text_structure.xml 3.94 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie poselskie Pana Tomasza Latosa, Posła na Sejm RP, z dnia 21 lipca 2006 r., dotyczące kwestii skutków finansowych zmian przepisów ustawy o podatku od spadków i darowizn, proponowanych w poselskim projekcie ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn oraz ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych i rekompensaty ubytków w dochodach gmin z tytułu projektowanych zmian, przekazane przy piśmie z dnia 22 sierpnia 2006 r., nr SPS-024-1546/06, uprzejmie informuję.</p>
        <p xml:id="div-2">Odnosząc się do kwestii skutków zmian wynikających z poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn oraz ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych (druk nr 512), podzielam opinię, że jakkolwiek są one uzasadnione społecznie, niemniej należy stwierdzić, że ich konsekwencją będzie istotne zmniejszenie dochodów własnych gmin, jako beneficjentów całości wpływów z tych podatków, w szczególności z tytułu proponowanego zwolnienia od podatku od spadków i darowizn osób zaliczonych do I grupy podatkowej.</p>
        <p xml:id="div-3">Na podstawie przeprowadzonych analiz można stwierdzić, że wpływy od nabywców zaliczonych do I grupy podatkowej kształtują się na poziomie 75-80% całości wpływów z tego podatku, a zatem na tym poziomie będą się kształtowały skutki proponowanej przez posłów nowelizacji, a nie jak wskazano w uzasadnieniu do projektu, że zmniejszenie wpływów z tego tytułu będzie niewielkie.</p>
        <p xml:id="div-4">Kwestia zakresu nowelizacji ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2004 r. Nr 142, poz. 1514 ze zm.) oraz ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2005 r. Nr 41, poz. 399 ze zm.) i jej skutków finansowych była szczegółowo analizowana podczas prac nad rządowym projektem zmian w przepisach tych ustaw (druk nr 736). Wzgląd na skutki finansowe dla gmin przemawia za ograniczeniem zakresu zwolnień podmiotowych do kręgu osób najbliższych (małżonków i krewnych w linii prostej), co zakłada rządowy projekt ustawy. Przewiduje się, że zmniejszenie dochodów budżetów gmin będzie następowało stopniowo w okresie kilkuletnim, gdyż budżety będą nadal zasilane wpływami z podatku od spadków i darowizn od nabycia majątku, które nastąpiło przed dniem wejścia projektowanych zmian.</p>
        <p xml:id="div-5">Mając na uwadze projektowane od 1 stycznia 2007 r. zmiany systemu podatkowego, należy stwierdzić, że rekompensata gminom ubytków z tytułu zmian w ustawie o podatku od spadków i darowizn zostanie zrealizowana z tytułu zwiększonych wpływów z innych podatków i opłat stanowiących dochody gmin, w tym z tytułu udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z likwidacją ulgi remontowej oraz z tytułu opłaty skarbowej w związku z waloryzacją stawek oraz objęciem tą daniną nowych przedmiotów tej opłaty.</p>
        <p xml:id="div-6">Proponowane podwyższenie kwoty wolnej od podatku dla części osób zaliczonych do I grupy podatkowej było rozważane podczas prac nad rządowym projektem ustawy. Konsekwencją przyjęcia takiej regulacji byłoby zniesienie zasadniczo podatku od majątku położonego w mniejszych miastach i na wsi, gdzie wartość majątku, co do zasady jest niższa. Oznacza to, że ujemne skutki finansowe będą dotyczyły w szczególności tych gmin.</p>
        <p xml:id="div-7">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-8">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-9">Jarosław Neneman</p>
        <p xml:id="div-10">Warszawa, dnia 13 września 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>