text_structure.xml 8.53 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na przekazane przez Pana Marszałka, przy piśmie nr SPS-024-1453/06 z dnia 21 lipca 2006 r., zapytanie Pana Posła Józefa Rojka w sprawie nieprawidłowości i nadużyć w Rafinerii Trzebinia S.A., postępów w toczącym się śledztwie dotyczącym afery paliwowej i ewentualnych tarnowskich wątków w tej sprawie, uprzejmie przedstawiam, co następuje.</p>
        <p xml:id="div-2">W toku prowadzonego przez Prokuraturę Apelacyjną w Krakowie śledztwa sygn. Ap II Ds. 5/04/S, dotyczącego dokonywanych przez zorganizowaną grupę przestępczą nadużyć w obrocie paliwami, prania brudnych pieniędzy, korupcji i innych zagadnień związanych z tą przestępczością, wyodrębniono trzy niżej wymienione wątki postępowania związane z ujawnionymi nieprawidłowościami w Rafinerii Trzebinia S.A.:</p>
        <p xml:id="div-3">- przyjmowania w latach 1999-2002 korzyści majątkowych przez osoby pełniące funkcje kierownicze w tym podmiocie w zamian za możliwość realizacji dostaw ropy naftowej do Rafinerii i odbioru tzw. komponentów bezakcyzowych;</p>
        <p xml:id="div-4">- działalności tzw. firm okołorafineryjnych (powiązanych kapitałowo z Rafinerią i personalnie z osobami wchodzącymi w skład jej władz statutowych) polegającej na wprowadzaniu do obrotu niepełnowartościowych paliw płynnych produkowanych przez Rafinerię Trzebinia S.A. oraz legalizacji korzyści majątkowych pochodzących z tego procederu;</p>
        <p xml:id="div-5">- narażenia Skarbu Państwa na uszczuplenie należności publicznoprawnych w związku z produkcją i dystrybucją przez Rafinerię Trzebinia S.A. niepełnowartościowych paliw płynnych wprowadzanych do obrotu jako bezakcyzowe produkty technologiczne.</p>
        <p xml:id="div-6">W ramach pierwszego z nich, obejmującego tzw. prowizje zbywcze i nabywcze przyjmowane przez osoby z kierownictwa Rafinerii i spółek zależnych w zamian za możliwość dostarczania ropy naftowej do Rafinerii oraz odbierania atrakcyjnych cenowo komponentów służących do nielegalnej produkcji paliwa, oraz drugiego, związanego z dystrybucją wyrobów bezakcyzowych przez firmy pośredniczące w obrocie półproduktami, zarzuty m.in. z art. 286 § 1 K.k. (oszustwo) i art. 258 § 1 K.k. (działanie w zorganizowanej grupie przestępczej) przedstawiono kilkunastu osobom. Postępowanie w w/wymienionym zakresie nie zostało jeszcze zakończone.</p>
        <p xml:id="div-7">Przedmiotem postępowania w trzecim z wątków jest nie tylko działalność osób reprezentujących Rafinerię Trzebinia S.A. Materiał dowodowy daje bowiem podstawy do sformułowania hipotezy, że rozpoczęcie przez Rafinerię produkcji specyfików technologicznych umożliwili przedstawiciele instytucji państwowych, którzy wydawali poświadczające nieprawdę dokumenty w postaci opinii technologicznych i statystycznych. Dokumentami tymi - jako noszącymi cechę zaufania publicznego - posługiwała się następnie Rafineria Trzebinia S.A. w postępowaniach przed organami podatkowymi. Wstępne szacunki kwoty uszczupleń w podatku akcyzowym za lata 2001-2004, związanych z produkcją wyrobów technologicznych, wynoszą ok. 900 mln zł.</p>
        <p xml:id="div-8">W ramach tego ostatniego wątku zarzuty z art. 231 § 2 K.k. (nadużycie funkcji), art. 271 § 1 i 3 K.k. (fałszerstwo intelektualne) i art. 56 § 1 K.k.s. (oszustwo podatkowe) przedstawiono osobom kierującym działalnością Rafinerii Trzebinia S.A. w latach 2002-2004, w tym byłemu prezesowi zarządu tej firmy - Grzegorzowi Ś. W stosunku do wymienionego, jak również dwóch innych osób, zastosowano środek zapobiegawczy w postaci tymczasowego aresztowania. Czynności procesowe w tym wątku postępowania są kontynuowane, a jego zakres podmiotowy może ulec rozszerzeniu.</p>
        <p xml:id="div-9">W toku śledztwa sygn. Ap II Ds. 5/04/S Prokuratury Apelacyjnej w Krakowie stwierdzono, że na terenie Polski działała zorganizowana grupa przestępcza, która, dokonując obrotu paliwami ciekłymi, podstępnie przejmowała należne fiskusowi kwoty z tytułu świadczeń publicznoprawnych przy wykorzystaniu do tego celu fikcyjnych i faktycznie działających podmiotów gospodarczych. Sprawcy realizowali przy tym znamiona przestępstwa z art. 299 § 5 i 6 K.k. (pranie brudnych pieniędzy) i innych. Do popełnienia przestępstw wykorzystywano konta założone w oddziałach różnych banków, co umożliwiało dokonywanie pomiędzy firmami przelewów wielkich kwot pieniędzy stanowiących zysk ujawnionych grup przestępczych.</p>
        <p xml:id="div-10">W świetle ustaleń poczynionych w śledztwie na przestrzeni lat 2002-2006 metody działania sprawców były niezmienne w dłuższym okresie czasu. Zmieniało się tylko nazewnictwo poszczególnych produktów używanych do tego nielegalnego procederu. Przestępcy przy wykorzystaniu różnych luk prawnych sprowadzili na teren Polski duże ilości pełnowartościowych paliw i innych produktów ropopochodnych służących do ich produkcji lub uszlachetnienia. Kolejnym krokiem w tym przestępczym procederze było wprowadzenie do obrotu handlowego takich produktów. Działo się to z naruszeniem obowiązujących przepisów regulujących zakres świadczeń publicznoprawnych.</p>
        <p xml:id="div-11">Z akt sprawy wynika jednoznacznie, że działania przestępcze związane z nielegalnym obrotem paliwami ciekłymi obejmowały swym zasięgiem teren całego kraju, a pewne różnice występowały tylko w sposobie postępowania sprawców. W szczególności w rejonach przygranicznych przeważały przestępstwa odnoszące się do obrotu transgranicznego. Inny modus operandi miał miejsce w rejonach, gdzie znajdują się siedziby rafinerii.</p>
        <p xml:id="div-12">W wyżej wymienionym śledztwie zostało wyodrębnionych 31 wątków (m.in. dotyczących bezpieczeństwa energetycznego państwa, działania na szkodę dobra publicznego przez przedstawicieli różnych instytucji państwowych, korupcji, procesów prywatyzacji majątku trwałego sektora państwowego jako formy legalizowania środków finansowych pochodzących z przestępstw, obrotu paliwem żeglugowym, działania na szkodę PKN ˝Orlen˝ S.A.), a zgromadzony w nich materiał dowodowy pozwolił aktualnie na przedstawienie zarzutów 160 osobom. Wobec 28 z nich stosowany jest środek zapobiegawczy w postaci tymczasowego aresztowania. Nadto za dwoma podejrzanymi rozesłano listy gończe. Zakres czynności niezbędnych jeszcze do wykonania, w tym realizowanych w drodze międzynarodowej pomocy prawnej, upoważnia do stwierdzenia, że postępowanie to będzie długotrwałe. Należy podkreślić, że w związku z tym śledztwem Prokuratura Apelacyjna w Krakowie skierowała do tej pory kilkanaście aktów oskarżenia przeciwko ponad 100 osobom.</p>
        <p xml:id="div-13">Ustosunkowując się do innych kwestii podniesionych w zapytaniu poselskim, uprzejmie informuję, iż przedmiotem postępowania przygotowawczego sygn. Ap II Ds. 5/04/S nie są natomiast objęte ewentualne nieprawidłowości związane z finansowaniem przez Rafinerię Trzebinia S.A. klubu sportowego Unia Tarnów. Prokuratura Apelacyjna w Krakowie nie dysponuje dokumentami lub innymi dowodami, dającymi podstawę do stwierdzenia, że w tym zakresie zachodzi uzasadnione podejrzenie popełnienia czynów mogących wyczerpywać znamiona przestępstwa. Brak przesłanki faktycznej warunkującej możliwość wszczęcia postępowania przygotowawczego nie daje podstaw do prowadzenia czynności procesowych w odniesieniu do sponsoringu sportowego, realizowanego przez Rafinerię Trzebinia S.A. Niezależnie od tego, biorąc pod uwagę fakt, że śledztwo sygn. Ap II Ds. 5/04/S Prokuratury Apelacyjnej w Krakowie dotyczy wyłącznie szeroko rozumianego rynku paliw płynnych, należy stwierdzić, że w przypadku uprawdopodobnienia możliwości popełnienia przestępstwa, w związku z finansowaniem przez Rafinerię Trzebinia klubu sportowego Unia Tarnów, ewentualne nieprawidłowości w tym zakresie winny być oceniane przez pryzmat norm prawa karnego na gruncie odrębnego postępowania.</p>
        <p xml:id="div-14">Łączę wyrazy szacunku</p>
        <p xml:id="div-15">Zastępca prokuratora generalnego</p>
        <p xml:id="div-16">Jerzy Engelking</p>
        <p xml:id="div-17">Warszawa, dnia 4 sierpnia 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>