text_structure.xml 5.7 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie Pana Posła Jerzego Zawiszy, przesłane przy piśmie Nr SPS-024-1406/06 z dnia 18 lipca 2006 r., w sprawie poprawy stanu technicznego drogi wojewódzkiej nr 982, uprzejmie informuję, że zgodnie z art. 19 ustawy o drogach publicznych zarządcą dróg wojewódzkich jest zarząd województwa. Do jego obowiązków w myśl art. 20 powołanej ustawy należy m.in.: opracowywanie projektów planów finansowania budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg oraz drogowych obiektów inżynierskich, pełnienie funkcji inwestora, utrzymanie nawierzchni drogi, chodników, drogowych obiektów inżynierskich, urządzeń zabezpieczających ruch i innych urządzeń związanych z drogą, realizacja zadań w zakresie inżynierii ruchu, przeprowadzanie okresowych kontroli stanu dróg i drogowych obiektów inżynierskich oraz przepraw promowych, ze szczególnym uwzględnieniem ich wpływu na stan bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz wykonywanie robót interwencyjnych, robót utrzymaniowych i zabezpieczających.</p>
        <p xml:id="div-2">Natomiast na mocy art. 3 ustawy z dnia 16 grudnia 2005 r. o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego (Dz. U. Nr 267, poz. 2251) zadania w zakresie finansowania budowy, przebudowy, remontu, utrzymania, ochrony i zarządzania drogami wojewódzkimi finansowane są przez samorząd województwa.</p>
        <p xml:id="div-3">Istotnym źródłem dofinansowania realizacji inwestycji na drogach zarządzanych przez samorządy jest rezerwa subwencji ogólnej, powołana na mocy art. 26 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 203, poz. 1996, z późn. zm.).</p>
        <p xml:id="div-4">Zgodnie z art. 26 ust. 4 powołanej ustawy dofinansowanie obejmować może:</p>
        <p xml:id="div-5">1) inwestycje na drogach publicznych powiatowych i wojewódzkich oraz na drogach powiatowych, wojewódzkich i krajowych w granicach miast na prawach powiatu, rozpoczęte przed 1 stycznia 1999 r.,</p>
        <p xml:id="div-6">2) utrzymanie rzecznych przepraw promowych o średnim natężeniu ruchu w skali roku powyżej 2000 pojazdów na dobę, wskazanych przez ministra właściwego do spraw transportu, w kwocie nie mniejszej niż w roku bazowym,</p>
        <p xml:id="div-7">3) budowę, modernizację, utrzymanie, ochronę i zarządzanie drogami wojewódzkimi i krajowymi w granicach miast na prawach powiatu.</p>
        <p xml:id="div-8">Zgodnie z art. 26 ust. 6 rezerwą tą dysponuje minister właściwy do spraw finansów publicznych, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw transportu, po zasięgnięciu opinii reprezentacji jednostek samorządu terytorialnego.</p>
        <p xml:id="div-9">Na posiedzeniu Zespołu ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej oraz Środowiska Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, które odbyło się w dniu 9 lutego 2006 r., zostały ustalone dodatkowe kryteria, według których były oceniane i weryfikowane wnioskowane w 2006 r. inwestycje:</p>
        <p xml:id="div-10">1) zadania rozpoczęte przed dniem 1 stycznia 1999 r. i będące w realizacji;</p>
        <p xml:id="div-11">2) preferowanie zadań, dla których uzyskano zagraniczne środki finansowe;</p>
        <p xml:id="div-12">3) preferowanie zadań inwestycyjnych planowanych do zakończenia w roku 2006 w całości;</p>
        <p xml:id="div-13">4) zadania ze znaczącym udziałem środków własnych zarządcy drogi, w wysokości nie niższej niż kwota wnioskowanego dofinansowania;</p>
        <p xml:id="div-14">5) pełne wykorzystanie przyznanego w 2005 r. dofinansowania z rezerwy oraz zadeklarowanego udziału własnego w kosztach dofinansowanej inwestycji;</p>
        <p xml:id="div-15">6) ze względu na niewielką ilość środków rezerwy, przedmiotem dofinansowania powinien być tylko jeden projekt inwestycyjny.</p>
        <p xml:id="div-16">Zarząd Województwa Małopolskiego złożył wniosek o dofinansowanie zadania inwestycyjnego pn. ˝Modernizacja drogi Nowy Targ-Stary Sącz˝, które uzyskało środki z omawianej rezerwy w wysokości 5060 tys. zł.</p>
        <p xml:id="div-17">Odnosząc się do kwestii remontu drogi wojewódzkiej Nr 982, uprzejmie informuję, że w dniu 10 maja 2006 r. odbyło się w Starostwie Powiatowym w Dąbrowie Tarnowskiej spotkanie z udziałem przedstawicieli samorządów lokalnych oraz Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie. W wyniku przeprowadzonych rozmów ustalono konieczność podjęcia wspólnych działań mających na celu pozyskanie w najbliższych latach środków pozwalających na realizację tego kosztownego przedsięwzięcia. Do czasu wykonania omawianego zadania ZDW będzie prowadził remonty cząstkowe nawierzchni w celu utrzymania przejezdności drogi.</p>
        <p xml:id="div-18">Biorąc powyższe pod uwagę, uprzejmie informuję, że resort transportu, dysponując środkami jedynie na drogi krajowe, zarządzane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, nie ma innych możliwości formalnych finansowania dróg zarządzanych przez samorządy. Pragnę również podkreślić, że resort nie ma możliwości formalnych ingerowania w sprawy pozostające w kompetencji organów samorządowych.</p>
        <p xml:id="div-19">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-20">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-21">Barbara Kondrat</p>
        <p xml:id="div-22">Warszawa, dnia 21 sierpnia 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>