text_structure.xml 5.48 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na przesłaną przez Pana Marszałka przy piśmie z dnia 22 lipca 2006 r., znak: SPS-024-1457/06, interpelację z dnia 6 lipca 2006 r. złożoną przez Pana Bogdana Zdrojewskiego, Posła na Sejm RP, w sprawie skutków interpretacji przepisów na przykładzie Stowarzyszenia Świętego Celestyna, uprzejmie wyjaśniam, co następuje.</p>
        <p xml:id="div-2">Przepis art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123, poz. 776, ze zm.) stanowi, że powiat, gmina oraz fundacja, stowarzyszenie lub inna organizacja społeczna, której statutowym zadaniem jest rehabilitacja zawodowa i społeczna osób niepełnosprawnych, może utworzyć wyodrębnioną organizacyjnie i finansowo jednostkę i uzyskać dla tej jednostki status zakładu aktywności zawodowej, jeżeli:</p>
        <p xml:id="div-3">1) posiada ona wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych zaliczonych do znacznego stopnia niepełnosprawności określony w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 21 stycznia 2000 r. w sprawie zakładów aktywności zawodowej (Dz. U. Nr 6, poz. 77, ze zm.),</p>
        <p xml:id="div-4">2) obiekty i pomieszczenia użytkowane przez zakład pracy odpowiadają przepisom i zasadom bezpieczeństwa i higieny pracy oraz uwzględniają potrzeby osób niepełnosprawnych w zakresie przystosowania stanowisk pracy, pomieszczeń higieniczno-sanitarnych i ciągów komunikacyjnych, a także spełniają wymagania dostępności do nich,</p>
        <p xml:id="div-5">3) przeznacza uzyskane dochody na cele określone w ww. rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej.</p>
        <p xml:id="div-6">W przypadku Stowarzyszenia Świętego Celestyna mamy do czynienia z sytuacją, w której organizator zakładu nie spełnił jednego z powyższych warunków, a konkretnie nie zapewnił zatrudnienia osób niepełnosprawnych na poziomie odpowiednim do uzyskania wskazanego w przepisach wskaźnika.</p>
        <p xml:id="div-7">Przepisy regulujące wymogi, które muszą być spełnione do uzyskania statusu zakładu aktywności zawodowej, zostały sformułowane bardzo precyzyjne. Powodem tego jest m.in. fakt, iż organizacja, a następnie prowadzenie zaz wiąże się z uzyskiwaniem kwot (często sięgających wielu milionów złotych) ze środków publicznych. Istotną kwestią było także uniezależnienie organizatorów zaz od uznaniowości po stronie urzędników, aby mieć jak największą pewność, że jeśli zostaną spełnione warunki określone w przepisach, to wojewoda przyzna określonej jednostce status zakładu aktywności zawodowej. W przypadku Stowarzyszenia Świętego Celestyna okazało się jednak, że precyzyjne sformułowanie przepisów, które nie pozostawia luzu decyzyjnego, grozi poważnymi konsekwencjami organizatorowi zaz, który nie dochował staranności podczas organizacji zakładu.</p>
        <p xml:id="div-8">Pani Krystyna Kobel-Buys, Prezes Stowarzyszenia Świętego Celestyna, w swoim wystąpieniu stwierdza, iż zatrudniony przez Stowarzyszenie dyrektor zaz nie wywiązał się należycie z postawionych przed nim zadań, w związku z czym został zwolniony dyscyplinarnie. Jest to bardzo przykra sytuacja, zwłaszcza jeżeli weźmie się pod uwagę osiągnięcia Stowarzyszenia w pracy z osobami niepełnosprawnymi, jednak to Stowarzyszenie zatrudniło dyrektora, który okazał się osobą niegodną pokładanego w nim zaufania. Niestety, zgodnie z zasadą clara non sunt interpretanda, nie istnieje możliwość dokonania interpretacji precyzyjnie sformułowanych przepisów, a co za tym idzie stwierdzenia, że zakład aktywności zawodowej utworzony przez Stowarzyszenie Świętego Celestyna spełniał wymagania nałożone na zaz przepisami ustawy o rehabilitacji (...) i ww. rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej.</p>
        <p xml:id="div-9">Stowarzyszenie Świętego Celestyna zwracało się z prośbą o interwencję w swojej sprawie do wielu podmiotów. Działalność Stowarzyszenia jest szeroko znana i nie sposób przecenić wkładu, jaki wnosi ono w rehabilitację osób niepełnosprawnych. Ze względu na to właśnie podejmowane są kroki zmierzające do takiego załatwienia sprawy, aby nie ucierpiało na tym dobro osób niepełnosprawnych.</p>
        <p xml:id="div-10">Jednocześnie pragnę poinformować, że obecnie obiektem prac Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej jest projekt nowelizacji ustawy o rehabilitacji (...). Nowelizacja ta oraz rozporządzenia służące jej wykonaniu obejmują także problematykę związaną z zakładami aktywności zawodowej. Nowe rozwiązania mają ułatwić tak organizację, jak i prowadzenie zakładu aktywności zawodowej, zatem biorąc pod uwagę zainteresowanie Pana Posła przedmiotowymi sprawami, mam nadzieję na poparcie proponowanych przez rząd zmian, które doprowadzą z pewnością do poprawy sytuacji osób niepełnosprawnych zarówno w kwestiach związanych z rehabilitacją zawodową, jak i społeczną.</p>
        <p xml:id="div-11">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-12">Minister</p>
        <p xml:id="div-13">Anna Kalata</p>
        <p xml:id="div-14">Warszawa, dnia 4 sierpnia 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>