text_structure.xml 5.98 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na pismo z dnia 17 lipca 2006 r., znak: SPS-024-1422/06, dotyczące zapytania posła na Sejm RP pana Krzysztofa Lipca w sprawie niewykonywania ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz. U. Nr 25, poz. 202, z późn. zm.), pragnę udzielić następujących wyjaśnień.</p>
        <p xml:id="div-2">Odnosząc się do kwestii przetwarzania w Polsce dużej ilości zużytych samochodów niezgodnie z ustawą o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji i zagrożenia z tego tytułu dla legalnie działających stacji demontażu, pragnę poinformować, że zgodnie z art. 18 ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji właściciel pojazdu wycofanego z eksploatacji może przekazać go wyłącznie do przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu lub przedsiębiorcy prowadzącego punkt zbierania pojazdów. Ponadto właściciel pojazdu wycofanego z eksploatacji jest obowiązany, w terminie 30 dni od dnia otrzymania zaświadczenia o demontażu pojazdu lub zaświadczenia o przyjęciu niekompletnego pojazdu, złożyć wniosek o wyrejestrowanie pojazdu. W celu wyrejestrowania pojazdu konieczne jest przedstawienie zaświadczenia o zgodnym z prawem pozbyciu się pojazdu. W przypadku pozbycia się pojazdu bez wyrejestrowania, na właścicielu nadal ciążą obowiązki uiszczania składek ubezpieczeniowych OC. Należy dodać, że właściciel pojazdu, oddając go na ˝szrot˝, według prawa nie zbywa praw własności do tego pojazdu i nadal jest obciążony wymaganiami przepisów związanych z posiadaniem pojazdu.</p>
        <p xml:id="div-3">Jednocześnie pragnę poinformować, iż zgodnie z art. 43 ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji, wojewódzki inspektor ochrony środowiska co najmniej raz w roku kontroluje każdą stację demontażu. W 2005 r. skontrolowano ogółem 544 podmioty, w tym 87 podmiotów, które nie wystąpiły z wnioskiem o uzyskanie wymaganej decyzji w zakresie gospodarki odpadami, a mogły prowadzić demontaż pojazdów. Były to najczęściej przedsiębiorstwa utylizacji pojazdów i składnice złomu, wyznaczone przez wojewodę na podstawie wcześniej obowiązujących przepisów, i podmioty, które według uzyskanych informacji prowadziły nielegalny demontaż pojazdów (na podstawie kierowanych do Inspekcji wniosków o interwencję, doniesień z mediów). W pojedynczych przypadkach poddano kontroli w tym zakresie również inne podmioty, przykładowo zajmujące się diagnostyką i naprawą pojazdów czy handlem używanymi częściami zamiennymi z pojazdów.</p>
        <p xml:id="div-4">Na ogółem skontrolowanych w tym zakresie 87 podmiotów w 18 obiektach stwierdzono prowadzenie nielegalnego demontażu pojazdów. Pozostałe skontrolowane podmioty tego typu nie wykonywały działalności w zakresie demontażu pojazdów, ale na terenie kilkunastu z nich stwierdzono magazynowanie na powierzchni ziemi, niezabezpieczonej przed przedostawaniem się zanieczyszczeń do środowiska, pojazdów wycofanych z eksploatacji, pozostałych po wcześniej prowadzonej działalności w zakresie kasacji pojazdów albo też stwierdzono nieprawidłowe przechowywanie odpadów pozostałych z demontażu pojazdów.</p>
        <p xml:id="div-5">Zarówno w przypadku podmiotów, które prowadziły demontaż pojazdów bez wymaganej decyzji w zakresie gospodarki odpadami, jak i tych, które nie prowadziły już działalności w tym zakresie, ale stwierdzono u nich magazynowanie pojazdów wycofanych z eksploatacji czy odpadów powstałych z tych pojazdów, podejmowane były odpowiednie działania prowadzące do usunięcia ww. nieprawidłowości czy zlikwidowania nielegalnie prowadzonej działalności. Kierowano wnioski do właściwych organów administracji samorządowej o nałożenie, zgodnie z posiadanymi przez nie kompetencjami, obowiązku usunięcia odpadów z miejsc nieprzeznaczonych do ich magazynowania, informowano Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego o nielegalnym użytkowaniu terenu i obiektów budowlanych, a także zawiadamiano organy administracji rządowej oraz Policję. Ponadto stosowano inne środki dyscyplinujące podmioty, takie jak: pouczenia, zarządzenia pokontrolne czy mandaty karne.</p>
        <p xml:id="div-6">Odnosząc się do pytania Pana Posła dotyczącego działań Ministerstwa Środowiska w celu zmniejszenia skali zjawiska przetwarzania pojazdów wycofanych z eksploatacji niezgodnie z przepisami, pragnę poinformować, że do Głównego Inspektora Ochrony Środowiska skierowane zostało stosowne wystąpienie o wzmożenie skutecznych działań kontrolnych mających na celu wyeliminowanie sygnalizowanych nieprawidłowości.</p>
        <p xml:id="div-7">Należy dodać, iż w dniu 19 lipca br. w Ministerstwie Środowiska odbyło się spotkanie z przedstawicielami Stowarzyszenia Forum Recyklingu Samochodów, podczas którego także zasygnalizowano problem podnoszony przez Pana Posła, iż duża część pojazdów sprowadzanych do Polski nie jest w ogóle rejestrowana. Z uwagi na fakt, że zagadnienia związane z rejestracją pojazdów leżą w gestii Ministra Transportu - wystąpiłem do niego w tej sprawie, wnosząc o podjęcie działań dla wyeliminowania ww. nieprawidłowości. Zasugerowałem przy tym m.in. rozważenie wprowadzenia wysokich sankcji karnych za niedopełnienie obowiązku terminowej rejestracji pojazdów sprowadzanych na teren Polski oraz uwarunkowania wydawania dowodów rejestracyjnych pojazdów pozytywnym wynikiem badań technicznych tych pojazdów.</p>
        <p xml:id="div-8">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-9">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-10">Teresa Warchałowska</p>
        <p xml:id="div-11">Warszawa, dnia 11 sierpnia 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>