text_structure.xml
7.64 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W nawiązaniu do pisma z dnia 18 lipca 2006 r. (sygn. SPS-024-1392/06) przekazującego zapytanie Posła na Sejm RP Pani Haliny Murias w sprawie utworzenia Biura Regionalnego województwa podkarpackiego w Brukseli, z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów, w uzgodnieniu z Ministrem Spraw Zagranicznych, uprzejmie przedstawiam następujące informacje.</p>
<p xml:id="div-2">Samorząd terytorialny uczestniczy w sprawowaniu władzy publicznej, a przysługującą mu w ramach ustaw istotną część zadań publicznych wykonuje w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Należy także zwrócić uwagę, iż zgodnie z art. 172 Konstytucji RP jednostka samorządu terytorialnego ma prawo przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych oraz współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw. Jednocześnie zaznaczenia wymaga fakt, iż aktywność jednostek samorządu terytorialnego w tym zakresie powinna odbywać się w granicach zadań i kompetencji tych jednostek, zgodnie z polskim prawem wewnętrznym, polityką zagraniczną państwa i jego międzynarodowymi zobowiązaniami.</p>
<p xml:id="div-3">Powyższe znajduje umocowanie w ustawie z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (t.j.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1590, z późn. zm.), w szczególności w rozwiązaniach dotyczących współpracy zagranicznej samorządu województwa - vide rozdział 6 ustawy o samorządzie województwa, który wskazuje m.in. na podejmowane w formie uchwały przez sejmik województwa ˝Priorytety współpracy zagranicznej województwa˝, określające formy działania samorządu województwa w ramach współpracy zagranicznej (w tym: główne cele współpracy zagranicznej, priorytety geograficzne przyszłej współpracy oraz zamierzenia co do przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń regionalnych). Należy ponadto wziąć pod uwagę postanowienia ustawy z dnia 15 września 2000 r. o zasadach przystępowania jednostek samorządu terytorialnego do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych (Dz. U. Nr 91, poz. 1009, z późn. zm.). Wskazane przepisy - stanowiąc ramy prawne dla omawianej materii - przewidują z jednej strony wymóg, aby współpraca województwa ze społecznościami regionalnymi innych państw prowadzona była zgodnie z prawem wewnętrznym, polityką zagraniczną państwa i jego międzynarodowymi zobowiązaniami, w granicach zadań i kompetencji województwa (vide art. 76 ust. 1 ustawy o samorządzie województwa), z drugiej natomiast podkreślają, że przystąpienie do zrzeszenia (jako jedna z form współpracy zagranicznej) nie może łączyć się z przekazaniem na jego rzecz lub na rzecz któregokolwiek ze zrzeszonych w nim członków wykonywania zadań publicznych przystępującej jednostki samorządu terytorialnego ani też nieruchomości lub majątkowych praw na dobrach niematerialnych przysługujących tej jednostce [vide art. 3 ustawy o zasadach przystępowania (...)].</p>
<p xml:id="div-4">Mając na względzie powyższe, w tym m.in. wymóg zgodności z prawem wewnętrznym, należy odnieść się do niektórych z rozwiązań zawartych w prawodawstwie samorządowym. Do takich należą uregulowania ustawy o samorządzie województwa, które dotyczą tworzenia samorządowych jednostek organizacyjnych (vide np. art. 8 ust. 1 ww. ustawy) oraz związane z nimi postanowienia ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104, z późn. zm.) dotyczące tworzenia i likwidacji jednostek budżetowych (vide art. 21 ustawy o finansach publicznych). Pamiętać przy tym należy, iż jednostki te tworzone są w celu wykonywania zadań samorządu województwa - co może pozostawać istotnym w kontekście art. 11 ust. 2 pkt 8 ustawy o samorządzie województwa, zgodnie z którym samorząd województwa prowadzi politykę rozwoju województw, na którą składa się m.in. promocja walorów i możliwości rozwojowych województwa. Niemniej w zakresie tworzenia tych jednostek nie można pominąć ogólnych zasad funkcjonowania danej jednostki samorządu terytorialnego i kształtowania jej struktury, dlatego też należy zwrócić uwagę na art. 3 ustawy o samorządzie województwa, zgodnie z którym administracja samorządowa w województwie jest zespolona w jednym urzędzie i pod jednym zwierzchnikiem. Podkreślić należy równocześnie, iż realizacja wskazanego zadania (promocja walorów i możliwości rozwojowych województwa) może odbywać się w różnych formach, czemu służą także rozwiązania w zakresie podróży służbowych poza granicami kraju.</p>
<p xml:id="div-5">W zakresie wskazanej w zapytaniu konkretnej sprawy podnieść należy, iż przedmiotowe przedsięwzięcie stanowi wyraz prowadzonej przez samorząd województwa podkarpackiego polityki rozwoju i znajduje swoje potwierdzenie w stosownych działaniach organów danej jednostki samorządu terytorialnego i formach przypisanych tym działaniom [vide np. § 6 pkt 10 uchwały Nr XLIX/602/05 Sejmiku Województwa Podkarpackiego z dnia 30 grudnia 2005 r. w sprawie budżetu Województwa Podkarpackiego na 2006 r., przewidującego środki finansowe na funkcjonowanie Biura Polskiego w Brukseli (Dz. Urz. Woj. Podkarpackiego Nr 173, poz. 3279)]. Ocena poszczególnych postanowień uchwały budżetowej, jak też wspomnianej przez Panią Poseł uchwały Nr LVI/695/06 Sejmiku Województwa Podkarpackiego z dnia 29 maja 2006 r. w sprawie statutu Biura Regionalnego Województwa Podkarpackiego w Brukseli, pozostaje w wyłącznej kompetencji organów nadzoru nad działalnością samorządu terytorialnego.</p>
<p xml:id="div-6">Jednocześnie pragnę dodać, iż z informacji przekazanych przez Ministra Spraw Zagranicznych wynika, że w Brukseli reprezentowanych jest 15 polskich województw (województwo podkarpackie jest dotychczas jedynym, które nie posiada swojego regionalnego przedstawicielstwa) oraz działają przedstawicielstwa miast: Łodzi i Krakowa.</p>
<p xml:id="div-7">W Brukseli od wielu lat funkcjonuje znaczna liczba przedstawicielstw regionalnych z różnych krajów, które zabiegają o interesy swoich krajów. Stała obecność w Brukseli daje szansę wpływu na zapadające tam decyzje. Przedstawicielstwa w Brukseli posiadają również kraje spoza Unii Europejskiej, takie jak Szwajcaria, Norwegia, Gruzja czy Ukraina. Do obowiązków ww. biur należy m.in. reprezentowanie samorządów w instytucjach UE (Parlament Europejski, Komisja Europejska i Komitet Regionów), promocja regionu, pośrednictwo w zdobywaniu partnerów dla współpracy międzyregionalnej, gromadzenie, weryfikacja i przekazywanie informacji, organizacja staży, obsługa logistyczna delegatów itp.</p>
<p xml:id="div-8">MSZ uznaje zakładanie biur w Brukseli przez jednostki samorządu terytorialnego za inicjatywę zagraniczną zgodnie z art. 77 ust. 1 ustawy o samorządzie województwa. Na tej podstawie Minister Spraw Zagranicznych wydawał wcześniejsze zgody na utworzenie ww. biur. Do dnia 23 sierpnia br. nie wpłynął do MSZ wniosek o zgodę na przyjęcie uchwały w sprawie utworzenia przedstawicielstwa województwa podkarpackiego w Brukseli.</p>
<p xml:id="div-9">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-10">Minister</p>
<p xml:id="div-11">Ludwik Dorn</p>
<p xml:id="div-12">Warszawa, dnia 15 września 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>