text_structure.xml 16.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie Pani Poseł Ewy Wolak z dnia 22 sierpnia br., nr. SPS-024-1585/06, w sprawie planowanych działań Ministra Edukacji Narodowej dotyczących polityki oświatowej, pozwolę sobie wyrazić następującą opinię:</p>
        <p xml:id="div-2">I. Wynagrodzenia nauczycieli w 2007 r.</p>
        <p xml:id="div-3">Wstępnie planowany w projekcie budżetu wzrost wynagrodzeń nauczycieli w roku 2007 będzie wynikał z następujących przesłanek:</p>
        <p xml:id="div-4">1) wzrostu średnich wynagrodzeń gwarantowanych ustawą Karta nauczyciela,</p>
        <p xml:id="div-5">2) zmniejszenia wysokości składek na ubezpieczenie społeczne wynikających z rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw.</p>
        <p xml:id="div-6">Coroczny wzrost wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego wynika z treści art. 30 ust. 3 i 4 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (tekst jednolity Dz.U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674). Zmiana wynagrodzeń jest uzależniona od dwóch parametrów:</p>
        <p xml:id="div-7">- wysokości kwoty bazowej określanej corocznie dla pracowników państwowej sfery budżetowej na podstawie art. 5 pkt 1 lit. a i art. 6 ust 1 pkt 2 ustawy z dnia 23 grudnia 1999 r. o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U. Nr 110, poz. 1255, z późn. zm.), ustalanej corocznie w ustawie budżetowej,</p>
        <p xml:id="div-8">- systemu wskaźników przyporządkowanych poszczególnym stopniom awansu zawodowego.</p>
        <p xml:id="div-9">Zgodnie z przyjętymi wskaźnikami średnie gwarantowane ustawą wynagrodzenia nauczycieli na poszczególnych stopniach wynoszą:</p>
        <p xml:id="div-10">a) nauczyciel stażysta - co najmniej 82% kwoty bazowej,</p>
        <p xml:id="div-11">b) nauczyciel kontraktowy - 125% wynagrodzenia nauczyciela stażysty,</p>
        <p xml:id="div-12">c) nauczyciel mianowany - 175% wynagrodzenia nauczyciela stażysty,</p>
        <p xml:id="div-13">d) nauczyciel dyplomowany - 225% wynagrodzenia nauczyciela stażysty.</p>
        <p xml:id="div-14">W roku 2006 średnie wynagrodzenia nauczycieli wynoszą odpowiednio:</p>
        <p xml:id="div-15">a) nauczyciel stażysta - 1473 zł,</p>
        <p xml:id="div-16">b) nauczyciel kontraktowy - 1841 zł,</p>
        <p xml:id="div-17">c) nauczyciel mianowany - 2578 zł,</p>
        <p xml:id="div-18">d) nauczyciel dyplomowany - 3314 zł.</p>
        <p xml:id="div-19">Zgodnie z przyjętymi przez Radę Ministrów w dniu 13 czerwca br. założeniami do ustawy budżetowej na 2007 rok planowany średnioroczny wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem (inflacja) ukształtuje się na poziomie 1,9%, natomiast nominalny wzrost wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej (ponad poziom inflacji) przyjęty został na poziomie 0%.</p>
        <p xml:id="div-20">Mając na uwadze powyższe założenia, średnie wynagrodzenia nauczycieli w związku ze wzrostem kwoty bazowej o 1,9% powinny ukształtować się na poziomie co najmniej (w zł):</p>
        <p xml:id="div-21">Kolejnym elementem, który wpłynie na wysokość wynagrodzeń nauczycieli w roku 2007, są planowane przez rząd RP zmiany w projekcie ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Planowane rozstrzygnięcie w ww. ustawie dotyczyć będzie wszystkich podatników objętych obowiązkiem podatkowym, w tym podatników uzyskujących przychody w ramach stosunku pracy.</p>
        <p xml:id="div-22">Zmiany w tym obszarze będą dotyczyć:</p>
        <p xml:id="div-23">- zmiany wysokości składek na ubezpieczenia społeczne, płaconych zarówno przez pracownika, jak i przez pracodawcę,</p>
        <p xml:id="div-24">- podwyższenia kosztów uzyskania przychodu,</p>
        <p xml:id="div-25">- podwyższenia kwoty zmniejszającej podatek.</p>
        <p xml:id="div-26">Wzrost średnich gwarantowanych ustawą Karta nauczyciela wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego wynikający z 1,9-procentowego wzrostu kwoty bazowej, a ponadto zmniejszenie składek oraz podwyższenie kosztów uzyskania przychodu i kwoty zmniejszającej podatek, z równoczesnym utrzymaniem wysokości stawek brutto, sprawi, iż nauczyciele otrzymają po zmianach realnie wyższą kwotę wynagrodzenia (średnio ok. 7% w stosunku do roku 2006). W wymiarze indywidualnym wysokości wzrostów wynagrodzenia mogą być natomiast zróżnicowane.</p>
        <p xml:id="div-27">Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw znajduje się w toku prac parlamentarnych.</p>
        <p xml:id="div-28">O zakresie, sposobie i źródle finansowania zadań oświatowych przesądzają przepisy art. 5a ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.). W myśl tych przepisów środki niezbędne na realizację zadań oświatowych, w tym na:</p>
        <p xml:id="div-29">- wynagrodzenia nauczycieli,</p>
        <p xml:id="div-30">- utrzymanie szkół i placówek,</p>
        <p xml:id="div-31">zagwarantowane są w dochodach jednostek samorządu terytorialnego.</p>
        <p xml:id="div-32">Zgodnie z art. 167 ust. 2 Konstytucji RP dochodami samorządów terytorialnych są:</p>
        <p xml:id="div-33">- dochody własne,</p>
        <p xml:id="div-34">- subwencje ogólne (w tym część oświatowa tej subwencji),</p>
        <p xml:id="div-35">- dotacje celowe z budżetu państwa.</p>
        <p xml:id="div-36">Źródła dochodów jednostek samorządu terytorialnego oraz zasady ustalania i gromadzenia tych dochodów, a także zasady ustalania i przekazywania subwencji ogólnej oraz dotacji celowych z budżetu państwa określa ustawa z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 203, poz. 1966)</p>
        <p xml:id="div-37">Stosownie do norm zawartych w art. 27 i art. 28 ust. 1 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego wielkość części oświatowej subwencji ogólnej dla wszystkich jednostek samorządu terytorialnego ustala corocznie ustawa budżetowa. Kwotę przeznaczoną na część oświatową subwencji ogólnej dla wszystkich jednostek samorządu terytorialnego ustala się w wysokości łącznej kwoty części oświatowej subwencji ogólnej, nie mniejszej niż przyjęta w ustawie budżetowej w roku bazowym, skorygowanej o kwotę innych wydatków z tytułu zmiany realizowanych zadań oświatowych. Zatem całkowita wysokość części oświatowej subwencji ogólnej uwzględnia corocznie wzrost - w stosunku do roku minionego - nakładów na finansowanie wydatków bieżących szkół i placówek oświatowych finansowanych z budżetów JST z tytułu skutków planowanej średniorocznej waloryzacji wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz z tytułu skutków uzyskania przez nauczycieli kolejnych stopni awansu zawodowego.</p>
        <p xml:id="div-38">Wskaźniki przyjęte przez Radę Ministrów w założeniach do ustawy budżetowej na 2007 rok, w tym planowany średnioroczny wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem (inflacja) na poziomie 1,9%, będzie podstawą do ustalenia przez Ministra Finansów wysokości części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2007.</p>
        <p xml:id="div-39">Przyjmując powyższy wskaźnik, należy liczyć się z faktem, iż w odniesieniu do nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego - uwzględniając prognozowaną średnioroczną liczbę zatrudnionych nauczycieli na rok 2007 - planowane skutki finansowe wzrostu wynagrodzeń nauczycieli, wynikających ze zmian w strukturze zatrudnienia z tytułu awansów zawodowych oraz planowanej waloryzacji wynagrodzeń, ukształtują się na poziomie 908 840 tys. zł (wraz z pochodnymi od wynagrodzeń).</p>
        <p xml:id="div-40">Wszystkie te kwoty należy jednak traktować jako ustalenia wstępne. Ostateczne rozstrzygnięcie będzie należało do parlamentu Rzeczypospolitej Polskiej.</p>
        <p xml:id="div-41">II. Propozycje zmian w strukturze szkolnictwa ponadgimnazjalnego</p>
        <p xml:id="div-42">Proponowana nowelizacja ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty dotyczy wprowadzenia zmian polegających na modyfikacji struktury i organizacji szkół ponadgimnazjalnych, tj.:</p>
        <p xml:id="div-43">- wygaszenie kształcenia w liceum profilowanym i likwidacji tego typu szkoły w systemie oświaty,</p>
        <p xml:id="div-44">- przeprowadzanie zewnętrznego egzaminu zawodowego po trzeciej klasie technikum.</p>
        <p xml:id="div-45">Licea profilowane są postrzegane jako szkoły o niskim poziomie nauczania, które nie dają szans na zdanie matury, a także na podjęcie pracy. Jednocześnie obserwuje się gwałtowne obniżenie zainteresowania tymi szkołami ze strony absolwentów gimnazjów. Analiza funkcjonowania tego typu szkoły dokonana po zakończeniu jednego pełnego (trzyletniego) cyklu kształcenia wskazuje na następujące fakty:</p>
        <p xml:id="div-46">1. Kandydaci do tego typu szkoły w większości mają słabe wyniki egzaminu gimnazjalnego. Kryteria rekrutacyjne zostały ustalone średnio na poziomie 16%-60% punktów. Sygnalizowane są przez kuratorów oświaty przypadki przyjmowania kandydatów także bez jakichkolwiek limitów punktowych.</p>
        <p xml:id="div-47">2. Wskaźniki promocji w liceum profilowanym są niskie, sprawność bezwzględna jest poniżej 80%. W roku szkolnym 2002/2003 naukę w LP rozpoczęło ogółem 93 141 uczniów, a liczba absolwentów z r. szk. 2004/2005 wynosiła 74 370. Oznacza to, że prawie 19 tys. uczniów nie ukończyło szkoły.</p>
        <p xml:id="div-48">3. Odnotowano relatywnie słabe wyniki pierwszego i drugiego egzaminu maturalnego w liceach profilowanych (w roku szkolnym 2004/2005 zdało egzamin 67,1% absolwentów, podczas gdy w liceach ogólnokształcących egzamin zdało 92,5% absolwentów, a w roku szkolnym 2005/2006 odpowiednio - 62% i 89,6%).</p>
        <p xml:id="div-49">4. Obserwuje się coraz mniejsze zainteresowanie absolwentów gimnazjów kształceniem się w tym typie szkoły (w r. szk. 2002/2003 ten typ szkoły wybrało 16% absolwentów gimnazjów, a w r. szk. 2005/2006 już tylko nieco ponad 10%).</p>
        <p xml:id="div-50">W związku z powyższym, po wstępnych konsultacjach z różnymi środowiskami, proponuje się wygaszenie liceów profilowanych, począwszy od roku szkolnego 2007/2008, pozostawiając w systemie oświaty tradycyjnie funkcjonujące licea ogólnokształcące, szkoły zasadnicze i technika.</p>
        <p xml:id="div-51">W czteroletnich technikach i trzyletnich technikach uzupełniających w obecnym kształcie organizacyjnym występuje spiętrzenie egzaminów zewnętrznych (dwa egzaminy: matura i egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe, występujące po kolei po ukończeniu szkoły).</p>
        <p xml:id="div-52">W celu umożliwienia uczniom i nauczycielom bardziej efektywnego i sprawnego przygotowania do tych egzaminów proponuje się przesunięcie terminu zdawania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe. Egzamin byłby przeprowadzany już nie dla absolwentów, ale dla uczniów: w czteroletnich technikach w trzecim roku nauki, a w trzyletnich technikach uzupełniających - w drugim roku nauki. Egzamin, tak jak dotychczas, byłby przeprowadzany raz w ciągu roku szkolnego, w terminie ustalonym przez dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej. Drugi z egzaminów zewnętrznych, tj. egzamin maturalny, odbywałby się, tak jak do tej pory, po klasie czwartej.</p>
        <p xml:id="div-53">Zaproponowane rozwiązanie było dyskutowane z zainteresowanymi środowiskami oświatowymi i uzyskało powszechną akceptację. Dla utrzymania kontaktu uczniów z zawodem w ostatnim roku nauki proponuje się obligatoryjną praktykę zawodową. Tym samym ulegnie zmianie organizacja kształcenia w tych typach szkół, powodująca rozłożenie godzin przeznaczonych na kształcenie zawodowe na pierwsze trzy lata nauki w czteroletnim technikum i pierwsze dwa lata nauki w trzyletnim technikum uzupełniającym. Natomiast wzmocnienie kształcenia ogólnego w kontekście przygotowania do egzaminu maturalnego następowałoby analogicznie w klasie czwartej lub klasie trzeciej. To rozwiązanie zwiększa szanse młodzieży uczącej się w technikach na należyte przygotowanie do obu egzaminów.</p>
        <p xml:id="div-54">Zmiana przepisu dotyczącego przeprowadzenia egzaminu zawodowego w trzecim lub drugim roku nauki zastosowana byłaby dla uczniów, którzy rozpoczną naukę od klasy pierwszej po 31 sierpnia 2007 r. Proponuje się także możliwość zorganizowania egzaminu zawodowego w trzecim lub drugim roku nauki dla uczniów, którzy rozpoczną naukę 1 września 2006 r., na wniosek organu prowadzącego i dyrektora szkoły, po uzyskaniu pozytywnej opinii kuratora oświaty. Zgodę na przeprowadzenie egzaminu wyda Minister Edukacji Narodowej.</p>
        <p xml:id="div-55">Projektowane rozwiązania nie powodują dodatkowych skutków finansowych dla budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Zakłada się bowiem, iż stopniowemu wygaszaniu funkcjonowania liceów profilowanych towarzyszyć będzie równoległe przenoszenie zadań edukacyjnych (uczniów i nauczycieli) do innych typów szkół ponadgimnazjalnych.</p>
        <p xml:id="div-56">III. Środki finansowe dla jednostek samorządu terytorialnego na realizację zajęć pozalekcyjnych oraz stypendiów dla zdolnych uczniów z rodzin ubogich</p>
        <p xml:id="div-57">Środki na organizację zajęć pozalekcyjnych ujęte są w dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Jednym ze źródeł dochodów własnych samorządu jest część oświatowa subwencji ogólnej. Określając plan wydatków na zadania oświatowe, na podstawie planu dochodów, samorząd powinien uwzględnić w planach finansowych konkretnych szkół środki na zajęcia pozalekcyjne.</p>
        <p xml:id="div-58">Na realizację pomocy materialnej dla uczniów decyzją Ministra Edukacji Narodowej z 6 kwietnia br. z kwoty rezerwy celowej nr 45 wynoszącej 550 mln zł przeznaczono:</p>
        <p xml:id="div-59">1. 365 mln zł na dofinansowanie udzielania przez gminy pomocy materialnej uczniom o charakterze socjalnym (jest to kwota analogiczna do przeznaczonej na ten cel w roku ubiegłym),</p>
        <p xml:id="div-60">2. 89 mln zł na rządowy program wyrównywania szans edukacyjnych uczniów pochodzących z rodzin byłych pracowników państwowych przedsiębiorstw gospodarki rolnej na lata 2006-2008,</p>
        <p xml:id="div-61">3. 75 mln zł na rządowy program wspierania powstawania i realizacji regionalnych lub lokalnych programów wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży w 2006 r. ˝Aktywizacja i wspieranie jednostek samorządu terytorialnego i organizacji pozarządowych w zakresie udzielania uczniom pomocy materialnej o charakterze edukacyjnym˝,</p>
        <p xml:id="div-62">4. 21 mln zł na realizację w br. rządowego programu ˝Rozwój edukacji na obszarach wiejskich˝ oraz na rezerwę przeznaczoną na zwiększone potrzeby poszczególnych samorządów, skutki zdarzeń losowych powodujących konieczność dodatkowego wsparcia uczniów na danym terenie, korektę wysokości dotacji dla poszczególnych gmin, wynikającą m.in. z błędów występujących w danych przekazywanych do MEiN, stanowiących podstawę naliczania dotacji.</p>
        <p xml:id="div-63">Natomiast zgodnie z art. 90s ustawy o systemie oświaty stypendia za wyniki w nauce lub za osiągnięcia sportowe są finansowane z dochodów jednostek samorządu terytorialnego.</p>
        <p xml:id="div-64">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-65">Sekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-66">Sławomir Kłosowski</p>
        <p xml:id="div-67">Warszawa, dnia 5 września 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>