text_structure.xml 7.25 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie poselskie Pana posła Michała Jacha w sprawie wykorzystania zawodowego egzaminowanych aplikantów sądowych i prokuratorskich, kształconych według aktualnie obowiązującego systemu szkolenia, uprzejmie informuje, co następuje:</p>
        <p xml:id="div-2">Zgodnie z ustawą z dnia 1 lipca 2005 roku o Krajowym Centrum Szkolenia Kadr Sądów Powszechnych i Prokuratury, która wejdzie w życie z dniem 1 września 2006 roku, zadaniem Krajowego Centrum jest jedynie szkolenie ustawiczne i doskonalenie zawodowe kadr sądów powszechnych i prokuratury w celu uzupełnienia ich specjalistycznej wiedzy i umiejętności zawodowych. Przekazanie Krajowemu Centrum szkolenia wstępnego w formie aplikacji sądowo-prokuratorskiej jest natomiast ujęte w przepisach projektowanej ustawy o zmianie ustawy z dnia 1 lipca 2005 roku o Krajowym Centrum Szkolenia Kadr Sądów Powszechnych i Prokuratury. Zgodnie z ww. projektem ustawa ta wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2007 r.</p>
        <p xml:id="div-3">Odnosząc się zaś do problemu zawartego w zapytaniu poselskim Pana posła Michała Jacha, wskazać należy, iż według danych posiadanych przez Ministerstwo Sprawiedliwości aplikację sądową pozytywnie złożonym egzaminem ukończyło w 2004 roku 785 osób, zaś w 2005 roku - 768 osób. Spośród wskazanej liczby na stanowiska asesorów sądowych mianowane zostały w 2004 roku 554 osoby (70,57%), w 2005 roku - 251 osób (32,68%).</p>
        <p xml:id="div-4">Aplikację prokuratorską pozytywnie złożonym egzaminem ukończyło w 2004 roku 416 osób, zaś w 2005 roku - 385 osób. Na stanowiska asesorów prokuratorskich mianowane zostały w 2004 roku 374 osoby (89,9%), a w 2005 roku - 119 osób (30,91%).</p>
        <p xml:id="div-5">Aktualnie na aplikacji sądowej kształcą się 3764 osoby, w tym</p>
        <p xml:id="div-6">- na I roku (lata szkoleniowe 2005-2008) - 1112,</p>
        <p xml:id="div-7">- na II roku (lata szkoleniowe 2004-2007) - 1573,</p>
        <p xml:id="div-8">- na III roku (lata szkoleniowe 2003-2006) - 1079.</p>
        <p xml:id="div-9">Łączna liczba aplikantów prokuratorskich wynosi 1855 osób, w tym</p>
        <p xml:id="div-10">- aplikanci prokuratorscy I roku (lata szkoleniowe 2005-2008) - 481,</p>
        <p xml:id="div-11">- aplikanci prokuratorscy II roku (lata szkoleniowe 2004-2007) - 826,</p>
        <p xml:id="div-12">- aplikanci prokuratorscy III roku (lata szkoleniowe 2003-2006) - 548.</p>
        <p xml:id="div-13">W bieżącym roku, po dokonaniu analizy powyższych danych oraz wnikliwym rozważeniu prognozy kadrowej w sądach i prokuraturach, podjęto decyzję o określeniu mniejszego niż dotychczas limitu miejsc na aplikacji sądowej i aplikacji prokuratorskiej.</p>
        <p xml:id="div-14">Na aplikację sądową ustalono limit 250 miejsc, zaś na aplikację prokuratorską - 60.</p>
        <p xml:id="div-15">Oceniając, w kontekście powyższego możliwości wykorzystania zawodowego egzaminowanych aplikantów sądowych i prokuratorskich, należy mieć na uwadze, iż ustawy budżetowe przewidywały minimalny wzrost etatów sędziowskich (w 2005 roku 70 etatów, w 2006 roku 80 etatów), jednocześnie nie przewidując żadnych nowych etatów prokuratorskich. Etaty zwalniane z powodu zrzeczenia się stanowiska, przejścia w stan spoczynku lub złożenia z urzędu pozwalają na mianowanie niewielkiej liczby nowych sędziów i prokuratorów w ciągu roku.</p>
        <p xml:id="div-16">Wysokie limity naboru na aplikacje sądową i prokuratorską w latach ubiegłych związane były więc nie tyle z rzeczywistymi potrzebami wymiaru sprawiedliwości, ile miały, między innymi, zrekompensować brak dostępu do aplikacji korporacyjnych. Nie przesądzały one jednak o dostępności do zawodu sędziego lub prokuratora. Osoby, które ukończyły aplikację sądową lub prokuratorską, a nie otrzymały mianowania na stanowisko asesora, podejmowały zatrudnienie w charakterze referendarza sądowego, asystenta sędziego, a także zatrudnienie poza wymiarem sprawiedliwości, na przykład w administracji rządowej czy samorządowej lub podmiotach gospodarczych.</p>
        <p xml:id="div-17">Nowelizacja ustawy o Krajowym Centrum Szkolenia Kadr Sądów Powszechnych i Prokuratur z dnia 1 lipca 2005 r. i innych niektórych ustaw prowadzi, między innymi, do uregulowania wyżej opisanej sytuacji.</p>
        <p xml:id="div-18">Art. 1 pkt 6 projektu ustawy stanowi, iż Minister Sprawiedliwości zarządza nabór oraz wyznacza limit miejsc na aplikację sądowo-prokuratorską prowadzoną w trybie i na zasadach tejże ustawy, w zależności od potrzeb kadrowych sądów powszechnych i prokuratury, co oznacza, iż liczba osób kształconych na aplikacji będzie dostosowana do realnych możliwości ich zatrudnienia w jednostkach wymiaru sprawiedliwości.</p>
        <p xml:id="div-19">Podkreślić przy tym należy, iż zgodnie z proponowanymi zasadami kształcenia na aplikacji sądowo-prokuratorskiej absolwenci Krajowego Centrum Szkolenia będą mogli być zatrudnieni najwcześniej w 2010 roku. Oznacza to, że do tego czasu przynajmniej część osób, które ukończyły aplikację sądową lub prokuratorską na dotychczasowych zasadach, będzie miała możliwość zatrudnienia w charakterze asesora.</p>
        <p xml:id="div-20">Podnieść też trzeba, iż zgodnie z art. 9 projektu ustawy o zmianie ustawy z dnia 1 lipca 2005 roku o Krajowym Centrum Szkolenia Kadr Sądów Powszechnych i Prokuratur i innych niektórych ustaw do aplikantów, którzy aktualnie odbywają szkolenie aplikacyjne zastosowanie będą miały dotychczasowe przepisy. Ponadto projektowane przepisy wyżej wymienionej ustawy (art. 4, art. 6 pkt 9) przewidują, że osoby, które w latach 2006-2009 ukończą aplikację sądową lub prokuratorską, to jest na obecnych zasadach, będą mogły znaleźć zatrudnienie nie tylko w charakterze asesora sądowego lub prokuratorskiego, ale także referendarza sądowego czy asystenta sędziego lub prokuratora. Wszystkie osoby zatrudnione w sądach i prokuraturach będą miały natomiast możliwość doskonalenia zawodowego w ramach kształcenia ustawicznego prowadzonego przez Krajowe Centrum Szkolenia Kadr.</p>
        <p xml:id="div-21">Odnosząc się zatem do nowelizacji ustawy o Krajowym Centrum Szkolenia Kadr Sądów Powszechnych i Prokuratur z dnia 1.07.2005 r., stwierdzić należy, iż projektowane przepisy nie ograniczają wykorzystania zawodowego aplikantów kształconych na dotychczasowych zasadach, lecz mają na celu, poza zapewnieniem sprawnego systemu szkolenia i zagwarantowaniem jednolitego wysokiego poziomu kształcenia kadry sędziowskiej i prokuratorskiej, dostosowanie liczby kształconych osób do uzasadnionych i rzeczywistych potrzeb kadrowych sądów powszechnych i prokuratury.</p>
        <p xml:id="div-22">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-23">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-24">Krzysztof Józefowicz</p>
        <p xml:id="div-25">Warszawa, dnia 21 sierpnia 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>