text_structure.xml 4.09 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie Pana Posła Jerzego Zawiszy z dnia 7 lipca br. w sprawie podziału unijnych środków pomiędzy poszczególne województwa uprzejmie wyjaśniam, co następuje.</p>
        <p xml:id="div-2">1. Zaproponowane przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego trzy warianty algorytmu podziału środków na 16 regionalnych programów operacyjnych na lata 2007-2013, to jest: algorytm 80/10/10, algorytm stosowany przez Komisję Europejską oraz algorytm dzielący środki w proporcji 60/40, przyczyniają się, chociaż w różnym stopniu, do zmniejszenia rozpiętości międzyregionalnych, poprzez zachowanie największego, choć zróżnicowanego, poziomu wsparcia dla regionów ˝najsłabszych˝, a najniższego dla regionów ˝najsilniejszych˝. Ich konstrukcje wynikają z założeń i zasad polityki spójności społecznej i gospodarczej UE, która preferuje większą pomoc publiczną dla obszarów zapóźnionych i w ten sposób pozwala na bardziej równomierny rozwój wszystkich regionów.</p>
        <p xml:id="div-3">Ministerstwo Rozwoju Regionalnego zarekomendowało Radzie Ministrów przyjęcie algorytmu 80/10/10. Rekomendacja tego algorytmu oparta była na wynikach konsultacji społecznych, w których wzięły udział liczne środowiska samorządowe i społeczne, w tym również z woj. małopolskiego.</p>
        <p xml:id="div-4">Za wyborem wariantu 80/10/10 przemawiały ważne argumenty merytoryczne, wyrażone w trakcie dyskusji prowadzonych w trakcie konsultacji społecznych. Po pierwsze, odwoływano się do polityki spójności polegającej na wspieraniu regionów najuboższych i, poprzez zwiększanie ich szans rozwojowych, osiąganiu zrównoważonego poziomu rozwoju na terenie całej Unii Europejskiej. Po drugie, odwoływano się do bezrobocia, które jest szczególnym czynnikiem wywołującym biedę i stanowiącym barierę dla rozwoju gospodarczego. Trzeci spośród najważniejszych argumentów odwoływał się do poziomu zróżnicowań pomiędzy województwami w Polsce, który większość uczestników dyskusji uznawała za zbyt duży i pogłębiający się.</p>
        <p xml:id="div-5">2. Konstrukcja algorytmu 80/10/10 podziału środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na regionalne programy operacyjne w latach 2007-2013 wszystkie powyższe argumenty bierze pod uwagę. Dlatego proponowany przezeń poziom zróżnicowania wsparcia w przeliczeniu na mieszkańca pomiędzy województwami jest relatywnie najwyższy.</p>
        <p xml:id="div-6">3. Zgodnie z rekomendacją Ministerstwa Rozwoju Regionalnego Rada Ministrów, akceptując w dniu 1 sierpnia br. projekt Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia (NSRO), przyjęła algorytm 80/10/10 (wariant I), dlatego korekta podziału na regiony unijnych środków w najbliższym czasie jest niemożliwa.</p>
        <p xml:id="div-7">Jednocześnie należy dodać, że w wyniku poparcia UE nowej perspektywy finansowej 2007-2013 dla inwestycji ważnych dla Europy, jak np. transportowe korytarze transeuropejskie (TEN), które w Polsce przebiegają przez województwa centralne, zachodnie i południowe, województwa te otrzymają relatywnie więcej środków w nowych sektorowych programach operacyjnych. Na przykład woj. małopolskie uzyska dodatkowe środki unijne z tytułu ulokowanych w województwie inwestycji infrastrukturalnych realizowanych w ramach Programu Operacyjnego ˝Infrastruktura i środowisko˝, w tym szczególnie komunikacyjnych związanych z: budową autostrady A4 na odcinku Kraków-Tarnów, modernizacją połączenia kolejowego Psary-Kraków oraz rozbudową portu lotniczego Kraków-Balice.</p>
        <p xml:id="div-8">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-9">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-10">Tomasz Nowakowski</p>
        <p xml:id="div-11">Warszawa, dnia 9 sierpnia 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>