text_structure.xml
6.05 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie Pana Posła Jana Kochanowskiego z dnia 3 sierpnia br. w sprawie podziału środków UE dla poszczególnych województw na lata 2007-2013, uprzejmie wyjaśniam, co następuje.</p>
<p xml:id="div-2">1. W pierwszym pytaniu Pan Poseł pyta, czy brano pod uwagę ˝typowo geograficzne uwarunkowania województw˝. To zależy, co Pan przez to pojęcie rozumie. Moim zdaniem, w przyjętym przez Radę Ministrów w dniu 1 sierpnia br. algorytmie 80/10/10 kryteria:</p>
<p xml:id="div-3">a) 80% środków jest dzielone wprost proporcjonalnie do liczby mieszkańców w poszczególnych województwach,</p>
<p xml:id="div-4">b) 10% środków jest dzielone wprost proporcjonalnie do liczby mieszkańców tych województw, w których średni poziom PKB na mieszkańca w latach 2001-2003 był niższy od 80% średniego poziomu na mieszkańca w kraju,</p>
<p xml:id="div-5">c) 10% środków jest dzielone wprost proporcjonalnie do liczby mieszkańców w powiatach, w których średnia stopa bezrobocia w latach 2003-2004 przekraczała 150% średniej krajowej,</p>
<p xml:id="div-6">odzwierciedlają zróżnicowania regionów pod względem poziomu rozwoju i tym samym twierdzę, że algorytm ten bierze pod uwagę geograficzne uwarunkowania rozwoju województw.</p>
<p xml:id="div-7">2. Algorytm 60/40 był jednym z trzech wariantów algorytmu podziału środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na regionalne programy operacyjne. W opinii Ministerstwa Rozwoju Regionalnego najwłaściwszym okazał się wariant I. Za wyborem wariantu 80/10/10 przemawiały ważne argumenty merytoryczne wyrażone w trakcie dyskusji prowadzonych w ramach konsultacji społecznych. Po pierwsze, odwoływano się do polityki spójności, polegającej na wspieraniu regionów najuboższych, i poprzez zwiększanie ich szans rozwojowych, osiąganiu zrównoważonego poziomu rozwoju na terenie całej Unii Europejskiej. Po drugie, odwoływano się do bezrobocia, które jest szczególnym czynnikiem wywołującym biedę i stanowiącym barierę dla rozwoju gospodarczego. Trzeci spośród najważniejszych argumentów dotyczył poziomu zróżnicowań pomiędzy województwami w Polsce, który większość uczestników dyskusji uznawała za zbyt duży i pogłębiający się. Konstrukcja algorytmu 80/10/10 podziału środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na regionalne programy operacyjne w latach 2007-2013 uwzględnia wszystkie powyższe argumenty. Poza tym jego konstrukcja wynika z założeń oraz zasad polityki spójności społecznej i gospodarczej UE. Biorąc pod uwagę ogólną ocenę debaty społecznej, w której wzięły liczny udział środowiska regionalne i samorządowe, można stwierdzić, że większość uczestników debaty opowiedziała się za algorytmem 80/10/10.</p>
<p xml:id="div-8">3. Różnice pomiędzy naszymi zachodnimi sąsiadami a woj. lubuskim są dość znaczne, tak jak pomiędzy woj. lubuskim a innymi regionami Polski. Polityka spójności realizowana przez rząd ma na celu wzrost konkurencyjności polskich regionów i przeciwdziałanie ich marginalizacji społecznej, gospodarczej i przestrzennej, co zapewni realizację Celu 1 polityki spójności UE. Zgodnie z przyjętym algorytmem 80/10/10 woj. lubuskie otrzyma na RPO prawie 440 mln euro, a także prawie 135 mln euro w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. W sumie jest to siedmiokrotnie więcej, aniżeli trafiło do regionu w ramach ZPORR. Region także skorzysta w szerokim zakresie z programów Europejskiej Współpracy Terytorialnej.</p>
<p xml:id="div-9">Ponadto, jak wykazuje doświadczenie NPR 2004-2006, woj. lubuskie wygrywa w rywalizacji o środki z programów krajowych z regionami uboższymi, szczególnie ze ściany wschodniej. Powodem takiego stanu jest poparcie UE dla inwestycji ważnych dla Europy, jak np. transportowe korytarze transeuropejskie (TEN), które są umieszczone w programie krajowym ˝Infrastruktura i Środowisko˝. W Polsce przebiegają one przez województwa centralne, zachodnie i południowe. W rezultacie, z uwagi na lokalizację wspieranych inwestycji, te województwa otrzymają relatywnie więcej środków w nowych programach operacyjnych na szczeblu krajowym. Szacuje się, że woj. lubuskie uzyska dodatkowe środki unijne rzędu 800 mln euro z tytułu ulokowanych w województwie inwestycji infrastrukturalnych realizowanych w ramach PO ˝Infrastruktura i Środowisko˝, w tym szczególnie komunikacyjnych związanych z: budową autostrady A18 na odcinku Olszyn-Golnice, budową drogi ekspresowej S3 Szczecin-Legnica, modernizacją linii kolejowej CE-59 Wrocław-Szczecin.</p>
<p xml:id="div-10">Zastosowanie algorytmu 80/10/10 ma więc przeciwdziałać pogłębieniu się różnic rozwojowych pomiędzy województwem lubuskim a zachodnimi sąsiadami, a także pozostałymi regionami Polski.</p>
<p xml:id="div-11">4. Odnośnie sformułowanych przez Pana Posła przewidywań co do zachowania i pogłębiania się różnic w rozwoju między województwem lubuskim a sąsiadującymi regionami niemieckimi pragnę poinformować, że wsparcie działań rozwojowych w województwie lubuskim, a także polepszająca się z roku na rok sytuacja ekonomiczna Polski, powodują stałe zmniejszanie się, a nie zwiększanie różnic rozwojowych pomiędzy regionami polskimi a niemieckimi. Wsparcie, jakie woj. lubuskie otrzyma w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego, powinno przyczynić się do zmniejszenia różnic w poziomie rozwoju w stosunku do sąsiadów. To jednak zależy w dużym stopniu od władz regionu.</p>
<p xml:id="div-12">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-13">Minister</p>
<p xml:id="div-14">Grażyna Gęsicka</p>
<p xml:id="div-15">Warszawa, dnia 13 września 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>