu ich usunięcia. Klęską żywiołową w rozumieniu cytowanej ustawy jest m.in. susza lub powódź, których skutki zagrażają życiu lub zdrowiu dużej liczby osób, mieniu w wielkich rozmiarach albo środowisku na znacznych obszarach, a pomoc i ochrona mogą być skutecznie podjęte tylko przy zastosowaniu nadzwyczajnych środków, we współdziałaniu różnych organów i instytucji oraz specjalistycznych służb i formacji działających pod jednolitym kierownictwem.</p>
<p xml:id="div-4">Zaznaczyć należy, iż ogłoszenie stanu klęski żywiołowej nie stanowi samoistnej czy nawet dodatkowej przesłanki do otrzymania nadzwyczajnej pomocy finansowej z budżetu państwa przez rolników lub inne poszkodowane podmioty. Ustawa z dnia 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej określa jedynie:</p>
<p xml:id="div-5">- zasady działania władzy publicznej w przypadkach, gdy zapobieżenie skutkom katastrofy naturalnej (awarii technicznej) lub ich usunięcie przekracza możliwości organów administracji rządowej i samorządowej działających w oparciu o zwykle (permanentnie) stosowane uregulowania prawne,</p>
<p xml:id="div-6">- przesłanki i zakres ograniczeń wolności i praw człowieka i obywatela.</p>
<p xml:id="div-7">Jednocześnie uprzejmie informuję, iż w dniu 1 sierpnia 2006 r. Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie ustanowienia ˝Programu pomocy dla gospodarstw rolnych w celu złagodzenia skutków suszy˝, który od 1 września 2006 r. przewiduje realizację następujących działań:</p>
<p xml:id="div-8">- pomoc materialną dla poszkodowanych przez suszę gospodarstw rolnych w formie ekwiwalentu 1 tony pszenicy na gospodarstwo. Z tej formy pomocy będą mogły skorzystać gospodarstwa rolne prowadzące produkcję zwierzęcą, w których oszacowane przez komisje straty w użytkach zielonych przekroczą 30%,</p>
<p xml:id="div-9">- dopłaty do 100 kg zużytego do siewu lub sadzenia materiału kategorii elitarny lub kwalifikowany. Z pomocy będą mogły skorzystać gospodarstwa rolne, w których oszacowane przez komisje straty przekroczą 30%,</p>
<p xml:id="div-10">- pomoc socjalna dla gospodarstw rolnych. Proponowana wysokość zasiłku socjalnego udzielanego przez gminne ośrodki pomocy społecznej wynosi 500 zł na gospodarstwo do 5 ha użytków rolnych i 1000 zł na gospodarstwo powyżej 5 ha użytków rolnych,</p>
<p xml:id="div-11">- wypłata przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa dopłat bezpośrednich za 2006 r. w pierwszej kolejności w powiatach objętych stratami spowodowanymi przez suszę,</p>
<p xml:id="div-12">- stosowanie przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego pomocy - na indywidualny wniosek rolnika - w opłaceniu składek na ubezpieczenie społeczne i w regulowaniu zaległości z tego tytułu w formie odraczania terminu płatności składek oraz rozkładania ich na dogodne raty,</p>
<p xml:id="div-13">- stosowanie przez Prezesa Agencji Nieruchomości Rolnych ulg w opłatach czynszu dzierżawnego,</p>
<p xml:id="div-14">- stosowanie przez wójtów, burmistrzów lub prezydentów miast ulg i zwolnień w opłatach podatku rolnego, na podstawie art. 13c ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t.j.: Dz.U. z 1993 r. Nr 94, poz. 431 z późn. zm.),</p>
<p xml:id="div-15">- niestosowanie kar wobec producentów rolnych, którzy nie wywiążą się z powodu suszy z limitu produkcji mleka.</p>
<p xml:id="div-16">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-17">Minister</p>
<p xml:id="div-18">Ludwik Dorn</p>
<p xml:id="div-19">Warszawa, dnia 4 października 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>