text_structure.xml
8.31 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie Pani Jadwigi Zakrzewskiej, Posła na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, z dnia 24 lipca 2006 r., w sprawie kontraktów na III kwartał 2006 r. w szpitalach powiatowych województwa mazowieckiego, przesłane przy piśmie Marszałka Sejmu z dnia 22 sierpnia 2006 r., znak: SPS-024-1595/06, uprzejmie proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień.</p>
<p xml:id="div-2">Odnosząc się do kwestii utrzymania kontraktów na III kwartał 2006 r. na poziomie nie niższym niż wynikający z I półrocza, uprzejmie informuję, iż z informacji otrzymanej z Mazowieckiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia w przedmiotowej sprawie wynika, że obecny plan finansowy po zmianach umożliwił zakupienie świadczeń do końca roku we wszystkich rodzajach świadczeń, z wyjątkiem lecznictwa szpitalnego i świadczeń odrębnie kontraktowanych. W tych rodzajach świadczeń Oddział przyjął koncepcję oszczędnościowego wydatkowania środków poprzez oddzielenie kontraktowania świadczeń na III kwartał od rozliczenia I półrocza 2006 r. Ponadto Oddział poinformował, że kontraktowanie świadczeń na IV kwartał będzie ściśle zależne od dodatkowych środków finansowych oraz od wyniku rozliczenia I półrocza br.</p>
<p xml:id="div-3">Dodatkowo informuję, że Prezes Funduszu w sierpniu br. wystąpił do Ministra Zdrowia z prośbą o zaopiniowanie uruchomienia środków z pozostałej części rezerwy ogólnej (151,7 mln zł) oraz uruchomił procedurę zmiany planu finansowego Funduszu na 2006 r., wynikającą między innymi z podziału zysku netto Funduszu za 2005 r. oraz większych niż prognozowano przychodów ze składek na ubezpieczenie zdrowotne w okresie I-VII 2006 r., skutkującą zwiększeniem środków na koszty świadczeń opieki zdrowotnej o 453,9 mln zł.</p>
<p xml:id="div-4">Ww. środki wraz z ewentualnymi dodatkowymi środkami z tytułu większych niż prognozowano przychodów ze składek na ubezpieczenie zdrowotne za okres VIII-XII 2006 r., w części należnej Mazowieckiemu OW NFZ, powinny umożliwić Oddziałowi zawarcie kontraktów zarówno na III, jak i IV kwartał 2006 r.</p>
<p xml:id="div-5">W nawiązaniu do kwestii finansowania świadczeń opieki zdrowotnej od 1 października 2006 r. w kontekście podwyżek wynagrodzeń pracowników ochrony zdrowia wynikających z ustawy z dnia 22 lipca 2006 r. o przekazaniu środków finansowych świadczeniodawcom na wzrost wynagrodzeń (Dz. U. Nr 149, poz 1076), uprzejmie informuję, że zgodnie z art. 3 przedmiotowej ustawy ustalenie i przekazanie świadczeniodawcom środków na sfinansowanie wzrostu wynagrodzeń pracowników ochrony zdrowia będzie realizowane poprzez zwiększenie kwoty zobowiązania, wynikającej z umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, wynikającej z art. 136 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. Nr 210, poz. 2135, z późn. zm.). Zgodnie z przepisem ww. artykułu podstawą wzrostu kwoty zobowiązania Funduszu względem świadczeniodawców (z przeznaczeniem na wzrost wynagrodzeń pracowników ochrony zdrowia w roku 2006) jest podwojona kwota zobowiązania, o której mowa w art. 136 pkt 5 ustawy o świadczeniach, w umowach zawartych na rok 2006 za okres I półrocza 2006 r. według stanu na dzień 30 czerwca 2006 r.</p>
<p xml:id="div-6">Dodatkowo informuję, że w dniu 22 lipca 2006 r. Minister Zdrowia, w porozumieniu z Ministrem Finansów, zatwierdził zmianę planu finansowego NFZ na 2006 r., w ramach której do oddziałów wojewódzkich NFZ przekazano środki finansowe w kwocie 871,9 mln zł. Ponadto w trybie art. 124 ust. 8 ustawy o świadczeniach Minister Zdrowia w dniu 27 lipca 2006 r. pozytywnie zaopiniował uruchomienie środków z rezerwy ogólnej w kwocie 212,4 mln zł. Przedmiotowe środki mają być przeznaczone na sfinansowanie w IV kwartale 2006 r. skutków podwyżek pracowników ochrony zdrowia wynikających z przedmiotowej regulacji.</p>
<p xml:id="div-7">W odniesieniu do kwestii opracowania przez NFZ zasad zawierania ugód ze świadczeniodawcami w sprawie tzw. ustawy 203, informuję, że kwestia zobowiązań z tytułu przedmiotowej ustawy została uregulowana w części, poprzez powiązanie roszczeń świadczeniodawców ze środkami uzyskanymi przez nich w formie pożyczki z budżetu państwa w trybie art. 35 ust. 4 ustawy z dnia 15 kwietnia 2005 r. o pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 78, poz. 684, z późn. zm.), które zgodnie z pkt 3 lit. a tegoż ustępu w pierwszej kolejności przeznaczone były na zaspokojenie należności głównych z tytułu roszczeń pracowników wynikających z przedmiotowej ustawy. Podkreślić należy, że na warunkach określonych w ustawie o pomocy publicznej przedmiotowa pożyczka ulega umorzeniu.</p>
<p xml:id="div-8">Jednocześnie informuję, że zgodnie z uchwałą Sądu Najwyższego z 30 marca 2006 r. (sygn. akt III CZP 130/05), art. 4a ustawy z dnia 16 grudnia 1994 r. o negocjacyjnym systemie kształtowania przyrostu przeciętnych wynagrodzeń u przedsiębiorców oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U. z 1995 r. Nr 1, poz. 2, z późn. zm.) stanowi - w związku z art. 56 K.c. - podstawę roszczenia samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej w stosunku do kasy chorych (Narodowego Funduszu Zdrowia) o zwrot kosztów zwiększonego wynagrodzenia pracowników, jeżeli zakład ten, pomimo prawidłowego gospodarowania środkami uzyskanymi na podstawie umowy o udzielenie świadczeń zdrowotnych, nie mógł tych kosztów pokryć w całości lub w części.</p>
<p xml:id="div-9">Zauważyć należy, że ww. uchwała Sądu Najwyższego nie nakłada na Fundusz obowiązku zawierania ugód ze szpitalami. Niemniej jednak, mając na uwadze ograniczanie kosztów, przede wszystkim sądowych, Fundusz dąży do polubownego rozwiązania przedmiotowej kwestii. Podkreślić należy, iż uwzględniając złożoność poszczególnych przypadków, występowanie różnic, zarówno w zakresie, jak i warunkach ugód zawieranych przez Fundusz w przedmiotowej kwestii, należy uznać za uzasadnione i dopuszczalne.</p>
<p xml:id="div-10">Odnośnie do wprowadzenia od 1 stycznia 2007 r. jednakowej stawki za punkt dla wszystkich szpitali województwa mazowieckiego, wyjaśniam, iż zgodnie z przepisami ustawy o świadczeniach kontraktowanie świadczeń opieki zdrowotnej odbywa się w drodze konkursu ofert albo rokowań. Zgodnie z art. 148 przedmiotowej ustawy porównanie ofert w toku postępowania konkursowego obejmuje w szczególności między innymi: jakość udzielanych świadczeń, kwalifikacje personelu, wyposażenie, liczbę oferowanych świadczeń oraz ich cenę (dla świadczeń wycenionych punktowo jest to pochodna ceny punktu rozliczeniowego i ilości punktów przypisanych do danego świadczenia), która zgodnie z art. 142 ust. 6 przedmiotowej ustawy może być przedmiotem negocjacji.</p>
<p xml:id="div-11">Mając powyższe na uwadze, występowanie różnic w wycenie poszczególnych jednostek rozliczeniowych, zarówno pomiędzy świadczeniodawcami, jak i oddziałami wojewódzkimi Funduszu, należy uznać za uzasadnione.</p>
<p xml:id="div-12">W kwestii ˝sprawiedliwych dla szpitali publicznych˝ zasad kontraktowania świadczeń opieki zdrowotnej informuję, że zgodnie z art. 134 ustawy o świadczeniach Fundusz jest zobowiązany zapewnić równe traktowanie wszystkich świadczeniodawców ubiegających się o zawarcie umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej i prowadzić postępowanie w sposób gwarantujący zachowanie uczciwej konkurencji, a wszelkie wymagania, wyjaśnienia i informacje, a także dokumenty związane z postępowaniem konkursowym zobowiązany jest udostępniać świadczeniodawcom na takich samych zasadach.</p>
<p xml:id="div-13">Z wyrazami szacunku</p>
<p xml:id="div-14">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-15">Jarosław Pinkas</p>
<p xml:id="div-16">Warszawa, dnia 31 sierpnia 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>