text_structure.xml 9.37 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W nawiązaniu do pisma z dnia 22 sierpnia 2006 r., znak: SPS-024-1543/06, poniżej przedstawiam stanowisko do kwestii podniesionych w zapytaniu Pani Poseł Elżbiety Łukacijewskiej w sprawie kwoty zwolnień i dopłat, które będą stosowane w przyszłości do 1 megawatogodziny dla elektrowni i elektrociepłowni w przypadku stosowania biopaliw oraz określenia definicji biopaliwa.</p>
        <p xml:id="div-2">Jakie kwoty zwolnień i dopłaty są w chwili obecnej lub będą w przyszłości stosowane do 1 megawatogodziny dla elektrowni i elektrociepłowni w przypadku stosowania biopaliw?</p>
        <p xml:id="div-3">Główny mechanizm wsparcia produkcji energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych określa ustawa - Prawo energetyczne (Dz. U. z 2006 r. Nr 89, poz. 625 z późn. zm.). Ustawa nakłada na przedsiębiorstwa energetyczne, zajmujące się sprzedażą energii elektrycznej odbiorcom końcowym, obowiązek uzyskania i przedstawienia do umorzenia Prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki określonej ilości świadectw pochodzenia energii elektrycznej wytworzonej w odnawialnych źródłach energii bądź uiszczenia opłaty zastępczej.</p>
        <p xml:id="div-4">Uzupełnieniem tego mechanizmu, jako konsekwencja rozdziału fizycznego przepływu energii elektrycznej od świadectw pochodzenia, jest obowiązek zakupu przez przedsiębiorstwa energetyczne pełniące rolę sprzedawcy z urzędu całej energii elektrycznej wytworzonej w źródłach odnawialnych, przyłączonych do sieci znajdujących się w obszarze działania danego sprzedawcy z urzędu, po średniej cenie rynkowej energii elektrycznej.</p>
        <p xml:id="div-5">W rezultacie wytwórca energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych uzyskuje dwa źródła dochodów: ze sprzedaży praw majątkowych wynikających ze świadectw pochodzenia oraz ze sprzedaży fizycznej energii elektrycznej.</p>
        <p xml:id="div-6">Powyższe mechanizmy wzmocnione są systemem kar nakładanych na przedsiębiorstwa energetyczne za niewypełnienie ww. obowiązków, przy czym środki uzyskane z opłat zastępczych i kar zasilają konto Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i są przeznaczane wyłącznie na wsparcie finansowe inwestycji związanych z odnawialnymi źródłami energii.</p>
        <p xml:id="div-7">Wprowadzony w Polsce system wsparcia będący formułą zielonych certyfikatów jest mechanizmem rynkowym sprzyjającym optymalnemu rozwojowi i konkurencji. Przyjęte rozwiązania zachęcają inwestorów do inwestycji w sektorze energetyki odnawialnej. Należy w tym miejscu nadmienić, że średnia cena energii elektrycznej na rynku konkurencyjnym osiągnęła w roku 2005 117,49 zł/MWh. Wytwórcy energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych uzyskują oprócz tej kwoty dochód ze sprzedaży praw majątkowych wynikających ze świadectw pochodzenia. Wyniki obrotu tymi świadectwami na Towarowej Giełdzie Energii S.A. wskazują na utrzymywanie się tendencji zawierania kontraktów w wysokości ok. 200 zł/MWh energii poświadczonej świadectwem.</p>
        <p xml:id="div-8">Ponadto czynnikiem poprawiającym konkurencyjność energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych (koszt wytworzenia energii elektrycznej w odnawialnych źródłach energii jest wyższy od kosztów wytworzenia tej energii z paliw kopalnych) jest zwolnienie na mocy ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257) z podatku akcyzowego m.in. sprzedaży tej energii. Jest to kontynuacja zwolnienia zastosowanego przez Ministra Finansów w rozporządzeniu z 2002 r., po wprowadzeniu podatku akcyzowego na sprzedaż energii elektrycznej.</p>
        <p xml:id="div-9">Nie bez znaczenia dla rozwoju energetyki odnawialnej są także przepisy umożliwiające pozyskanie na inwestycje związane z odnawialnymi źródłami energii dotacji i preferencyjnych kredytów udzielanych przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej, których środki zgodnie z ustawą z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. Nr 62, poz. 627 ze zm.) przeznaczane są m.in. na wspomaganie działalności wspierającej wykorzystanie lokalnych źródeł energii odnawialnej oraz pomoc przy wprowadzaniu bardziej przyjaznych dla środowiska nośników energii. Również przeznaczane są na inwestycje w tej dziedzinie środki finansowe Fundacji Ekofundusz.</p>
        <p xml:id="div-10">Bardzo ważnym elementem wsparcia wykorzystania zasobów odnawialnych jest wykorzystanie środków unijnych. Istotne mechanizmy wspierające rozwój energetyki odnawialnej są tworzone poprzez realizację Narodowego Planu Rozwoju 2004-2006, w ramach którego angażowane są środki publiczne z puli funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności oraz środków krajowych. Kontynuacją tych działań będzie realizacja kolejnego planu na lata 2007-2013. Zgodnie z projektem dokumentu ramowego pt. ˝Narodowa Strategia Spójności˝ przyjętym przez Radę Ministrów w dniu 1 sierpnia 2006 roku, określającym strategię wykorzystania funduszy europejskich w Polsce, zagadnienia związane z odnawialnymi źródłami energii będą realizowane w ramach Programu Operacyjnego ˝Infrastruktura i Środowisko˝, w priorytecie X: ˝Infrastruktura energetyczna przyjazna środowisku˝, działanie 10.2: ˝Zwiększenie wytwarzania energii ze źródeł odnawialnych, w tym biopaliw˝. Rozwój wykorzystania odnawialnych źródeł energii obejmuje zespół działań zmierzających do wzrostu produkcji energii elektrycznej i ciepła pochodzących z odnawialnych zasobów energii oraz wsparcie dla rozbudowy i modernizacji sieci elektroenergetycznych umożliwiających przyłączanie OZE do sieci elektroenergetycznej. Realizacja programu przyczyni się do zwiększenia wykorzystania odnawialnych zasobów energii, co w konsekwencji przyczyni się do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych oraz zmniejszenia importu gazu ziemnego i ropy naftowej.</p>
        <p xml:id="div-11">Jaka jest w chwili obecnej definicja biopaliwa oraz czy są przewidziane jakieś zmiany w systemie kwalifikacji lub czy będą dopisywane nowe rodzaje?</p>
        <p xml:id="div-12">Definicja biopaliw ciekłych znajduje się w obecnie obowiązującej ustawie z dnia 2 października 2003 r. o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych (Dz. U. Nr 199, poz. 1934 z późn. zm.). Zgodnie z art. 2 pkt 8 wyżej wymienionej ustawy biopaliwa ciekłe to:</p>
        <p xml:id="div-13">a) benzyny silnikowe zawierające w swoim składzie powyżej 5% bioetanolu oraz powyżej 15% eterów (tj. eteru etylo-tert-butylowego lub eteru etylo-tert-amylowego), stosowane w pojazdach wyposażonych w silniki z zapłonem iskrowym,</p>
        <p xml:id="div-14">b) estry (tj. estry metylowe albo estry etylowe wyższych kwasów tłuszczowych otrzymane w procesie przetwarzania rzepaku albo produktów ubocznych i odpadów) stanowiące samoistne paliwo stosowane w pojazdach, ciągnikach rolniczych, a także maszynach nieporuszających się po drogach, wyposażonych w silniki z zapłonem samoczynnym,</p>
        <p xml:id="div-15">c) olej napędowy, zawierający powyżej 5% estrów, stosowany w pojazdach, ciągnikach rolniczych, a także maszynach nieporuszających się po drogach, wyposażonych w silniki z zapłonem samoczynnym.</p>
        <p xml:id="div-16">Uchwalona przez Sejm RP w dniu 25 sierpnia 2006 r. ustawa o biokomponentach i biopaliwach ciekłych, która ma wejść w życie z dniem 1 stycznia 2007 r., rozszerza katalog biopaliw ciekłych o biopaliwa (określone w dyrektywie 2003/30/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 8 maja 2003 r. w sprawie promowania użycia w transporcie biopaliw lub innych paliw odnawialnych) dotychczas pozostające poza uregulowaniami prawnymi, tworząc możliwość wprowadzania ich do obrotu, a także stosowania w wybranych flotach i wytwarzania przez rolników na własny użytek. Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 11 przywołanej ustawy biopaliwa ciekłe to:</p>
        <p xml:id="div-17">a) benzyny silnikowe zawierające powyżej 5,0% objętościowo biokomponentów - tj. bioetanolu, biometanolu, estru (estru metylowego lub estru etylowego kwasów tłuszczowych wytwarzanego z biomasy), dimetyloeteru, czystego oleju roślinnego lub węglowodorów syntetycznych - lub powyżej 15,0% objętościowo eterów (tj. eteru etylo-tert-butylowego lub eteru etylo-tert-amylowego),</p>
        <p xml:id="div-18">b) olej napędowy zawierający powyżej 5,0% objętościowo biokomponentów,</p>
        <p xml:id="div-19">c) ester, bioetanol, biometanol, dimetyloeter oraz czysty olej roślinny - stanowiące samoistne paliwa,</p>
        <p xml:id="div-20">d) biogaz - gaz pozyskany z biomasy,</p>
        <p xml:id="div-21">e) biowodór - wodór pozyskany z biomasy,</p>
        <p xml:id="div-22">f) biopaliwa syntetyczne - syntetyczne węglowodory lub mieszanki syntetycznych węglowodorów wytwarzane z biomasy, stanowiące samoistne paliwa.</p>
        <p xml:id="div-23">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-24">Minister Piotr Grzegorz Woźniak</p>
        <p xml:id="div-25">Warszawa, dnia 14 września 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>