text_structure.xml
4.22 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Sowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie Pana Józefa Klima, Posła na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, z dnia 29 czerwca 2006 r., w sprawie ˝niewykorzystanych środków finansowych przez Podlaski Oddział Narodowego Funduszu Zdrowia˝, przesłane przy piśmie Marszałka Sejmu z dnia 13 lipca 2006 r., znak: SPS-024-1384/06, uprzejmie proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień.</p>
<p xml:id="div-2">Zgodnie ze sprawozdaniem z realizacji planu finansowego Funduszu na 2005 r. nadwyżka przychodów nad kosztami w Podlaskim OW NFZ w 2005 r. wyniosła 17,7 mln zł. Na ww. kwotę złożyły się między innymi: niższa niż założono w planie realizacja kosztów świadczeń zdrowotnych - o 14,5 mln zł, kosztów administracyjnych - o 0,5 mln zł, większe niż zakładano inne przychody - o 3,05 mln zł oraz inne koszty - o 0,82 mln zł.</p>
<p xml:id="div-3">Przekazanie z Centrali do oddziałów wojewódzkich Funduszu środków finansowych z tytułu przedmiotowej nadwyżki powstałej w oddziałach w 2005 r., zgodnie z art. 53 ust. 3 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694, z późn. zm.) możliwe będzie po podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto, który z kolei może nastąpić po zatwierdzeniu sprawozdania przez organ zatwierdzający (Ministra Finansów po zasięgnięciu opinii Ministra Zdrowia, art. 128 ust. 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. nr 210, poz. 2135, z późn. zm)), który zatwierdza przedmiotowe sprawozdanie nie później niż w terminie 6 miesięcy od dnia bilansowego (art. 53. ust. 1 ustawy o rachunkowości).</p>
<p xml:id="div-4">Dodatkowo informuję, iż zgodnie z art. 129 ust. 2 ustawy o świadczeniach ˝o przeznaczeniu zysku decyduje Rada Funduszu, w drodze uchwały, z uwzględnieniem pierwszeństwa pokrycia strat z lat ubiegłych. Uchwała Rady Funduszu może być podjęta po uzyskaniu pozytywnej opinii ministra właściwego do spraw finansów publicznych odnośnie sposobu podziału zysku.˝</p>
<p xml:id="div-5">Mając powyższe na uwadze przekazanie z Centrali do oddziałów wojewódzkich Funduszu środków finansowych z tytułu przedmiotowej nadwyżki z przeznaczeniem na finansowanie kosztów świadczeń opieki zdrowotnej może nastąpić nie wcześniej niż w trzecim kwartale roku następnego po roku, którego dotyczą.</p>
<p xml:id="div-6">Odnośnie ˝nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych w sposób umożliwiający przekazanie nadwyżki środków finansowych na następny rok˝ uprzejmie informuję, że ustawodawca przewidując fakt występowania w poszczególnych oddziałach wojewódzkich Funduszu przypadków występowania nadwyżki przychodów nad kosztami powstałej w wyniku realizacji planu finansowego, w przedmiotowej ustawie zawarł przepis art. 125 stanowiący, iż ˝nadwyżkę powstałą w wyniku realizacji planu finansowego oddziału wojewódzkiego Funduszu pozostawia się do dyspozycji dyrektora oddziału wojewódzkiego Funduszu, z przeznaczeniem na świadczenia zdrowotne˝.</p>
<p xml:id="div-7">Niemniej mając na uwadze nieprecyzyjne brzmienie tegoż artykułu w kontekście art. 129 ustawy (posługującego się kategorią zysku netto) oraz wątpliwości dotyczące kwestii technicznych przeznaczenia zysku netto Funduszu na koszty świadczeń opieki zdrowotnej, w projekcie ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw (będącym aktualnie w trakcie procesu legislacyjnego) zostały zawarte przepisy jednoznacznie rozstrzygające i doprecyzowujące przedmiotowe zagadnienie.</p>
<p xml:id="div-8">Z wyrazami szacunku</p>
<p xml:id="div-9">Sekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-10">Bolesław Piecha</p>
<p xml:id="div-11">Warszawa, dnia 25 lipca 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>