text_structure.xml
10.4 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie poselskie Pana Posła Stanisława Rydzonia, z dnia 4 lipca 2006 r., dot. raportu Najwyższej Izby Kontroli w sprawie wyników kontroli domów pomocy społecznej, otrzymane przy piśmie Pana Marszałka Nr SPS-024-1400/06 z dnia 18 lipca 2006 r., uprzejmie wyjaśniam:</p>
<p xml:id="div-2">Dla osiągnięcia wymaganego standardu domy pomocy społecznej winny spełniać wszystkie wymagania określone w rozporządzeniu Ministra Polityki Społecznej z dnia 19 października 2005 r. w sprawie domów pomocy społecznej (Dz. U. Nr 217, poz. 1837). Przepisy wymienionego rozporządzenia obowiązują wszystkie domy pomocy społecznej, niezależnie od liczby miejsc i typu domu. Niespełnienie choćby jednego z wymagań powoduje, że dom pomocy społecznej nie osiągnął jeszcze standardu i może otrzymać jedynie zezwolenie warunkowe. Zgodnie z ustawą z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593, z późn. zm.), realizacja programów naprawczych w zakresie dochodzenia domów pomocy społecznej do standardów upływa z końcem 2006 r.</p>
<p xml:id="div-3">Z raportu wynika, że podstawą zakwalifikowania dps do kontroli była analiza skarg, jakie wpłynęły do NIK w latach 2002-2004, doniesień prasowych oraz wyników poprzedniej kontroli z przełomu 2000-2001 r. Postępowanie kontrolne było prowadzone od dnia 1 czerwca do 17 października 2005 r. i obejmowało 38 domów pomocy społecznej. Żaden ze skontrolowanych domów pomocy społecznej nie zapewniał mieszkańcom usług na poziomie obowiązujących standardów. Wszystkie skontrolowane domy pomocy społecznej posiadają zezwolenia warunkowe na prowadzenie domu pomocy społecznej, ważne do końca 2006 r. Kontrola NIK wykazała również, że wszyscy mieszkańcy mieli zapewnioną pomoc w zakresie wykonywania podstawowych czynności życiowych, pielęgnacji oraz w załatwianiu spraw osobistych, możliwość udziału w terapii zajęciowej, swobodnego dostępu do posług religijnych, korzystania z imprez kulturalnych i rekreacyjnych, dostęp do podstawowych i specjalistycznych świadczeń zdrowotnych, całodobową opiekę pielęgniarską. Raport wskazuje na dużą aktywność mieszkańców domów pomocy społecznej i odpowiednie kwalifikacje zatrudnionych pracowników. Wszystkie skontrolowane domy pomocy społecznej posiadały opracowane i zatwierdzone przez wojewodę programy naprawcze, jednakże stopień realizacji tych programów nie gwarantował osiągnięcia do końca 2006 r. wymaganego standardu.</p>
<p xml:id="div-4">Ministerstwu znana jest trudna sytuacja domów pomocy społecznej w zakresie dochodzenia do standardu. W dalszym ciągu samorządy kontynuują wysiłki, aby zdążyć z realizacją programów naprawczych (część prac modernizacyjnych w domach znalazła się w kontraktach regionalnych, samorządy wyasygnowały dodatkowe środki na realizację programów). Najtrudniejsza sytuacja jest w tych domach, które dopiero w ostatnich latach podjęły realizację programów naprawczych, chociaż przepis w sprawie standaryzacji domów pomocy społecznej wszedł w życie w 1997 roku. Duże nasilenie wydatków na zadania remontowe, często realizowane bez dodatkowo pozyskiwanych środków, musi skutkować ograniczeniem wydatków na inne cele.</p>
<p xml:id="div-5">Działania naprawcze w wielu wypadkach nie są jeszcze zakończone. Okres dochodzenia do standardów kończy się w grudniu bieżącego roku. Od kilku lat Minister Pracy i Polityki Społecznej czyni starania o zabezpieczenie źródła dofinansowania realizacji programów naprawczych. W latach 2004 i 2005 planowane były środki na realizację programów naprawczych (w ramach wydatków remontowych) ze środków rezerwy celowej budżetu państwa. W roku bieżącym w rezerwie celowej budżetu państwa zaplanowano środki inwestycyjne w wysokości 15 mln zł. Z uwagi na duże potrzeby finansowe, jakie w tym zakresie zgłosiły samorządy, Minister Pracy i Polityki Społecznej wystąpił do Premiera o dodatkowe środki z rezerwy ogólnej budżetu państwa na realizację programów naprawczych w domach pomocy społecznej (w tym prowadzonych przez podmioty niepubliczne) w wysokości 20 mln zł. Nie otrzymaliśmy jeszcze odpowiedzi w tej sprawie.</p>
<p xml:id="div-6">Ponadto każdego roku Minister Pracy i Polityki Społecznej występuje z apelem do Marszałków Województw o uwzględnianie w priorytetach kontraktów wojewódzkich programów naprawczych w domach pomocy społecznej. Tylko niektóre województwa samorządowe nie odpowiedziały pozytywnie na ten apel.</p>
<p xml:id="div-7">Jednocześnie pragnę dodać, iż obecnie prowadzone są prace nad programami operacyjnymi do planów strategicznych, które mają między innymi absorbować środki Europejskiego Funduszu Społecznego. W działaniach została zaproponowana modernizacja infrastruktury społecznej, w tym modernizacja domów pomocy społecznej.</p>
<p xml:id="div-8">Już dzisiaj wiadomo, że zdecydowana większość domów osiągnie wymagany standard, a efekt zmian w domach jest ogromny. Poprawiły się zarówno warunki bytowe, jak również sposób sprawowanej opieki - mieszkaniec stał się najważniejszym podmiotem działania personelu.</p>
<p xml:id="div-9">W chwili obecnej trwają prace nad projektem zmiany ustawy o pomocy społecznej. Projekt przewiduje m.in., że domy pomocy społecznej, które nie osiągną standardu usług do końca 2006 r., będą mogły funkcjonować w dalszym ciągu w oparciu o zezwolenie warunkowe, nie dłużej jednak niż do końca 2009 roku. Od dnia 1 stycznia 2007 r. organ gminy nie będzie mógł jednak kierować osób do domu pomocy społecznej prowadzonego na podstawie zezwolenia warunkowego. Przewidziano również, że opłata za pobyt w domu pomocy społecznej prowadzonym na podstawie zezwolenia warunkowego po dniu 31 grudnia 2006 r. nie może ulec podwyższeniu aż do miesiąca, w którym zostanie wydane zezwolenie na prowadzenie domu pomocy społecznej. Takie rozwiązania zmobilizują powiaty do realizacji programów naprawczych i zabezpieczają jednocześnie przed szybką likwidacją te domy, które są w trakcie realizacji programów naprawczych.</p>
<p xml:id="div-10">Ponadto zaproponowano w projekcie również inne zmiany w zakresie domów pomocy społecznej, które mają na celu:</p>
<p xml:id="div-11">- uszczelnienie systemu kontroli wojewody nad standardem usług świadczonych przez domy pomocy społecznej niezależnie od podmiotu, który powadzi dom,</p>
<p xml:id="div-12">- poszerzenie listy dokumentów wymaganych od podmiotów ubiegających się o wydanie zezwolenia na prowadzenie domów pomocy społecznej. Dokumenty te są pomocne dla określenia, czy podmiot daje gwarancję zapewnienia prawidłowej opieki dla przyjętych do domu pomocy społecznej osób,</p>
<p xml:id="div-13">- określenie przesłanek do cofnięcia zezwolenia na prowadzenie domu pomocy społecznej w sytuacji, gdy podmiot prowadzący lub dom pomocy społecznej przestał spełniać wymagane warunki,</p>
<p xml:id="div-14">- partycypowanie w koszcie utrzymania mieszkańca w domu pomocy społecznej również innych niż dotychczas wskazane osób (poza małżonkiem, zstępnymi i wstępnymi mieszkańca domu, opłatę lub jej część będzie mogło wnosić rodzeństwo, dalsi krewni lub osoby obce, na mocy zawartej z gminą umowy),</p>
<p xml:id="div-15">- zobowiązanie organów prowadzących domy pomocy społecznej do przeznaczania wszystkich środków uzyskanych z odpłatności za pobyt mieszkańców w domu pomocy społecznej na utrzymanie domów,</p>
<p xml:id="div-16">- wprowadzenie katalogu dokumentów, których przedstawienie jest niezbędne w celu uzyskania zezwolenia na prowadzenie placówki całodobowej opieki. W dotychczasowym stanie prawnym w ustawie nie były określone i wyliczone enumeratywnie ˝dokumenty potwierdzające spełnianie wymagań określonych odrębnymi przepisami˝ obligatoryjnie wymagane przy uzyskaniu zezwolenia na prowadzenie placówki całodobowej zapewniającej opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku w ramach działalności gospodarczej lub statutowej,</p>
<p xml:id="div-17">- usprawnienie przeprowadzanych przez inspektorów czynności kontrolnych i nadzorczych poprzez wprowadzenie możliwości korzystania z pomocy Policji,</p>
<p xml:id="div-18">- podniesienie do 20% możliwości zwiększenia lub zmniejszenia dotacji celowej na domy pomocy społecznej. W odniesieniu do osób przyjętych na zasadach sprzed 1 stycznia 2004 roku, w przypadku dużej liczby osób zwolnionych z odpłatności, dom pomocy społecznej ma problemy z prawidłowym funkcjonowaniem i utrzymaniem jednostki. Ma to miejsce szczególnie w odniesieniu do domów dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną (bardzo często rodzice z powodu bardzo niskich dochodów zwalniani byli z odpłatności, dużo dzieci pozbawionych jest rodzin). Domy takie borykają się z problemami finansowymi, bowiem dotacja Wojewody nie jest w stanie pokryć pełnego miesięcznego kosztu utrzymania dziecka w domu pomocy społecznej. Możliwość zwiększenia dotacji na 1 mieszkańca o 20%, zamiast dotychczasowych 10%, zmniejszy niedobór środków spowodowanych brakiem odpłatności, a w konsekwencji zapobiegnie spadkowi jakości usług w odniesieniu do tej kategorii osób.</p>
<p xml:id="div-19">- umożliwienie pobierania dodatku pielęgnacyjnego przez osoby przebywające w ponadgminnych domach pomocy społecznej na zasadach obowiązujących przed 1 stycznia 2004 r., w okresie pobytu tych osób poza domem pomocy społecznej przez okres dłuższy niż 2 tygodnie w miesiącu.</p>
<p xml:id="div-20">Wprowadzenie proponowanych zmian w ustawie o pomocy społecznej powinno wpłynąć na poprawę sytuacji domów pomocy społecznej i jakości świadczonych w tych domach usług. Zwiększą się też szanse domów pomocy społecznej na osiągnięcie standardu.</p>
<p xml:id="div-21">Z wyrazami szacunku</p>
<p xml:id="div-22">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-23">Bogdan Socha</p>
<p xml:id="div-24">Warszawa, dnia 3 sierpnia 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>