text_structure.xml 4 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie poselskie z dnia 22 sierpnia 2006 r., znak: SPS-024-1576/06, Pana Posła Wiesława Andrzeja Szczepańskiego w sprawie wchodzącej w skład Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa nieruchomości położonej w obrębie miejscowości Piątek Wielki, gmina Stawiszyn, zabudowanej niedokończonymi budynkami mieszkalnymi i budynkiem gospodarczym, uprzejmie informuję, że w niniejszej sprawie Agencja Nieruchomości Rolnych przeprowadziła postępowanie wyjaśniające. W trakcie postępowania dokonano następujących ustaleń.</p>
        <p xml:id="div-2">W odniesieniu do postawionego przez Pana Posła pytania o stan prawny nieruchomości, uprzejmie informuję, że na przedmiotową nieruchomość składają się dwie działki położone w obrębie miejscowości Piątek Wielki - działka ewidencyjna nr 1/22 zabudowana dwoma niedokończonymi budynkami mieszkalnymi oraz działka ewidencyjna nr 1/31 zabudowana niedokończonym budynkiem gospodarczym. Do przedmiotowej nieruchomości zostały zgłoszone roszczenia reprywatyzacyjne przez Pana Wojciecha Psarskiego, spadkobiercę dawnych właścicieli majątku ziemskiego Piątków Wielki.</p>
        <p xml:id="div-3">Odnosząc się do zapytania dotyczącego możliwości nieodpłatnego przekazania przedmiotowych budynków na rzecz gminy Stawiszyn, uprzejmie informuję, że art. 24 ust. 5 pkt 1 ustawy z dnia 19 października 1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa (tekst jednolity: Dz. U. z 2004 r. Nr 208, poz. 2128, z późn. zmianami) stwarza taką możliwość. Warunkiem nieodpłatnego przekazania nieruchomości na rzecz gminy powinno być przeznaczenie danej nieruchomości w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego na cele związane z wykonywaniem zadań własnych jednostki samorządu terytorialnego.</p>
        <p xml:id="div-4">Złożony przez jednostkę samorządu terytorialnego w Agencji Nieruchomości Rolnych wniosek o przekazanie mienia powinien zawierać stosowną uchwałę rady gminy lub powiatu dotyczącą konkretnej inwestycji służącej wykonywaniu zadań własnych, potwierdzającą realność przedsięwzięcia i uzasadniającą faktyczną niezbędność danej nieruchomości dla realizacji zadań własnych jednostki. Jedynie tak sformułowany wniosek wraz z faktycznym uzasadnieniem może być podstawą do podjęcia decyzji o nieodpłatnym przekazaniu na rzecz jednostki samorządu terytorialnego mienia obciążonego roszczeniami dawnych właścicieli lub ich spadkobierców.</p>
        <p xml:id="div-5">Jak poinformowała Agencja, w ramach podejmowanych działań zmierzających do zagospodarowania przedmiotowych nieruchomości zgodnie z ich funkcjonalnym przeznaczeniem, Oddział Terenowy ANR w Poznaniu prowadzi rozmowy z gminą Stawiszyn w sprawie ewentualnego nieodpłatnego przekazania nieruchomości na jej rzecz. Nieodpłatne przekazanie nieruchomości na rzecz gminy będzie mogło nastąpić po przeznaczeniu przedmiotowych nieruchomości w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego gminy pod socjalne budownictwo mieszkaniowe.</p>
        <p xml:id="div-6">Należy jednocześnie zaznaczyć, że w przypadku zbycia lub przeznaczenia przez gminę Stawiszyn nieodpłatnie przekazanej nieruchomości na inne cele niż określone w umowie o nieodpłatnym przekazaniu przed upływem 10 lat, licząc od dnia jej nabycia przez gminę, Agencja może żądać od gminy zwrotu aktualnej wartości pieniężnej tej nieruchomości, ustalonej przez rzeczoznawcę majątkowego.</p>
        <p xml:id="div-7">Z wyrazami szacunku</p>
        <p xml:id="div-8">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-9">Paweł Piotrowski</p>
        <p xml:id="div-10">Warszawa, dnia 8 września 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>