text_structure.xml
5.64 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W nawiązaniu do zapytania Posłów Andrzeja Rucińskiego, Józefa Stępkowskiego, Bernarda Ptaka, Edwarda Józefa Kiedosa z dnia 14 lipca 2006 r. (SPS-024-1463/06) w sprawie stypendiów unijnych dla studentów uprzejmie wyjaśniam:</p>
<p xml:id="div-2">Instytucją Zarządzającą Zintegrowanym Programem Operacyjnym Rozwoju Regionalnego (ZPORR) jest Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego. W ramach ZPORR realizowane są programy stypendialne dla studentów powszechnie nazywane stypendiami unijnymi.</p>
<p xml:id="div-3">Poniżej przedstawiam wyjaśnienia uzyskane z Ministerstwa Rozwoju Regionalnego odnośnie do zadanych pytań:</p>
<p xml:id="div-4">Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 21 czerwca 2004 r. w sprawie przyjęcia Uzupełnienia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (Dz.U. nr 200, poz. 2051), zwanym dalej ˝Uzupełnieniem ZPORR˝, w ramach działania 2.2 ZPORR możliwe jest objęcie wsparciem dwóch grup Beneficjentów Ostatecznych. W ramach typu I stypendium otrzymują uczniowie pochodzący z rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej z obszarów wiejskich, miast do 5 tys. mieszkańców, miast od 5 tys. do 20 tys. mieszkańców, w których nie ma szkół ponadgimnazjalnych publicznych kończących się maturą. W typie II w ramach działania 2.2 wsparcie otrzymują studenci pochodzący z obszarów zmarginalizowanych, w tym w szczególności obszarów wiejskich i restrukturyzacji przemysłów, którzy znajdują się w trudnej sytuacji materialnej.</p>
<p xml:id="div-5">1. W obecnej chwili w ramach obu typów projektów funkcjonują uproszczone formy przyznawania wsparcia. Uproszczenie polega na możliwości wypłaty stypendiów w formie finansowej. Forma finansowa umożliwia przekazywanie wsparcia na podstawie dokumentów poświadczających posiadanie przez daną osobę statusu beneficjenta ostatecznego dla działania 2.2 ZPORR i nie wymaga przedstawiania faktur oraz innych dokumentów księgowych, takich jak bilety czy paragony potwierdzających poniesienie wydatku na cele edukacyjne.</p>
<p xml:id="div-6">Obok formy finansowej w ramach działania 2.2 mogą być realizowane projekty w oparciu o inne formy realizacji wsparcia, np. refundacja. O możliwych formach przekazywania stypendium decyduje beneficjent końcowy (instytucja wdrażająca).</p>
<p xml:id="div-7">2. Wsparcie w ramach działania 2.2 ZPORR mogą otrzymać jedynie uczniowie spełniający kryteria wymienione w Uzupełnieniu ZPORR. Wsparcie może być udzielone uczniom szkół ponadgimnazjalnych, umożliwiające uzyskanie świadectwa dojrzałości zarówno szkół publicznych, jak i niepublicznych mających uprawnienia szkoły publicznej, z wyłączeniem szkół dla dorosłych. Jak wynika z powyższego, nie ma możliwości rozszerzenia wsparcia polegającego na wypłacie stypendium osobom uczącym się w szkołach dla dorosłych.</p>
<p xml:id="div-8">W ramach 2 Priorytetu ZPORR zostały przewidziane inne działania zakładające wsparcie dla osób dorosłych. W ramach działania 2.1 ZPORR ˝Rozwój umiejętności powiązanych z potrzebami regionalnego rynku pracy i możliwości kształcenia ustawicznego w regionie˝ działania 2.3 ZPORR ˝Reorientacja zawodowa osób odchodzących z rolnictwa˝ oraz działania 2.4 ˝Reorientacja zawodowa osób zagrożonych procesami restrukturyzacyjnymi˝ realizowane są projekty szkoleniowe dla osób dorosłych.</p>
<p xml:id="div-9">3. W ramach działania 2.2 ZPORR projekty stypendialne są przygotowywane i realizowane przez ostatecznych odbiorców (beneficjentów) w oparciu o dokumenty programowe i wytyczne. Uczestnikami projektu mogą być jedynie osoby mające status beneficjenta ostatecznego dla danego działania, co powinno być potwierdzone w trakcie procedury rekrutacji uczestników projektu przez ostatecznego odbiorcę (beneficjenta). Sposób przeprowadzenia rekrutacji uczestników danego projektu jest uzależniony od decyzji ostatecznego odbiorcy (beneficjenta) realizującego projekt.</p>
<p xml:id="div-10">Prawidłowość realizacji projektu, w tym także procedury naboru jest weryfikowana w procedurze kontroli przeprowadzanej przez beneficjenta końcowego (instytucję wdrażającą) oraz instytucję pośredniczącą.</p>
<p xml:id="div-11">4. Wsparcie w ramach działania 2.2 mogą otrzymywać jedynie beneficjenci ostateczni, którzy spełniają kryteria określone w Uzupełnianiu ZPORR. Kryteria dotyczące miejsca zamieszkania oraz sytuacji finansowej są kryteriami obowiązkowymi dla wszystkich beneficjentów ostatecznych bez względu na województwo, w którym realizowany jest projekt. Dodatkowe kryteria wskazujące na priorytetowe traktowanie wybranych grup beneficjentów ostatecznych mogą zostać zdefiniowane w ˝Ramowym planie realizacji działania przez beneficjenta końcowego˝ (instytucję wdrażającą). Wprowadzenie dodatkowych kryteriów jest podyktowane koniecznością dostosowania zasad wsparcia do szczególnych uwarunkowań i potrzeb regionu, w którym realizowany jest projekt.</p>
<p xml:id="div-12">Łączę wyrazy szacunku</p>
<p xml:id="div-13">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-14">Krzysztof Kurzydłowski</p>
<p xml:id="div-15">Warszawa, dnia 16 sierpnia 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>