text_structure.xml
4.06 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Uprzejmie przedstawiam Panu Marszałkowi odpowiedź na zapytanie Pana Posła Przemysława Andrejuka z dnia 13 lipca 2006 r. w sprawie dotyczącej kuratorów zawodowych dla dorosłych w okręgu Sądu Okręgowego w Lublinie.</p>
<p xml:id="div-2">Na wstępie pragnę poinformować Pana Marszałka, iż w pełni podzielam stanowisko Pana Posła w zakresie nadmiernego obciążenia pracą kuratorów zawodowych dla dorosłych w okręgu lubelskim.</p>
<p xml:id="div-3">Kuratorzy ci wykonują bowiem od 134 do 470 różnego rodzaju orzeczeń sądów karnych, w tym osobiście sprawują od 32 do 62 dozorów.</p>
<p xml:id="div-4">Odmienna sytuacja występuje w pionie kurateli rodzinnej, gdzie kuratorzy wykonują od 80 do 134 orzeczeń, w tym osobistych nadzorów od 15,5 do 32.</p>
<p xml:id="div-5">Nieprawidłowości w obciążeniu pracą kuratorów zawodowych, w tym również w okręgu Sądu Okręgowego w Lublinie, spowodowały, iż Ministerstwo Sprawiedliwości pismem z dnia 15 lutego 2006 r., nr DWOiP II-531-3/06, zobowiązało prezesów Sądów Apelacyjnych do podjęcia niezbędnych działań eliminujących ten stan rzeczy.</p>
<p xml:id="div-6">W większości sądów zalecenia resortu zostały wykonane.</p>
<p xml:id="div-7">Zastrzeżenia co do sposobu realizacji zaleceń powstały natomiast w sześciu sądach okręgowych, w tym także w Sądzie Okręgowym w Lublinie.</p>
<p xml:id="div-8">W tym stanie rzeczy ponownie skierowano do właściwych prezesów kolejne wiążące zalecenia nadzorcze.</p>
<p xml:id="div-9">Zalecenia takie skierowano także w dniu 10 lipca 2006 r., nr DWOiP II 531-3/06, do Prezesa Sądu Apelacyjnego w Lublinie.</p>
<p xml:id="div-10">W piśmie polecono wyeliminowanie istniejących dysproporcji w obciążeniu pracą kuratorów zawodowych okręgu lubelskiego w terminie do 15 sierpnia 2006 r.</p>
<p xml:id="div-11">Jeżeli przedmiotowe zalecenia nie zostaną wykonane przez prezesów sądów, wówczas wyciągnięte zostaną konsekwencje prawne przewidziane w ustawie o ustroju sądów powszechnych.</p>
<p xml:id="div-12">Jeżeli zaleceń nie wykona kurator okręgowy lub jego zastępca, osoby te, na podstawie art. 36 ustawy o kuratorach sądowych, mogą zostać odwołane ze swoich funkcji, a nadto - na podstawie art. 52 ust. 1 i art. 58 ust. 3 tejże ustawy - zostanie wszczęta w stosunku do nich procedura odpowiedzialności dyscyplinarnej.</p>
<p xml:id="div-13">Odnosząc się do drugiego i trzeciego pytania sformułowanego w zapytaniu Pana Posła, wskazać należy, iż w 4 sądach rejonowych okręgu lubelskiego, w pionie rodzinnym, łączne obciążenie sprawami kuratorów zawodowych jest poniżej obowiązujących standardów określonych w rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwości z dnia 9 czerwca 2003 r. w sprawie standardów obciążenia pracą kuratora zawodowego (Dz. U. Nr 116, poz. 116) i wynosi od 73 do 94 spraw.</p>
<p xml:id="div-14">Ta sytuacja winna ulec zmianie. Wyrównanie obciążeń między kuratorami zawodowymi dla dorosłych a kuratorami zawodowymi rodzinnymi pozwoli na rzeczywiste oszacowanie potrzeb etatowych w tym okręgu.</p>
<p xml:id="div-15">Decyzje w przedmiocie skierowania dodatkowych etatów podejmowane będą w 2007 r., po uchwaleniu ustawy budżetowej na 2007 r.</p>
<p xml:id="div-16">Przedstawiając powyższe stanowisko, chciałbym za pośrednictwem Pana Marszałka wyrazić podziękowanie Panu Posłowi za okazane zainteresowanie sprawami kuratorskiej służby sądowej okręgu lubelskiego.</p>
<p xml:id="div-17">Z uszanowaniem</p>
<p xml:id="div-18">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-19">Andrzej Kryże</p>
<p xml:id="div-20">Warszawa, dnia 31 lipca 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>