text_structure.xml 6.12 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie poselskie Pana Posła Piotra Gadzinowskiego z dnia 3 sierpnia 2006 r., znak: SPS-024-1514/06, w sprawie emigracji zarobkowej pielęgniarek uprzejmie przekazuję następujące informacje.</p>
        <p xml:id="div-2">Art. 65 Konstytucji RP gwarantuje prawo do swobodnego wyboru i wykonywania zawodu oraz swobodnego wyboru miejsca pracy. Konstytucja RP zapewnia również prawo do swobodnego przemieszczania się, z tych też względów każdy dobrowolnie i bez żadnych ograniczeń może wybrać miejsce swojego pobytu.</p>
        <p xml:id="div-3">Ministerstwo Zdrowia w żaden sposób nie propaguje wśród kadry medycznej migracji za granicę, ale też nie posiada stosownych instrumentów mogących uniemożliwić takie wyjazdy. Warto pamiętać, iż podejmowanie takich kroków byłoby sprzeczne z podstawowymi prawami obywatelskimi.</p>
        <p xml:id="div-4">Działania Ministerstwa Zdrowia, których efektem ma być zwiększenie liczby pielęgniarek pracujących w systemie ochrony zdrowia, koncentrują się w dwóch obszarach i dotyczą poprawy statusu tej grupy zawodowej w systemie ochrony zdrowia oraz zwiększenia limitów przyjęć na studia na kierunku pielęgniarstwo.</p>
        <p xml:id="div-5">1. Jedną z głównych przyczyn migracji personelu medycznego, w tym pielęgniarek, jest poziom wynagrodzeń w ochronie zdrowia.</p>
        <p xml:id="div-6">Przyjęta przez Sejm w dniu 22 lipca 2006 r. ustawa o przekazaniu środków finansowych świadczeniodawcom na wzrost wynagrodzeń przewiduje przekazanie środków na powyższy cel zakładom opieki zdrowotnej, grupowym praktykom lekarskim, grupowym praktykom pielęgniarek lub położnych, osobom wykonującym zawód medyczny w ramach indywidualnej praktyki lub indywidualnej specjalistycznej praktyki oraz świadczeniodawcom, o których mowa w art. 5 pkt 41 lit. b ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. Nr 210, poz. 2135 ze zm.).</p>
        <p xml:id="div-7">Narodowy Fundusz Zdrowia zgodnie z art. 3 będzie zobligowany do podwyższenia kosztów zobowiązań wynikających z umów o udzielanie świadczeń zdrowotnych. W związku z powyższym podstawę przekazania środków stanowić może jedynie umowa o udzielanie świadczeń zdrowotnych zawarta pomiędzy świadczeniodawcą a Narodowym Funduszem Zdrowia.</p>
        <p xml:id="div-8">Należy podkreślić, że środki finansowe uzyskane na podstawie przywoływanej ustawy, które nie zostały wykorzystane przez świadczeniodawcę albo zostały wykorzystane niezgodnie z ich przeznaczeniem, podlegają zwrotowi do Funduszu w terminie do 30 czerwca roku następującego po roku, w którym wypłata powinna być dokonana. Ponadto Fundusz uzyskał możliwość przeprowadzania kontroli wykorzystania środków finansowych, o których mówi ww. ustawa. W ten sposób ustawodawca wprowadził zabezpieczenia prawne gwarantujące przeznaczenie środków finansowych na wzrost wynagrodzeń.</p>
        <p xml:id="div-9">Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, czy wzrost wynagrodzeń powstrzyma wyjazdy pielęgniarek do pracy za granicę. Z pewnością jedną z intencji ustawodawcy było zwiększenie wynagrodzeń także w celu zahamowania procesu migracji. Należy również podkreślić, że instrumentami zachęcającymi do pracy w kraju, poza wysokością wynagrodzenia i innymi o charakterze ekonomicznym, pozostają perspektywy satysfakcjonującego rozwoju zawodowego.</p>
        <p xml:id="div-10">Poprawa warunków pracy oraz tworzenie perspektyw rozwoju zawodowego w dużej części wynikają z rozwiązań organizacyjnych, przyjętych w danym zakładzie opieki zdrowotnej, czy też podlegają wpływom korporacji zawodowej, jaką pozostaje samorząd pielęgniarek i położnych.</p>
        <p xml:id="div-11">2. Aktualnie 11 uczelni medycznych oraz 35 uczelni prowadzących działalność dydaktyczną i badawczą w dziedzinie nauk medycznych kształci w zawodzie pielęgniarki. Kształcenie to jest traktowane priorytetowo przez Ministerstwo Zdrowia, co znajduje odzwierciedlenie w określaniu limitów miejsc dla tego kierunku studiów.</p>
        <p xml:id="div-12">Zgodnie z art. 6 ust. 3 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1356) limity przyjęć na poszczególnych kierunkach i formach studiów medycznych określa, w drodze rozporządzenia, minister właściwy do spraw zdrowia w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw szkolnictwa wyższego. Z roku na rok zapotrzebowanie zgłaszane przez uczelnie medyczne na dodatkowe miejsca na kierunku pielęgniarstwo wzrasta, co ma odzwierciedlenie w ustalaniu limitów przyjęć na studia medyczne.</p>
        <p xml:id="div-13">Limity planowanych naborów na kierunku pielęgniarskim w trybie studiów dziennych licencjackich w latach 2003-2006 przedstawiały się następująco:</p>
        <p xml:id="div-14">- w roku akademickim 2003/2004 - wzrost o 5,2% w stosunku do roku 2002,</p>
        <p xml:id="div-15">- w roku akademickim 2004/2005 - wzrost o 5,9% w stosunku do roku 2003,</p>
        <p xml:id="div-16">- w roku akademickim 2005/2006 - wzrost o 6,23% w stosunku do roku 2004.</p>
        <p xml:id="div-17">W ubiegłym roku Ministerstwo Zdrowia podjęło starania o zwiększenie środków finansowych na działalność dydaktyczną dla uczelni medycznych. Postulat ten został uwzględniony w ustawie budżetowej na 2006 rok. Podkreślenia wymaga również fakt, iż w algorytmie, według którego dokonywany jest podział globalnej dotacji na dydaktykę dla studentów pielęgniarstwa, przyjmowany współczynnik preferencji jest najwyższy.</p>
        <p xml:id="div-18">Z wyrazami szacunku</p>
        <p xml:id="div-19">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-20">Anna Gręziak</p>
        <p xml:id="div-21">Warszawa, dnia 25 sierpnia 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>