text_structure.xml 5.4 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na pismo z dnia 22 sierpnia 2006 r., znak: SPS-024-1551/06, dotyczące zapytania Pana Posła Tomasza Latosa w sprawie skutków wejścia w życie przepisów prawnych dotyczących monitorowania i kontrolowania jakości paliw, przekazuję następujące wyjaśnienia.</p>
        <p xml:id="div-2">Rządowy projekt ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw, na który powołuje się Pan Poseł, opracowany został przez Ministra Gospodarki. W dniu 25 sierpnia 2006 r. ustawa przyjęta została przez parlament RP i skierowana do podpisu przez Prezydenta RP.</p>
        <p xml:id="div-3">Zawiera ona delegacje dla ministra właściwego do spraw gospodarki do wydania rozporządzeń m. in. w sprawie wymagań jakościowych, metod badania oraz sposobu pobierania próbek gazu skroplonego (LPG) oraz sprężonego gazu ziemnego (CNG). Obecnie procedowane są projekty rozporządzeń w sprawie wymagań jakościowych dla gazu skroplonego (LPG) oraz dla sprężonego gazu ziemnego (CNG).</p>
        <p xml:id="div-4">Odnosząc się do pytania Pana Posła: Czy Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji określiło wytyczne, jakimi kierować ma się prezes UOKiK w swych decyzjach? - uprzejmie informuję, w świetle dotychczas obowiązujących przepisów Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji nie określa wytycznych, jakimi powinien kierować się Prezes UOKiK przy wydawaniu decyzji w sprawach dotyczących systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw.</p>
        <p xml:id="div-5">W kwestii określania minimalnej liczby kontrolowanych podmiotów obowiązki Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (w tym obowiązek dot. określania minimalnej liczby kontrolowanych podmiotów) są aktualnie realizowane na podstawie obowiązującej ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw ciekłych i biopaliw ciekłych (Dz. U. Nr 34, poz. 293 z późn. zm.). Zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 1 powyższej ustawy Prezes UOKiK prowadzi wykazy przedsiębiorców, stacji paliwowych oraz zakładowych na podstawie danych udostępnianych przez Główny Urząd Statystyczny, Urząd Regulacji Energetyki, Państwową Straż Pożarną oraz Urząd Dozoru Technicznego. Natomiast wykaz laboratoriów akredytowanych, zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 3 ustawy, prowadzony jest na podstawie danych udostępnianych przez Polskie Centrum Akredytacji. Wszystkie wykazy są aktualizowane na bieżąco.</p>
        <p xml:id="div-6">Rozporządzenie wykonawcze do powyższej ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r., czyli rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 17 września 2004 r. w sprawie sposobu monitorowania i kontrolowania jakości paliw ciekłych i biopaliw ciekłych (Dz. U. Nr 211, poz. 2146) w § 3 ust. 1 określa minimalną liczbę stacji, które powinny zostać skontrolowane w ramach jednego gatunku paliwa na terenie całego kraju oraz minimalną liczbę przedsiębiorców, znajdujących się w wykazie prowadzonym przez Prezesa UOKiK, wykonujących działalność gospodarczą polegającą na handlu hurtowym paliwami (§ 5 ust. 1 rozporządzenia cytowanego wyżej), u których zostanie przeprowadzona kontrola w danym roku kalendarzowym. W ramach aktualnie funkcjonującego systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw część stacji oraz hurtowni przeznaczonych do kontroli, zgodnie z ww. rozporządzeniem, jest losowana. Rozporządzenie przewiduje również możliwość przeprowadzenia kontroli jakości paliw w przypadkach podejrzeń lub uzyskania informacji o niewłaściwej jakości paliw ciekłych np. w wyniku skarg konsumentów, informacji z Policji, Centralnego Biura Śledczego oraz wyników poprzednich kontroli.</p>
        <p xml:id="div-7">Nowa ustawa o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw, która wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2007 r., przewiduje taki sam sposób pozyskiwania przez Prezesa UOKiK informacji o podmiotach dokonujących obrotu paliwami oraz o laboratoriach akredytowanych. Zatem zadania te będą wykonywane na dotychczasowych zasadach. Należy jednocześnie podkreślić, że znacznie wzrośnie ilość prowadzonych w UOKiK wykazów (o wykazy przedsiębiorców wykonujących działalność gospodarczą w zakresie wytwarzania, transportowania i magazynowania paliw, właścicieli i użytkowników wybranych flot oraz rolników wytwarzających biopaliwa ciekłe na własny użytek). Konieczne będzie także logistyczne przygotowanie kontroli, w szczególności określenie przez Prezesa UOKiK, zgodnie z przepisami nowej ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw, minimalnej liczby podmiotów podlegającej kontroli.</p>
        <p xml:id="div-8">W swoich działaniach UOKiK i Inspekcja Handlowa współpracują z różnymi urzędami i instytucjami, dążąc do eliminowania nieprawidłowości na rynku paliw. Współdziałanie polega m.in. na przekazywaniu informacji do organów celnych, wspólnych kontrolach z Policją i CBŚ.</p>
        <p xml:id="div-9">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-10">Minister Piotr Grzegorz Woźniak</p>
        <p xml:id="div-11">Warszawa, dnia 12 września 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>