text_structure.xml 3.98 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie Pana Posła Tomasza Latosa, nr SPS-024-1552/06, uprzejmie wyjaśniam:</p>
        <p xml:id="div-2">W końcowej fazie znajdują się procedury legislacyjne związane z nowelizacją rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 września 2004 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych, która wprowadza określone zmiany w zasadach przeprowadzania egzaminu maturalnego tak, aby był on prowadzony sprawniej, trwał krócej, a zdający nie oczekiwali zbyt długo na wyniki i otrzymywali świadectwa dojrzałości w terminie, który nie będzie kolidował z harmonogramem rekrutacji do szkół wyższych.</p>
        <p xml:id="div-3">Zmiany dotyczyć będą zarówno arkuszy egzaminacyjnych, jak i listy obowiązkowych oraz dodatkowych przedmiotów egzaminacyjnych, poziomów zdawanych egzaminów, a także trybu sprawdzania i oceniania prac egzaminacyjnych.</p>
        <p xml:id="div-4">Przygotowana - w zakresie zasad przeprowadzania egzaminu maturalnego - nowelizacja wymienionego rozporządzenia wynika z:</p>
        <p xml:id="div-5">- analizy przebiegu kolejnej sesji tego egzaminu,</p>
        <p xml:id="div-6">- wniosków wynikających z jej wstępnego podsumowania, w tym dotyczących uzyskiwanych przez absolwentów wyników egzaminów,</p>
        <p xml:id="div-7">- napływających ze środowisk akademickich, organizacji i instytucji oraz od osób fizycznych opinii, uwag i postulatów.</p>
        <p xml:id="div-8">W bieżącym roku po raz pierwszy do egzaminu maturalnego w nowej formie przystąpili absolwenci techników i liceów uzupełniających. Absolwenci tych typów szkół zawsze, także na egzaminie dojrzałości, uzyskiwali niższe oceny, w większym procencie - niż absolwenci liceów ogólnokształcących - matury nie zdawali.</p>
        <p xml:id="div-9">Najwyższe wyniki z egzaminu dojrzalości i największy procent zdawalności uzyskiwali zawsze absolwenci liceum ogólnokształcącego dla młodzieży. Ta grupa absolwentów przystępuje do egzaminu maturalnego już od maja 2005 r. W kolejnych sesjach egzaminu maturalnego do zdających dołączają absolwenci innych szkół, którzy z reguły osiągali słabsze efekty egzaminacyjne. Oczywistym jest zatem, że ogólny wskaźnik zdawalności egzaminu będzie się nieco obniżał.</p>
        <p xml:id="div-10">Po każdej sesji egzaminu maturalnego przeprowadzana jest - zarówno w okręgowych komisjach egzaminacyjnych, jak i w kuratoriach oświaty oraz w poszczególnych szkołach - dokładna analiza wyników (w porównaniu do wyników egzaminu gimnazjalnego zdawanego przez odpowiedni rocznik absolwentów). Formułowane są oceny i wnioski oraz ustalane działania zmierzające do poprawy jakości kształcenia.</p>
        <p xml:id="div-11">W bieżącym roku, po ogłoszeniu ostatecznych wyników egzaminu, również dokonane zostanie podsumowanie minionej sesji egzaminacyjnyjnej, z którego wynikną odpowiednie zalecenia dla szkół i nadzoru pedagogicznego.</p>
        <p xml:id="div-12">Szanowny Panie Marszałku! Określone regulacje prawne dotyczące egzaminu maturalnego, w tym odpowiednie procedury odwoławcze, zawarte zostały w poselskim projekcie ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty.</p>
        <p xml:id="div-13">Jeśli Wysoka Izba przyjmie tę ustawę, niezwłocznie rozpoczęte zostaną prace nad odpowiednimi aktami wykonawczymi.</p>
        <p xml:id="div-14">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-15">Sekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-16">Sławomir Kłosowski</p>
        <p xml:id="div-17">Warszawa, dnia 7 września 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>