text_structure.xml 2.65 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Nawiązując do zapytania Pani Poseł Teresy Cegleckiej-Zielonki (SPS-024-1501/06) w sprawie możliwości uznania polskiego języka migowego za równoprawny z językiem polskim, uprzejmie wyjaśniam.</p>
        <p xml:id="div-2">W sprawie wprowadzenia polskiego języka migowego i uznania go jako równoprawnego języka głuchych Polaków powinno wypowiedzieć się całe środowisko osób niesłyszących, zwłaszcza że surdopedagodzy, naukowcy i praktycy, jak i sami niesłyszący nie są w tej kwestii jednomyślni.</p>
        <p xml:id="div-3">Postulat w sprawie języka migowego środowisko niesłyszących powinno skierować do Polskiego Związku Głuchych - największej organizacji skupiającej osoby z uszkodzonym narządem słuchu, reprezentującej osoby dorosłe oraz dzieci i młodzież.</p>
        <p xml:id="div-4">Nadmieniam, że w polskich szkołach dla niesłyszących nauka języka migowego nie jest obligatoryjna. W pracy z uczniami z uszkodzonym narządem słuchu stosowana jest metoda oralna lub język migowy. Stosownie do możliwości psychofizycznych uczniów i ich rozwoju intelektualnego nauczyciele w porozumieniu z rodzicami ustalają metody pracy z uczniami, np. w ośrodku w Krakowie rodzice uczniów zdecydowali, że ma to być metoda oralna.</p>
        <p xml:id="div-5">Jednakże dzięki rozwojowi idei integracji również wiele szkół integracyjnych i ogólnodostępnych organizuje szkolenia dla uczniów niesłyszących w zakresie umiejętności posługiwania się językiem migowym. Znaczną przeszkodą w upowszechnianiu tego języka nie jest brak możliwości nauczania, a raczej w dalszym ciągu występujące i funkcjonujące bariery w świadomości społecznej.</p>
        <p xml:id="div-6">Wykorzystanie języka migowego w celu nawiązania codziennej komunikacji uzależnione jest od przesłanek zewnętrznych leżących poza Ministerstwem Edukacji Narodowej, takich jak: kształcenie pracowników biur, różnych instytucji itp. w zakresie umiejętności posługiwania się tym językiem. Zniesienie przeszkody w codziennym komunikowaniu się osób niesłyszących ze słyszącymi należy do pracodawców.</p>
        <p xml:id="div-7">Z wyrazami szacunku</p>
        <p xml:id="div-8">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-9">Stanisław Sławiński</p>
        <p xml:id="div-10">Warszawa, dnia 9 sierpnia 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>