text_structure.xml
6.73 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie Pana Posła Mateusza Piskorskiego w sprawie stanu realizacji zadania zamiany etatów przeznaczonych dla żołnierzy zawodowych na etaty cywilne w komórkach obronnych resortów i urzędów (SPS-24-1404/06), proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień.</p>
<p xml:id="div-2">Na wstępie chciałbym zaznaczyć, że kwestię służby żołnierzy zawodowych wyznaczonych na stanowiska służbowe w instytucjach cywilnych reguluje Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 15 czerwca 2004 r. w sprawie służby wojskowej żołnierzy zawodowych wyznaczonych na stanowiska służbowe w instytucjach cywilnych (Dz. U. Nr 148, poz. 1552, z późn. zm.), które jest aktem wykonawczym do art. 22 ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. Nr 179, poz. 1750, z późn. zm.). Rozporządzenie to normuje status żołnierzy zawodowych skierowanych do wykonywania zadań w instytucjach cywilnych oraz określa kompetencje w zakresie wyznaczania na stanowiska służbowe w tych instytucjach i odwołania z tych stanowisk przez Ministra Obrony Narodowej i kierowników instytucji cywilnych.</p>
<p xml:id="div-3">W związku z powyższym oraz faktem, że nadal będą funkcjonować stanowiska wojskowe w instytucjach cywilnych - w których realizowane są szczególne zadania na rzecz obronności i bezpieczeństwa Państwa - istnieje konieczność dalszego funkcjonowania przedmiotowego rozporządzenia.</p>
<p xml:id="div-4">Uwzględniając planowaną reorganizację Sił Zbrojnych RP, w lutym 2006 r., zaproponowałem kierownikom instytucji cywilnych zamianę stanowisk wojskowych na etaty cywilne, przyjmując, że zadania na rzecz obronności i bezpieczeństwa Państwa mogą z powodzeniem realizować odpowiednio przygotowane osoby cywilne. Natomiast żołnierze zawodowi kierowani będę na te stanowiska wyłącznie w sporadycznych przypadkach, uzasadnionych szczególnymi zadaniami obronnymi.</p>
<p xml:id="div-5">Jednocześnie pragnę poinformować, że w moim wystąpieniu do kierowników instytucji cywilnych został przedstawiony docelowy program ucywilnienia stanowisk wojskowych w instytucjach cywilnych. Natomiast z uwagi na potrzebę dokonania przesunięć środków budżetowych przewidzianych dla żołnierzy zawodowych na etaty pracowników cywilnych i długotrwałość prac związanych z naborem kadry do służby cywilnej, propozycje zamiany stanowisk są rozłożone w czasie. W 2006 r. zostanie skreślonych ponad 100 stanowisk wojskowych, tj. ok. 25%. Natomiast dokładne wskazanie liczby będzie możliwe pod koniec bieżącego roku, po zakończeniu realizacji procedur zamiany tych stanowisk na etaty cywilne oraz odwołaniu żołnierzy zawodowych pełniących w tych instytucjach służbę.</p>
<p xml:id="div-6">Należy zaznaczyć, że zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa to kierownicy instytucji cywilnych, w których istnieją stanowiska wojskowe, są właściwi do wnioskowania do Ministra Obrony Narodowej o utworzenie lub likwidację stanowisk wojskowych, na których realizowane są szczególne zadania na rzecz obronności i bezpieczeństwa Państwa. Dopiero po pozytywnym zaopiniowaniu stosownego wniosku Ministerstwo Obrony Narodowej kieruje żołnierza zawodowego na stanowisko w instytucji cywilnej.</p>
<p xml:id="div-7">Wydatki związane z uposażeniem żołnierzy zawodowych zatrudnionych w urzędach i innych resortach ponoszą te resorty. MON w trakcie roku budżetowego przesuwa do tych instytucji środki budżetowe na regulacje uposażeń (podwyżki) oraz na podstawie ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych wypłaca następujące należności: zasiłek na zagospodarowanie, nagrodę jubileuszową, gratyfikację urlopową, należności za przeniesienie służbowe, należności związane ze zwolnieniem z zawodowej służby wojskowej, z wyjątkiem ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystywane urlopy wypoczynkowe, należności i świadczenia pośmiertne oraz ekwiwalent mundurowy.</p>
<p xml:id="div-8">Odnosząc się do pytania dotyczącego ewentualnego podjęcia działań w zakresie zmian uposażenia żołnierzy zawodowych przebywających na zwolnieniach lekarskich, uprzejmie informuję, że zgodnie z art. 89 cytowanej wyżej ustawy w okresie zwolnienia od zajęć służbowych z powodu choroby żołnierz zawodowy otrzymuje uposażenie zasadnicze wraz z dodatkami o charakterze stałym, należne na ostatnio zajmowanym stanowisku służbowym, z uwzględnieniem powstałych w tym okresie zmian mających wpływ na prawo do uposażenia lub jego wysokość.</p>
<p xml:id="div-9">Jednocześnie pragnę poinformować, że analogiczne zasady wynikają z przepisów pragmatyk służbowych funkcjonariuszy: Policji - art. 121 ust. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2002 r. Nr 7, poz. 58 z późn. zm.); Straży Granicznej - art. 125 ust. 1 ustawy z dnia 12 października 1990 r. o Straży Granicznej (Dz. U. z 2005 r. Nr 234, poz. 1997 z późn. zm.); Państwowej Straży Pożarnej - art. 105 ust. 1 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1230 z późn. zm.); Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu - art. 136 ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu (Dz. U. z 2002 r. Nr 7, poz. 58 z późn. zm.); Biura Ochrony Rządu - art. 108 ustawy z dnia 16 marca 2001 r. o Biurze Ochrony Rządu (Dz. U. z 2004 r. Nr 163, poz. 1772 z późn. zm.); Centralnego Biura Antykorupcyjnego - art. 102 ustawy z dnia 9 czerwca 2006 r. o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym (Dz. U. Nr 104, poz. 708); Służby Wywiadu Wojskowego oraz Służby Kontrwywiadu Wojskowego - art. 96 ustawy z dnia 9 czerwca 2006 r. o służbie funkcjonariuszy Służby Wywiadu Wojskowego oraz Służby Kontrwywiadu Wojskowego (Dz. U. Nr 104, poz. 710).</p>
<p xml:id="div-10">Z uwagi na powyższe resort obrony narodowej nie prowadzi prac, których efektem byłaby zmiana zasad wypłacania uposażenia żołnierzom zawodowym, którzy przebywają na zwolnieniach lekarskich.</p>
<p xml:id="div-11">Przedstawiając powyższe wyjaśnienia, mam nadzieję, iż uzna je Pan Marszałek za wystarczające.</p>
<p xml:id="div-12">Łączę wyrazy szacunku</p>
<p xml:id="div-13">Minister</p>
<p xml:id="div-14">Radosław Sikorski</p>
<p xml:id="div-15">Warszawa, dnia 8 sierpnia 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>