text_structure.xml
4.18 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie Pana Posła Andrzeja Pałysa w sprawie dodatkowych wynagrodzeń dla pilotów F-16 szkolonych w USA (SPS-24-1467/06), proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień.</p>
<p xml:id="div-2">Żołnierze zawodowi - piloci Sił Powietrznych, którzy zostali skierowani na szkolenie wojskowe na samolocie wielozadaniowym F-16 do Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej, na czas jego trwania zostali przeniesieni do rezerwy kadrowej Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego.</p>
<p xml:id="div-3">Zgodnie z art. 89 ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. Nr 179, poz. 1750 ze zm.), w okresie pozostawania w rezerwie kadrowej żołnierz zawodowy uprawniony jest do otrzymywania uposażenia zasadniczego wraz z dodatkami o charakterze stałym, należnego na ostatnio zajmowanym stanowisku służbowym, z uwzględnieniem powstałych w tym okresie zmian mających wpływ na prawo do uposażenia lub jego wysokość. W związku z powyższym piloci przebywający na szkoleniu w USA otrzymują uposażenie zasadnicze i dodatki o charakterze stałym, tak jak na ostatnio zajmowanym stanowisku. Oznacza to, iż wszyscy, którzy przed wyjazdem do USA nabyli uprawnienia do dodatku specjalnego z tytułu wykonywania lotów, nadal otrzymują przedmiotowy dodatek. Zatem żaden z pilotów nie otrzymuje niższego uposażenia niż przed skierowaniem na szkolenie.</p>
<p xml:id="div-4">Na podstawie § 9 ust. 1a rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 14 grudnia 2005 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie dodatków do uposażenia zasadniczego żołnierzy zawodowych (Dz. Nr 245, poz. 2087) wprowadzono możliwość zwiększenia dodatku specjalnego za wykonywanie lotów w składzie załóg wojskowych statków powietrznych, z tytułu wykonywania lotów na samolocie wielozadaniowym F-16. Jego wysokość uzależniona jest od łącznej liczby godzin ˝nalotu˝ oraz rodzaju statku powietrznego, na którym żołnierz zawodowy wykonuje loty. Wprowadzenie progresywnego zwiększenia tego dodatku ma na celu motywowanie żołnierzy zawodowych do dłuższej służby wojskowej na tym typie samolotu.</p>
<p xml:id="div-5">Natomiast zgodnie z zapisami § 9 ust. 2a wspomnianego wyżej rozporządzenia, do liczby godzin lotów, od których uzależniona jest wysokość dodatku specjalnego, wlicza się czas lotów wykonanych przez żołnierza zawodowego w trakcie szkolenia wojskowego na innych niż wojskowe statkach powietrznych. Powyższy zapis daje możliwość zaliczenia do nalotu przeliczeniowego, mającego bezpośredni wpływ na wysokość dodatku specjalnego, godzin lotu wykonanych na samolotach F-16 i T-38 w trakcie szkolenia w USA.</p>
<p xml:id="div-6">Zgodnie z aktualnymi unormowaniami prawnymi zwiększenie dodatku specjalnego otrzymają żołnierze zawodowi (piloci) dopiero po ukończeniu szkolenia oraz wyznaczeniu na stanowisko służbowe pilota samolotu wielozadaniowego F-16, wprowadzonego na wyposażenie Sił Zbrojnych RP.</p>
<p xml:id="div-7">Ponieważ tak ukształtowana regulacja prawna uniemożliwia otrzymywanie zwiększenia dodatku specjalnego w czasie odbywania szkolenia wojskowego w USA, poleciłem podjęcie stosownych działań legislacyjnych, mających na celu nowelizację przepisów rozporządzenia umożliwiających objęcie tym zwiększeniem również pilotów wykonujących loty na samolocie wielozadaniowym F-16 w trakcie szkolenia. Stosowny projekt rozporządzenia zostanie w najbliższym czasie skierowany do uzgodnień międzyresortowych.</p>
<p xml:id="div-8">Przedstawiając powyższe wyjaśnienia, mam nadzieję, iż uzna je Pan Marszałek za wystarczające.</p>
<p xml:id="div-9">Łączę wyrazy szacunku</p>
<p xml:id="div-10">Minister</p>
<p xml:id="div-11">Radosław Sikorski</p>
<p xml:id="div-12">Warszawa, dnia 8 sierpnia 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>