text_structure.xml
4.83 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na pismo Pana Marszałka z dnia 3 sierpnia 2006 r. nr SPS-024-1533/06, przy którym przekazane zostało zapytanie Pana Posła Adama Szejnfelda dotyczące funkcjonowania Systemu Obsługi Deklaracji CELINA, uprzejmie wyjaśniam, co następuje.</p>
<p xml:id="div-2">Na przełomie czerwca i lipca bieżącego roku doszło do spowolnienia pracy przez System Obsługi Deklaracji CELINA, co w wielu jednostkach administracji celnej skutkowało utrudnieniami w obsłudze zgłoszeń celnych składanych przez przedsiębiorców. Sytuacja ta została spowodowana poważną awarią zasilania, która miała miejsce w Izbie Celnej w Krakowie w dniu 27.06.2006 r. Awaria była zdarzeniem losowym, a spowodowana została przeciążeniem zabezpieczeń elektrycznych w budynku Izby i skutkowała wyłączeniem zasilania w całym budynku. Wspomniana awaria zasilania wywołała na tyle rozległe uszkodzenie centralnego serwera bazy danych umiejscowionego w Krakowie, iż zaistniała konieczność odłączenia go i poddania złożonej procedurze naprawczej z zaangażowaniem firm zewnętrznych realizujących w ramach odpowiednich umów usługę wsparcia technicznego. Na czas naprawy zasilania system został umiejscowiony na serwerze zapasowym (awaryjnym), z czego wynikało spowolnienie działania systemu. Realizacja pełnego zakresu usług realizowanych przez system na rzecz przedsiębiorców była możliwa dopiero po ponownym podłączeniu naprawionego serwera produkcyjnego, co nastąpiło w dniu 10 lipca br.</p>
<p xml:id="div-3">Zatem utrudnienia w elektronicznym przyjmowaniu zgłoszeń celnych miały charakter przejściowy, gdyż po dniu 10 lipca br. przywrócona została normalna praca systemu CELINA. Jednocześnie, pragnę podkreślić, iż była to pierwsza tak poważna i długotrwała awaria. Dotychczasowe, przejściowe spowolnienie pracy systemu CELINA nigdy nie powodowało tak poważnych trudności dla przedsiębiorców, gdyż przewidziane w systemie procedury awaryjne sprawdzały się bez zarzutu.</p>
<p xml:id="div-4">W związku z powyższym, z uwagi na długość trwania i zakres awarii, Departament Polityki Celnej Ministerstwa Finansów zwrócił się do kierownictwa systemu CELINA, znajdującego się w Izbie Celnej w Krakowie, o weryfikację obowiązujących obecnie procedur postępowania w razie awarii systemu, celem ich optymalizacji pod kątem jak najmniejszej uciążliwości dla przedsiębiorców.</p>
<p xml:id="div-5">Departament Polityki Celnej Ministerstwa Finansów polecił także przeprowadzenie szczegółowej analizy technicznej poszczególnych komponentów systemu oraz analizę czasu obsługi dokumentów na poziomie zarówno warstwy centralnej jak i warstwy lokalnej (w poszczególnych izbach celnych).</p>
<p xml:id="div-6">W chwili obecnej Ministerstwo Finansów oczekuje na szczegółowy raport kierownictwa systemu CELINA w sprawie podjętych działań i efektach przeprowadzonych analiz. Pragnę także poinformować, iż na końcowym etapie realizacji jest nowa funkcjonalność polegająca na wprowadzeniu możliwości dokonywania zgłoszeń z wykorzystaniem poczty elektronicznej (zaszyfrowany dokument XML przesyłany na wskazany adres e-mail systemu CELINA). Tym samym zostanie przedsiębiorcom udostępniony kolejny kanał komunikowania się z urzędem, za pomocą którego będą mogli oni składać zgłoszenia celne.</p>
<p xml:id="div-7">Ponadto uprzejmie informuję, iż w przypadku wystąpienia utrudnień przy przyjmowaniu zgłoszeń celnych, wynikających z niewłaściwej pracy systemu CELINA, decyzja o ˝przejściu˝ na procedurę awaryjną tj. ręczne ewidencjonowanie zgłoszeń celnych, nie jest podejmowana na szczeblu centralnym. Zgodnie z przyjętymi procedurami awaryjnymi w poszczególnych izbach celnych, decyzja taka pozostaje w gestii dyrektora izby celnej lub osoby przez niego wyznaczonej. Procedury te szczegółowo określają także czas, tryb i przesłanki podjęcia takiej decyzji przez upoważnioną osobę. W tym zakresie występują różnice w poszczególnych izbach, gdyż przyjmowane procedury awaryjne muszą uwzględniać: lokalizację jednostki organizacyjnej (w szczególności, czy jest to oddział wewnętrzny czy graniczny), rodzaj obrotu (transport drogowy, morski, lotniczy czy kolejowy), a także rodzaj najczęściej odprawianych towarów.</p>
<p xml:id="div-8">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-9">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-10">Paweł Banaś</p>
<p xml:id="div-11">Warszawa, dnia 19 sierpnia 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>