text_structure.xml
9.79 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Nawiązując do zapytania Pana Posła Wiesława Andrzeja Szczepańskiego z dnia 10 lipca br. (nr SPS-024-1470/06) w sprawie możliwości udzielenia pomocy finansowej dla Miasta i Gminy Odolanów z 0,6% rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2006, uprzejmie proszę Pana Marszałka o przyjęcie następujących informacji i wyjaśnień.</p>
<p xml:id="div-2">Zgodnie z ustawą z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 203, poz. 1966, z późn. zm.) wielkość części oświatowej subwencji ogólnej dla wszystkich jednostek samorządu terytorialnego ustala corocznie ustawa budżetowa (art. 27). Kwotę przeznaczoną na część oświatową subwencji ogólnej dla wszystkich gmin, powiatów i województw samorządowych ustala się w wysokości łącznej kwoty części oświatowej subwencji ogólnej, nie mniejszej niż przyjęta w ustawie budżetowej w roku bazowym, skorygowanej o kwotę innych wydatków z tytułu zmiany realizowanych zadań oświatowych (art. 28 ust. 1 ww. ustawy).</p>
<p xml:id="div-3">Kwota części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w ustawie budżetowej na rok 2006 została określona w wysokości 26.663.243 tys. zł. W stosunku do wysokości subwencji oświatowej określonej w ustawie budżetowej na rok 2005 (25.917.111 tys. zł) wysokość subwencji oświatowej na rok 2006 wzrosła nominalnie o 2,88%. Natomiast w relacji do wykonania w 2005 r. (26.097.496 tys. zł) - bowiem subwencja oświatowa na rok 2005 została zwiększona o kwotę 180.385 tys. zł - wzrosła nominalnie o 2,17%.</p>
<p xml:id="div-4">Ponadto w art. 49 ustawy budżetowej na rok 2006 upoważniono ministra właściwego do spraw finansów do utworzenia rezerwy celowej z wydatków zablokowanych na podstawie art. 154 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104, z późn. zm.) z przeznaczeniem w pierwszej kolejności na zwiększenie części oświatowej subwencji ogólnej do kwoty 300.000 tys. zł.</p>
<p xml:id="div-5">Ostateczne kwoty części oświatowej subwencji ogólnej na 2006 r. dla poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego skalkulowane zostały na podstawie:</p>
<p xml:id="div-6">- określonej w ustawie budżetowej na rok 2006 z dnia 17 lutego 2006 r. ostatecznej kwoty części oświatowej subwencji ogólnej,</p>
<p xml:id="div-7">- rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 grudnia 2005 r. w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2006 (Dz. U. Nr 266, poz. 2231),</p>
<p xml:id="div-8">- danych statystycznych GUS na rok szkolny 2005/2006 (z uwzględnieniem rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 lipca 2005 r. w sprawie programu badań statystycznych statystyki publicznej na rok 2006 - Dz. U. Nr 178, poz. 1482, z późn. zm.),</p>
<p xml:id="div-9">- danych dotyczących liczby nauczycieli poszczególnych stopni awansu zawodowego wykazanych w sprawozdaniach EN-3 według stanu na dzień 10 września 2005 r.,</p>
<p xml:id="div-10">- danych rzeczowych zweryfikowanych przez organy prowadzące/dotujące szkoły i placówki oświatowe.</p>
<p xml:id="div-11">Zgodnie z art. 28 ust. 6 ww. ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego algorytm podziału subwencji oświatowej uzależnia wysokość przyznawanych środków od skali i struktury realizowanych zadań, mierzonych liczbą uczniów i wychowanków, z uwzględnieniem stopni awansu zawodowego nauczycieli. Konstrukcja algorytmu opiera się na kluczowym i podstawowym założeniu, iż środki subwencyjne dzielone są wg kryteriów jednolitych i powszechnych, a zatem identycznych dla wszystkich JST.</p>
<p xml:id="div-12">Ostateczna kwota części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2006 dla Miasta i Gminy Odolanów określona została w wysokości 8.507.234 zł. Kwota ta jest wyższa od kwoty subwencji oświatowej w roku 2005 (bez zwiększeń z 0,6% rezerwy) o 167.966 zł (tj. 2,22%). Należy jednak zaznaczyć, że w szkołach prowadzonych i dotowanych przez Miasto i Gminę Odolanów liczba uczniów w roku szkolnym 2005/2006 w porównaniu do roku szkolnego 2004/2005 uległa zmniejszeniu o 3,9%, a przeliczeniowych o 3,99%. Ponadto należy podkreślić, że zwiększeniu o 6,36% uległa w stosunku do roku 2005 kwota części oświatowej subwencji ogólnej przypadająca na 1 ucznia rzeczywistego dla Miasta i Gminy Odolanów.</p>
<p xml:id="div-13">Uprzejmie informuję Pana Marszałka, że ostateczne kwoty części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2006 dla jednostek samorządu terytorialnego mogą być zwiększone jedynie ze środków 0,6% rezerwy subwencji oświatowej. Podział środków finansowych z tej rezerwy dokonywany jest wyłącznie w oparciu o kryteria jej rozdysponowania, które zostały przyjęte przez Zespół ds. Edukacji, Kultury i Sportu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego na posiedzeniu w dniu 9 lutego br.</p>
<p xml:id="div-14">O kryteriach podziału ww. rezerwy, w tym również o wymaganych dokumentach oraz możliwych terminach składania wniosków, MEiN poinformowało wszystkie jednostki samorządu terytorialnego pismem z dnia 13 marca br. (Nr DEE-3-339/22/06). Ponadto kryteria te zostały zamieszczone na stronie internetowej resortu edukacji narodowej (www.men.gov.pl). W kryteriach określone zostały zadania objęte dofinansowaniem, terminy składania wniosków oraz rodzaje dokumentów, które należy dołączyć.</p>
<p xml:id="div-15">Uprzejmie informuję Pana Marszałka, że liczba mieszkańców Miasta i Gminy Odolanów w 2002 r. przekroczyła 5 tys. W związku z powyższym w sprawozdaniach statystycznych GUS typu ˝S˝ począwszy od roku szkolnego 2002/2003 szkoły zlokalizowane na terenie Miasta Odolanów są wykazywane jako położone w mieście powyżej 5 tys. mieszkańców. Od 2003 r. w ramach kalkulacji kwoty części oświatowej subwencji ogólnej dodatkową wagą przeznaczoną dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjów dla dzieci i młodzieży w miastach do 5 tys. mieszkańców nie mogą być przeliczeni uczniowie kształcący się w szkołach zlokalizowanych na terenie Miasta Odolanów.</p>
<p xml:id="div-16">Pragnę poinformować, że w 2003 r. Miasto i Gmina Odolanów otrzymały jednorazowe zwiększenie części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2003 o kwotę 350.000 zł z 1% rezerwy z tytułu zadań o nietypowym charakterze. Zwiększenie subwencji uzasadnione było znacznym zmniejszeniem kwoty subwencji oświatowej na rok 2003 w stosunku do roku 2002 spowodowanym zmniejszeniem liczby uczniów objętych ww. wagą dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjów dla dzieci i młodzieży w miastach do 5 tys. mieszkańców.</p>
<p xml:id="div-17">Uprzejmie informuję Pana Marszałka, że w 2006 r. ˝Kryteria podziału 0,6% rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2006˝ nie przewidują możliwości zwiększenia subwencji oświatowej w związku z trudną sytuacją finansową jednostki samorządu terytorialnego. W związku z powyższym nie jest możliwe udzielenie Miastu i Gminie Odolanów pomocy finansowej z 0,6% rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2006. Ponadto pragnę wyjaśnić, że resort edukacji narodowej nie dysponuje żadnymi środkami, które można byłoby przeznaczyć na pomoc finansową dla Miasta i Gminy Odolanów.</p>
<p xml:id="div-18">Jednocześnie pragnę zauważyć, że kwoty subwencji oświatowej nie można wprost odnosić do zadań oświatowych nałożonych na jednostki samorządu terytorialnego. Zgodnie z art. 5a ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) środki niezbędne na realizację zadań oświatowych zagwarantowane są w dochodach jednostek samorządu terytorialnego. W myśl art. 167 ust. 2 Konstytucji RP dochodami jednostek samorządu są dochody własne, subwencje ogólne (w tym oświatowa) i dotacje celowe z budżetu państwa. Oznacza to, iż część oświatowa subwencji ogólnej jest jedynie jednym ze źródeł dochodów jednostek samorządu terytorialnego. Zadania oświatowe finansowane są również poprzez zdecentralizowanie udziału w podatkach. Regulacje w tej materii dokonywane są w oparciu o określenie udziału samorządów w podatkach czy przekazywanych subwencjach. Kształtowanie wysokości subwencji oświatowej dla poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego musi zatem uwzględniać obiektywne wskaźniki umożliwiające dokonanie podziału środków części oświatowej subwencji według kryteriów jednolitych i powszechnych dla wszystkich jednostek samorządu terytorialnego.</p>
<p xml:id="div-19">W obecnie obowiązującym systemie prawnym nie ma przepisu, z którego wynikałoby, iż budżet państwa gwarantuje w ramach części oświatowej subwencji ogólnej środki na pokrycie wszystkich wydatków na realizację zadań oświatowych jednostek samorządu terytorialnego. Wręcz przeciwnie, zgodnie z art. 5a ust. 3 ustawy o systemie oświaty środki niezbędne na realizację zadań oświatowych, o których mowa w ust. 2 tej ustawy, w tym na wynagrodzenia nauczycieli oraz utrzymanie szkół i placówek, zagwarantowane są w dochodach jednostek samorządu terytorialnego.</p>
<p xml:id="div-20">Z wyrazami szacunku</p>
<p xml:id="div-21">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-22">Zdzisław Hensel</p>
<p xml:id="div-23">Warszawa, dnia 28 lipca 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>