text_structure.xml 4.95 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie Pana Posła Damiana Raczkowskiego z dnia 13 lipca 2006 r., nr SPS-024-1388/06, w sprawie planów likwidacji Urzędu Pocztowego Wiodącego w Łomży, przedstawiam poniższe informacje przygotowane w oparciu o wyjaśnienia, jakie otrzymałem od Dyrektora Generalnego Poczty Polskiej. Na początku pragnę bowiem zaznaczyć, że sprawy dotyczące organizacji działalności Poczty Polskiej, zgodnie z przepisami art. 19 i 20 ustawy z dnia 30 lipca 1997 r. o państwowym przedsiębiorstwie użyteczności publicznej Poczta Polska (Dz.U. Nr 106, poz. 675, z późn. zm.) oraz § 16 Statutu Poczty Polskiej (MP z 2004 r. Nr 42, poz. 738, z późn. zm.), pozostają w wyłącznych kompetencjach Dyrektora Generalnego Poczty Polskiej, który w tych kwestiach podejmuje decyzje samodzielnie i ponosi za nie odpowiedzialność (art. 23 ust. 2 ww. ustawy). Minister właściwy ds. łączności zgodnie z art. 33 ust. 2 tej ustawy ma prawo władczego wkraczania w sprawy Poczty Polskiej tylko w przypadkach przewidzianych w ustawie lub w przypadku gdy decyzja Dyrektora Generalnego Poczty Polskiej jest niezgodna z prawem (art. 36).</p>
        <p xml:id="div-2">Z przekazanych przez Dyrektora Generalnego Poczty Polskiej wyjaśnień wynika, że w związku z protestem Połączonych Komisji Związków Zawodowych przy p.p.u.p. Poczta Polska w Łomży w sprawie koncepcji likwidacji Urzędu Pocztowego Wiodącego (UPW) w Łomży i przydzielenia powiatów obsługiwanych przez tę jednostkę do rejonu w Suwałkach i Białymstoku prowadzone były negocjacje pomiędzy kierownictwem Poczty Polskiej a związkami zawodowymi. Doprowadziły one do wypracowania koncepcji satysfakcjonującej obie strony, tj. utworzenia w Łomży Oddziału Rejonowego Centrum Sieci Pocztowej (CSP).</p>
        <p xml:id="div-3">Niemniej jednak z uwagi na szerokie zainteresowanie tą sprawą nie tylko pracowników przedsiębiorstwa, ale także władz lokalnych oraz parlamentarzystów uważam za stosowne pokrótce wyjaśnić jej tło.</p>
        <p xml:id="div-4">Podstawą do przeprowadzenia zmiany w strukturze organizacyjnej CSP jest zarządzenie nr 30 Dyrektora Generalnego Poczty Polskiej z dnia 28.03.2006 r. w sprawie przejmowania zadań oddawczych i ekspedycyjno-rozdzielczych przez Centrum Sieci Pocztowej z Centrum Usług Pocztowych (CUP) oraz alokacji zasobów kadrowych, funduszu wynagrodzeń i innych składników majątkowych oraz zarządzenie nr 38 Dyrektora Generalnego Poczty Polskiej z dnia 28.03.2006 r. w sprawie terminu przejęcia zadań oddawczych, ekspedycyjno-rozdzielczych przez Centrum Sieci Pocztowej. Jednym z celów tej operacji jest zmniejszenie zatrudnienia w administracji na rzecz zwiększenia liczby pracowników zatrudnionych w eksploatacji, wprowadzone bowiem we wrześniu 2005 r. zmiany w tym zakresie doprowadziły do napięć i zakłóceń w realizacji zadań przez przedsiębiorstwo.</p>
        <p xml:id="div-5">W związku z korektą struktury organizacyjnej CSP wynikającą z realizacji powyższych zarządzeń urzędy pocztowe wiodące w całym kraju, w tym UPW w Łomży, ulegają likwidacji. W miejscach, w których po przejęciu dodatkowych zadań i zasobów z CUP jest to niezbędne, przekształca się je w oddziały rejonowe CSP lub tworzy się nowe oddziały rejonowe CSP. Ograniczenia w zakresie tworzenia w miejsce urzędu wiodącego rejonu CSP wynikają stąd, że dodatkowa administracyjna struktura organizacyjna wpływa niekorzystnie na poziom kosztów, odsuwając zasoby Poczty od obszaru eksploatacji. Korekta struktury organizacyjnej miała na celu utworzenie jednostek zarządzających tej samej lub zbliżonej rangi realizujących takie same zadania i posiadających takie same kompetencje.</p>
        <p xml:id="div-6">Na zakończenie pragnę podkreślić, że rozumiem zainteresowanie władz lokalnych wszelkimi czynnikami wpływającymi na sytuację społeczno-ekonomiczną danego regionu, a takim czynnikiem jest z pewnością funkcjonowanie tak dużego przedsiębiorstwa, jakim jest Poczta Polska. Jednak należy mieć także na uwadze przepisy regulujące działalność tego typu podmiotów i w przypadku Poczty Polskiej nakazujące prowadzenie działalności zgodnie z zasadą racjonalizacji kosztów i efektywności ekonomicznej (art. 12 ustawy o p.p.u.p. Poczta Polska). Przedstawiając zatem powyższe wyjaśnienia, wyrażam nadzieję, że pozwolą one lepiej zrozumieć przyczyny i zasady zmian, jakie zachodzą obecnie w strukturach Poczty Polskiej.</p>
        <p xml:id="div-7">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-8">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-9">Eugeniusz Wróbel</p>
        <p xml:id="div-10">Warszawa, dnia 27 lipca 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>