text_structure.xml
4.15 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W nawiązaniu do pisma z dnia 21 lipca 2006 r. (sygn. SPS-024-1454/06) przekazującego zapytanie Posła na Sejm RP Pana Tomasza Latosa w sprawie rozwoju e-administracji i wprowadzenia podpisu elektronicznego uprzejmie przedstawiam następujące informacje.</p>
<p xml:id="div-2">Podpis elektroniczny jest ostatnim elementem w ciągu procedur umożliwiających świadczenie usług w sposób elektroniczny. Jego szerokie zastosowanie jest uzależnione od liczby wdrożonych w organach administracji usług świadczonych drogą elektroniczną. Krytycznym elementem tego procesu jest jak najszersze wdrożenie systemów informatycznych zarządzających dokumentami elektronicznymi w administracji publicznej. Pragnę ponadto dodać, że prace nad nowelizacją ustawy o podpisie elektronicznym wraz z niezbędnymi zmianami ustawy o informatyzacji i ustaw towarzyszących zmierzające do usunięcia nieprawidłowości i luk zostały zakończone. W dniu 10 sierpnia 2006 r. ustawa została podpisana przez Prezydenta RP. Ustawa wprowadza trzecią formę podpisu - tzw. podpis zaawansowany, który umożliwi bardziej powszechne jego stosowanie oraz elektroniczną formę ˝pieczęci urzędowej˝, która jest niezbędna do wprowadzenia wielu procedur administracyjnych w formie elektronicznej, a także uproszczenie wymagań dotyczących warunków składania podpisu elektronicznego (z zachowaniem wysokiego poziomu bezpieczeństwa).</p>
<p xml:id="div-3">MSWiA, mając na względzie złożoność problematyki dotyczącej powyższych kwestii, dokonało wstępnej analizy aktów prawnych dotyczących e-administracji, w tym również podpisu elektronicznego. Przygotowane ostatnio w MSWiA rozporządzenia do ustawy o informatyzacji porządkują otoczenie prawne i określają wymagania technologiczne i organizacyjne dla zarządzania dokumentami elektronicznymi w administracji publicznej. Ww. działania przyczynią się do powstania nowej, lepszej jakości w zakresie ustawy o podpisie elektronicznym, a także wdrażaniu nowoczesnych rozwiązań w administracji.</p>
<p xml:id="div-4">Odpowiadając na pytanie dotyczące podejmowania działań przez MSWiA mających na celu dynamiczny rozwój e-administracji uprzejmie informuję, że poza działaniami legislacyjnymi wymienionymi powyżej prowadzone są między innymi prace nad projektami e-PUAP i PESEL2.</p>
<p xml:id="div-5">System informatyczny określany jako elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej, w skrócie e-PUAP ma za zadanie świadczenie usług publicznych drogą elektroniczną. Pierwszy etap budowy e-PUAP będzie realizowany w latach 2006-2008 i współfinansowany ze środków UE. System ma objąć kilka głównych obszarów funkcjonalnych. Pierwszy z nich ma zawierać portal informacyjny poświęcony dostępnym usługom publicznym, w tym świadczonym drogą elektroniczną. Drugi ma dostarczyć platformę usług wspólnych wspierających świadczenie usług publicznych, a przede wszystkim wspomagać dwukierunkową komunikację pomiędzy obywatelami i przedsiębiorcami a administracją publiczną. Trzecim elementem przewidzianym w systemie e-PUAP jest środowisko wspierające prace nad standardami interoperacyjności, konsultowanie propozycji, opracowywanie modeli danych oraz publikację standardów interoperacyjności.</p>
<p xml:id="div-6">Zrealizowanie projektu e-PUAP ma zatem niezwykle istotne znaczenie dla rozwoju e-administracji, jakim jest świadczenie usług drogą elektroniczną poprzez dostarczenie wspólnych, gotowych do wykorzystania funkcjonalności. Pozwoli to na szybsze i tańsze uruchamianie kolejnych usług przez organy administracji publicznej.</p>
<p xml:id="div-7">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-8">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-9">Piotr Piętak</p>
<p xml:id="div-10">Warszawa, dnia 19 sierpnia 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>