text_structure.xml
5.56 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie Pana Posła Andrzeja Biernata w sprawie systemu emerytalno-rentowego obejmującego służby mundurowe oraz mianowania byłych żołnierzy zawodowych (SPS-024-1597/06), proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień.</p>
<p xml:id="div-2">Na wstępie chciałbym zaznaczyć, że u podstaw zmiany przepisów dotyczących zasad mianowania na wyższe stopnie wojskowe żołnierzy zawodowych leżała idea tożsamości posiadanego przez żołnierza stopnia wojskowego ze stopniem etatowym stanowiska służbowego, które zajmuje. Przepisy określające zasady mianowania byłych żołnierzy zawodowych powinny być spójne z regułami obowiązującymi w czynnej służbie wojskowej.</p>
<p xml:id="div-3">Zasady mianowania na wyższe stopnie wojskowe byłych żołnierzy zawodowych określa art. 76 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2004 r. Nr 241, poz. 2416 ze zm.). W myśl art. 76 ust. 8 pkt 2, można mianować na wyższy stopień wojskowy byłych żołnierzy zawodowych, którzy działają jako wolontariusze w stowarzyszeniach lub innych organizacjach zawierających w swoich statutach cele związane z obronnością lub bezpieczeństwem kraju, ponadto - byłych żołnierzy zawodowych zatrudnionych w instytucjach bądź w podmiotach posiadających osobowość prawną i wykonujących zadania na rzecz obronności.</p>
<p xml:id="div-4">W istocie art. 76 ust. 8a przewiduje możliwość otrzymania awansu na wyższy stopień wojskowy tylko jeden raz, jeśli były żołnierz zawodowy posiada stopień wojskowy niższy od zajmowanego ostatnio stanowiska służbowego. Nowelizacja ta została wprowadzona właśnie na skutek interwencji środowisk byłych żołnierzy zawodowych, którzy oczekiwali określenia jasnych zasad awansowania. Zapisy te uniemożliwiają dowolność w przyznawaniu awansów, dewaluację stopni wojskowych i są spójne z ideą tożsamości stopnia i stanowiska.</p>
<p xml:id="div-5">Nawiązując do wyrażonej uwagi na temat perspektywy odchodzenia ze służby wojskowej żołnierzy posiadających wyższy stopień wojskowy od stopnia etatowego stanowiska służbowego, informuję, że w skierowanym przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, w dniu 15 września br., do Laski Marszałkowskiej projekcie ustawy o zmianie ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych przewidziane zostało przedłużenie okresu przejściowego na uzyskanie tożsamości posiadanego stopnia wojskowego i stopnia etatowego zajmowanego stanowiska - dla podoficerów do końca 2010 r., dla oficerów do końca 2007 r. Także w przygotowywanej przez resort obrony narodowej nowelizacji tej ustawy zawarto analogiczny zapis. Projekt ten jest na etapie końcowych uzgodnień międzyresortowych.</p>
<p xml:id="div-6">Odpowiadając na pytanie dotyczące ewentualnej zmiany brzmienia art. 76 ust. 8a ustawy o powszechnym obowiązku obrony RP, uprzejmie informuję, że w świetle przedstawionych wyżej argumentów nie widzę uzasadnionych przesłanek dokonywania zmiany w zakresie zasad awansowania byłych żołnierzy zawodowych. Obowiązujący system gratyfikowania ich zasług dokonywanych w obszarze obronności uważam za sprawiedliwy i wystarczający.</p>
<p xml:id="div-7">W odniesieniu do wojskowego systemu emerytalnego informuję, iż od 1 stycznia 1999 r. wszystkie służby mundurowe zostały objęte powszechną waloryzacją rent i emerytur. Od tej daty kwestie te regulują postanowienia art. 89 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. z 2004 r. Nr 39, poz. 353 ze zm.).</p>
<p xml:id="div-8">Pobieranie świadczeń przez prokuratorów w stanie spoczynku reguluje przepis art. 62a ust. 5 ustawy z dnia 20 czerwca 1985 r. o prokuraturze (Dz.U. z 2002 r. Nr 21, poz. 206 ze zm.), który wyraźnie stanowi, że w razie zbiegu prawa do uposażenia w stanie spoczynku z prawem do emerytury lub renty wojskowej wypłaca się osobie uprawnionej wyłącznie świadczenie wyższe albo przez nią wybrane. Natomiast rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej z dnia 10 lutego 2006 r. w sprawie ustalania i wypłacania uposażeń oraz uposażeń rodzinnych prokuratorom w stanie spoczynku wojskowych jednostek organizacyjnych prokuratury oraz członkom ich rodzin (Dz.U. Nr 33, poz. 231) określa wyłącznie zasady oraz tryb ustalania i wypłacania przez wojskowe biura emerytalne uposażeń prokuratorom w stanie spoczynku.</p>
<p xml:id="div-9">Resort obrony narodowej, mając na względzie dobro żołnierzy odchodzących na emeryturę oraz byłych żołnierzy zawodowych, zawsze czynił starania o zapewnienie właściwych rozwiązań prawnych i utrzymanie stabilności wojskowego systemu emerytalnego, jednakże powrót do waloryzacji ˝uposażeniowej˝ jest obecnie niemożliwy, ze względu na koszty jej wprowadzenia.</p>
<p xml:id="div-10">Przedstawiając powyższe wyjaśnienia, mam nadzieję, iż uzna je Pan Marszałek za wystarczające.</p>
<p xml:id="div-11">Łączę wyrazy szacunku i poważania</p>
<p xml:id="div-12">Sekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-13">Marek Zająkała</p>
<p xml:id="div-14">Warszawa, dnia 25 września 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>