text_structure.xml 4.94 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Nawiązując do pisma z dnia 22 sierpnia 2006 r. (sygn. SPS-024-1550/06) przekazującego zapytanie Posła na Sejm RP Pana Tomasza Latosa w sprawie realizacji koncepcji Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej oraz opóźnień we wprowadzeniu podpisu elektronicznego, uprzejmie przekazuję następujące informacje.</p>
        <p xml:id="div-2">Zgodnie ze znowelizowanym art. 58 ust. 2 ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. Nr 130, poz. 1450, z późn. zm.) termin przygotowania organów władzy publicznej do formalnego wypełniania obligacji ustawowej celem umożliwienia odbiorcom usług certyfikacyjnych wnoszenia podań i wniosków oraz innych czynności w postaci elektronicznej przedłużono do dnia 1 maja 2008 r. Powyższy termin został skonsultowany z przedstawicielami jednostek samorządu terytorialnego oraz skorelowany z projektami administracji publicznej w zakresie udostępniania usług drogą elektroniczną (PESEL2, e-Deklaracje, e-PUAP). W opinii MSWiA oraz strony samorządowej termin 1 maja 2008 r. jest realną datą, w której możliwe będzie wypełnienie przez organy administracji publicznej zadań nałożonych na nie przez ustawę o podpisie elektronicznym.</p>
        <p xml:id="div-3">Nadrzędnym celem projektu e-PUAP jest stworzenie podstaw e-administracji poprzez dostosowywanie całej administracji publicznej do rosnących oczekiwań i wymagań obywateli. Podstawowym zadaniem e-PUAP jest nie tylko usprawnienie przepływu informacji, ale również ułatwienie załatwiania spraw między urzędami a firmą oraz obywatelem poprzez wykorzystanie drogi elektronicznej. System e-PUAP będzie realizował powyższe przedsięwzięcia za pomocą elektronicznej skrzynki podawczej. System ten w podstawowych założeniach służy m.in. do przekazywania dokumentów elektronicznych, a w szczególności:</p>
        <p xml:id="div-4">1. System będzie realizował funkcjonalność wniesienia podania lub innego pisma w formie dokumentu elektronicznego dla dokumentów spełniających ustalone wymagania techniczne i merytoryczne w zakresie formatu danych i spełnienia minimalnych wymagań;</p>
        <p xml:id="div-5">2. Wszystkie operacje zaawansowane (przygotowanie podań, wykorzystanie danych rejestrowych) będą wykonywane przez uwierzytelnionego użytkownika. Użytkownikiem takim może być system komputerowy obywatela lub firmy.</p>
        <p xml:id="div-6">3. Wszystkie pisma, podania, wnioski, skargi i zażalenia będą mieć ustaloną postać dokumentu XML.</p>
        <p xml:id="div-7">4. Wzorce dokumentów elektronicznych - definicje formularzy (XML Schema) będą publikowane wraz z wzorcami wizualizacji (np. XSLT), co umożliwi automatyczne generowanie wnoszonego pisma w postaci zrozumiałej dla użytkownika i możliwej do wydrukowania.</p>
        <p xml:id="div-8">5. Wszystkie podpisy pod dokumentami będą składane zgodnie z formatem określonym standardem XAdES. Standard XAdES jest rozszerzeniem XML Digital Signature określonego w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 11 października 2005 r. w sprawie minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz. U. Nr 212, poz. 1766) oraz ma zastosowanie dla bezpiecznego podpisu zgodnie z aktami wykonawczymi do ustawy o podpisie elektronicznym.</p>
        <p xml:id="div-9">6. Urzędowe poświadczenie odbioru stanowić będzie poświadczenie przedłożenia zgodnie z art. 57 § 5 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071, z późn. zm.).</p>
        <p xml:id="div-10">Realizacja ww. projektu pozwoli na integrowanie już istniejących i powstających systemów informatycznych na potrzeby świadczenia usług administracji publicznej. Po wdrożeniu ww. projektu zmienią się radykalnie zasady współpracy pomiędzy administracją centralną i lokalną a obywatelem lub przedsiębiorstwem dzięki możliwości zwiększenia efektywności współpracy, skróceniu czasu oczekiwania na decyzję oraz zmniejszeniu kosztów wymiany i dostępu do informacji.</p>
        <p xml:id="div-11">Jednocześnie uprzejmie informuję, iż zgodnie z art. 9 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej (t.j.: Dz. U. z 2003 r. Nr 159, poz. 1548, z późn. zm.) nadzór nad świadczeniem usług związanych z podpisem elektronicznym w rozumieniu przepisów o podpisie elektronicznym leży w kompetencji ministra właściwego do spraw gospodarki.</p>
        <p xml:id="div-12">Z wyrazami szacunku</p>
        <p xml:id="div-13">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-14">Grzegorz Bliźniuk</p>
        <p xml:id="div-15">Warszawa, dnia 8 września 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>