text_structure.xml 5.51 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie posła Tomasza Latosa dotyczące obowiązku wymiany prawa jazdy, przekazane w dniu 7 sierpnia 2006 r. przy piśmie SPS-024-1497/06, po konsultacji z Ministrem Spraw Wewnętrznych i Administracji, uprzejmie wyjaśniam, że z mojej oceny nie wynika, ażeby przepisy rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 29 kwietnia 2002 r. w sprawie wymiany praw jazdy wykraczały poza upoważnienie zawarte w art. 150 ust. 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym. Kwestia utraty ważności dokumentów uregulowana jest jednoznacznie w przepisie art. 150 ust. 1 ww. ustawy, który stanowi, iż dokumenty te zachowują ważność do czasu ich wymiany. Z kolei czas wymiany jest ściśle związany z terminami, o których mowa w art. 150 ust. 2 ustawy - wskazanymi w rozporządzeniu - w których posiadacz odpowiedniego dokumentu potwierdzającego posiadanie uprawnień do kierowania pojazdem powinien uzyskać nowy dokument. Mając na uwadze powyższe argumenty, uważam, iż utrata ważności dotychczasowych praw jazdy wynika wprost z art. 150 ust. 1 Prawa o ruchu drogowym w związku z art. 150 ust. 2 tej ustawy. Tym samym trudno mówić, iż Minister Infrastruktury samoistnie wprowadził nową normę prawną mającą określone skutki prawne dla posiadaczy praw jazdy. Norma zawarta w § 7 przedmiotowego rozporządzenia ma jedynie charakter instrukcyjny, stanowiąc powtórzenie normy wynikającej z przepisów tej ustawy. Odnośnie do zapytania dotyczącego wymierzania kar kierowcom, którzy w wyznaczonym terminie nie dokonali wymiany dokumentu prawa jazdy, chciałbym wyjaśnić, że zgodnie z ustanowioną w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej zasadą legalizmu organy władzy państwowej, w tym organy kontroli ruchu drogowego, zobowiązane są działać na podstawie i w granicach obowiązującego prawa.</p>
        <p xml:id="div-2">Mając powyższe na uwadze, należy wskazać, że Policja obowiązana jest stosować przepisy ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz przepisy rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie wymiany praw jazdy. Prawo jazdy, które w wyznaczonym terminie nie zostało wymienione, będzie - zgodnie z art. 150 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym w związku z § 6 i 7 rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie wymiany praw jazdy - uznawane za nieważne. Należy jednak podkreślić, że kierujący pojazdem, który nie wymienił prawa jazdy, nie utracił uprawnień do prowadzenia pojazdu. W mocy pozostaje bowiem decyzja administracyjna starosty o wydaniu prawa jazdy, która rozstrzyga pozytywnie o uprawnieniu do kierowania pojazdem [§ 2 w zw. z § 1 ust. 2 pkt 5 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 21 stycznia 2004 r. w sprawie wydawania uprawnień do kierowania pojazdami (Dz. U. Nr 24, poz. 215)]. Sytuacji, w której pomimo istniejącego wymogu kierujący pojazdem silnikowym nie dokonał w wyznaczonym terminie wymiany prawa jazdy, nie można zatem zakwalifikować jako wykroczenia z art. 94 ust. 1 ustawy z dnia 20 maja 1971 r. Kodeks wykroczeń (Dz. U. nr 12, poz. 114, z późn. zm.), tj. prowadzenia na drodze publicznej pojazdu, nie mając do tego uprawnienia. Nie ulega wątpliwości, że powyższy czyn stanowi naruszenie powszechnie obowiązujących przepisów, dlatego też rozważać można jego traktowanie jako wykroczenie z art. 95 lub 97 ustawy Kodeks wykroczeń w związku z art. 150 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym i § 6 i 7 rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie wymiany praw jazdy. Należy wskazać, że w piśmiennictwie przedstawione zostały rozbieżne poglądy odnośnie do kwalifikacji czynu dotyczącego posługiwania się niewymienionym w terminie prawem jazdy. Zgodnie z pierwszym poglądem osoba, która posługuje się prawem jazdy, które straciło ważność z powodu jego niewymienienia, winna być traktowana jako nieposiadająca przy sobie uprawnienia do kierowania pojazdem, co wyczerpuje znamiona wykroczenia z art. 95 ustawy Kodeks wykroczeń. Drugi pogląd wskazuje, że prawo jazdy, które utraciło ważność z powodu jego niewymienienia, nadal pozostaje dokumentem, o którym mowa w art. 38 ustawy Prawo o ruchu drogowym, a w związku z tym w takiej sytuacji nie może być stosowany art. 95 ustawy Kodeks wykroczeń. Tak więc w zależności od przyjęcia kwalifikacji prawnej czynu (naruszenia art. 150 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym w związku z § 6 i 7 rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie wymiany praw jazdy) Policja, jako organ prowadzący postępowanie mandatowe, może nałożyć na kierującego (w drodze mandatu karnego) grzywnę za prowadzenie pojazdu na drodze publicznej, nie mając przy sobie wymaganych dokumentów (art. 95 k.w.) lub w myśl art. 97 ustawy Kodeks wykroczeń za wykroczenie przeciwko innym przepisom o bezpieczeństwie lub o porządku ruchu na drogach publicznych. Ponadto, w razie odmowy przyjęcia mandatu karnego lub nieuiszczenia w wyznaczonym terminie grzywny nałożonej mandatem zaocznym, Policja może wystąpić do sądu z wnioskiem o ukaranie.</p>
        <p xml:id="div-3">Łączę wyrazy najwyższego szacunku</p>
        <p xml:id="div-4">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-5">Piotr Stomma</p>
        <p xml:id="div-6">Warszawa, dnia 25 października 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>