text_structure.xml 5.46 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W nawiązaniu do pisma Pana Marszałka z dnia 18 lipca 2006 r., znak: SPS-024-1419/06, przy którym nadesłano zapytanie Pana Posła Rafała Muchackiego w sprawie podwyżki podatku akcyzowego na olej opałowy, uprzejmie wyjaśniam, co następuje.</p>
        <p xml:id="div-2">Wysokie zróżnicowanie stawek akcyzy na olej napędowy i olej opałowy przeznaczony na cele opałowe, co znajduje odzwierciedlenie w cenach tych wyrobów, powoduje powstawanie zjawisk patologicznych polegających na wykorzystywaniu oleju opałowego niezgodnie z jego przeznaczeniem, tj. do napędu pojazdów samochodowych. Dotychczas stosowane instrumenty ograniczania tego procederu okazały się niewystarczające, dlatego też, poszukując skuteczniejszych rozwiązań eliminujących nieprawidłowości w obrocie olejami opałowymi, zaproponowane zostały nowe rozwiązania systemowe w tym zakresie.</p>
        <p xml:id="div-3">Resort finansów przygotował projekt ustawy o zwrocie części wydatków ponoszonych w latach 2006-2012 na ogrzewanie olejem opałowym powierzchni bytowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw, który został przekazany do Sejmu (druk nr 739). Po pierwszym czytaniu projekt został skierowany do dalszych prac w Komisji Finansów Publicznych.</p>
        <p xml:id="div-4">Przedmiotowy projekt zakłada wprowadzenie szeregu regulacji prawnych, w tym nowelizację art. 65 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.).</p>
        <p xml:id="div-5">Jeżeli zaproponowana zmiana ustawowa zostanie przyjęta przez Sejm, wprowadzona zostanie m.in. podwyżka akcyzy dla olejów opałowych przeznaczonych na cele opałowe, której wejście w życie zaplanowano na dzień 1 września br. I tak dla olejów opałowych przeznaczonych na cele opałowe, z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350</p>
        <p xml:id="div-6">C lub których gęstość w temperaturze 15</p>
        <p xml:id="div-7">C jest niższa od 890 kg/m3, stawka podatku akcyzowego wynosić będzie 1.139,00 zł od 1.000 litrów gotowego wyrobu, a dla pozostałych olejów opałowych przeznaczonych na cele opałowe - 1.284,00 zł od 1.000 kilogramów gotowego wyrobu.</p>
        <p xml:id="div-8">Jednocześnie stawki te nie będą podlegały obniżeniu w drodze rozporządzenia i będą równe stawce podatku akcyzowego dla oleju napędowego określonej w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825 z późn. zm.), powiększonej o stawkę opłaty paliwowej obowiązującej na 2006 r.</p>
        <p xml:id="div-9">Wprowadzenie w życie proponowanej zmiany w opodatkowaniu olejów opałowych przeznaczonych na cele opałowe z jednej strony zapewni likwidację występujących nieprawidłowości w obrocie olejami opałowymi, z drugiej zaś strony spowoduje wzrost kosztów ogrzewania. W związku z powyższym projekt ustawy przewiduje ochronę użytkowników przed zwiększonymi kosztami ogrzewania. Zakłada on zwrot części wydatków poniesionych przez osoby fizyczne na zakup oleju opałowego przeznaczonego do ogrzewania powierzchni bytowej, jak również zwrot części wydatków poniesionych przez organy administracji publicznej, szkoły, przedszkola, żłobki, szpitale, zakłady opieki zdrowotnej na zakup oleju opałowego przeznaczonego do ogrzewania ich pomieszczeń.</p>
        <p xml:id="div-10">Zwrot dotyczyć będzie udokumentowanych wydatków z tytułu różnicy pomiędzy obecnie obowiązującym obciążeniem podatkowym a nowo wprowadzanym. Dla olejów opałowych jest to kwota 1,11 zł za litr lub 1,25 zł za kilogram zakupionego oleju opałowego, z uwzględnieniem podatku VAT, co odpowiada przewidywanemu wzrostowi cen tego wyrobu z tytułu wzrostu podatku akcyzowego.</p>
        <p xml:id="div-11">Jednakże kwota zwrotu nie będzie mogła być, w okresie roku kalendarzowego, wyższa niż 19 zł za m2 ogrzewanej powierzchni bytowej lub kwota zapłaconego w cenie zakupionego oleju opałowego podatku akcyzowego wynikającego z faktur lub faktur korygujących dokumentujących zakup oleju opałowego.</p>
        <p xml:id="div-12">Będzie ona dokonywana na wniosek podmiotu uprawnionego do zwrotu przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta właściwego ze względu na położenie ogrzewanej nieruchomości.</p>
        <p xml:id="div-13">Podstawę do zwrotu stanowić będą faktury potwierdzające zakup oleju opałowego lub dowody zapłaty podatku akcyzowego na terytorium kraju w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego oleju opałowego w procedurze z zapłaconą akcyzą, a w przypadku importu oleju opałowego - oryginały zgłoszeń celnych.</p>
        <p xml:id="div-14">Pragnę podkreślić, iż zaproponowane rozwiązania mają na uwadze zarówno konieczność eliminowania nieprawidłowości występujących na rynku paliw płynnych, jak i ochronę podmiotów zużywających oleje opałowe na cele opałowe przed zwiększonymi kosztami ogrzewania.</p>
        <p xml:id="div-15">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-16">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-17">Jarosław Neneman</p>
        <p xml:id="div-18">Warszawa, dnia 1 sierpnia 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>