text_structure.xml
3.93 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie Pana Posła Pawła Arndta przesłane z pismem nr SPS-024-1587/06 z dnia 22 sierpnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia nowego wzoru tablic rejestracyjnych, odpowiadających wymaganiom rozporządzenia Rady WE Nr 2411/98, uprzejmie informuję, że decyzja ówczesnego kierownictwa resortu w tej sprawie była podjęta w marcu 2005 r.</p>
<p xml:id="div-2">Od początku procedury legislacyjnej termin wprowadzenia eurotablic był planowany na dzień 1 maja 2006 r. Od połowy 2005 r. powszechna była wiedza organów samorządowych o prowadzonych pracach mających na celu wprowadzenie eurotablic. W toku procedury legislacyjnej projektowany był 30-dniowy okres przejściowy na wydawanie starych wzorów tablic rejestracyjnych. Jednak przepis ten wobec wejścia w życie nowego wzoru eurotablic został uznany za niespójny i usunięty przez Komisję Prawniczą Rządowego Centrum Legislacyjnego. Uznano, że wydawanie w ww. okresie przejściowym dwóch rodzajów tablic tworzyłoby sytuację, że nie przepisy, a urząd albo właściciel decydowałby o wzorze wydawanych tablic rejestracyjnych, co z kolei powodowałoby, że miałoby miejsce uznaniowe stosowanie prawa. Ponadto gdyby w okresie przejściowym urząd, rejestrując pojazd, wydałby właścicielowi pojazdu tablice rejestracyjne ˝starego˝ wzoru, a właściciel byłby zainteresowany otrzymaniem eurotablicy, to musiałby przyjść ponownie do urzędu z wnioskiem o wymianę tablic i ponieść koszty z tym związane, co doprowadziłoby do sytuacji absurdalnej.</p>
<p xml:id="div-3">Ze względu na proces certyfikacji tablic rejestracyjnych nie zakładano okresu przejściowego dla producentów tych tablic. Od dnia 2 maja 2006 r. mogą oni dostarczać do organów rejestrujących wyłącznie tablice rejestracyjne zgodne z wzorem określonym w rozporządzeniu Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 20 kwietnia 2006 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów.</p>
<p xml:id="div-4">Wprowadzając nowy wzór tablic rejestracyjnych, nie było intencją ministerstwa naruszanie interesów samorządów. Projekt rozporządzenia podlegał wieloetapowej procedurze konsultacji i uzgodnień, w tym również ze środowiskiem reprezentującym organy samorządowe rejestrujące pojazdy. Przy kształtowaniu przepisów o tablicach rejestracyjnych wzięto pod uwagę nie tylko aspekty związane z działaniami urzędów, ale również właścicieli pojazdów i producentów tablic rejestracyjnych. Najważniejsze przy tym są rozstrzygnięcia, które skutkują dla kilkunastomilionowej rzeszy właścicieli pojazdów w naszym kraju. Wydane przepisy nie powodują dla właścicieli pojazdów konieczności wymiany tablic rejestracyjnych, nie skutkują też podwyższeniem opłat za ich wydanie. Weźmy też pod uwagę, że w kontekście opłat ponoszonych przez właścicieli pojazdów zapewniony jest dochód organów samorządowych związany z rejestracją pojazdu i wydaniem tablic rejestracyjnych.</p>
<p xml:id="div-5">Po dniu 1 maja 2006 r. tylko w nielicznych przypadkach sygnalizowany był przez niektóre urzędy problem posiadanych zapasów tablic. Powszechna wiedza o wejściu w życie nowego wzoru tablic rejestracyjnych obligowała urzędy do odpowiedniego monitorowania i planowania zamówień tablic rejestracyjnych u producenta, z zachowaniem odpowiedniej gospodarności w realizacji tych zamówień.</p>
<p xml:id="div-6">Łączę wyrazy najwyższego szacunku</p>
<p xml:id="div-7">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-8">Piotr Stomma</p>
<p xml:id="div-9">Warszawa, dnia 13 września 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>