text_structure.xml 7.7 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Nawiązując do zapytania posła Wojciecha Szaramy dotyczącego odpadów niebezpiecznych zdeponowanych w rejonie Zakładów Chemicznych ˝Tarnowskie Góry˝, uprzejmie przekazuję, co następuje.</p>
        <p xml:id="div-2">Pragnę poinformować, że Minister Środowiska aktywnie współdziała na rzecz rewitalizacji środowiska w otoczeniu Zakładów Chemicznych w Tarnowskich Górach, o czym świadczy fakt uczestniczenia wraz z Prezesem Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w kolejnych pięciu porozumieniach w sprawie likwidacji zagrożenia, obejmujących swoim zakresem zadania pn.:</p>
        <p xml:id="div-3">- ˝Likwidacja zwałowiska odpadów niebezpiecznych nr 2˝, okres realizacji 9.07.2001 - 30.04. 2002 r.,</p>
        <p xml:id="div-4">- ˝Budowa kwatery K2 Centralnego Składowiska Odpadów oraz unieszkodliwienie co najmniej 79 tys. m3 odpadów niebezpiecznych˝, okres realizacji 7.09.2002 - 31.05.2003 r.,</p>
        <p xml:id="div-5">- ˝Budowa kwatery K3 Centralnego Składowiska Odpadów oraz unieszkodliwienie co najmniej 500 tys. m3 odpadów niebezpiecznych˝, okres realizacji 25.06.2003 - 30.06.2004 r.,</p>
        <p xml:id="div-6">- ˝Budowa kwater K4 i K5 Centralnego Składowiska Odpadów oraz unieszkodliwienie co najmniej 66 tys. m3 odpadów niebezpiecznych˝, okres realizacji 1.07.2004 - 31.12.2004 r.,</p>
        <p xml:id="div-7">- ˝Unieszkodliwienie co najmniej 65 tys. m3 odpadów niebezpiecznych oraz rekultywacja wypełnionej odpadami części Centralnego Składowiska Odpadów (CSO)˝, okres realizacji 1.01.2005 - 31.12.2005 r.</p>
        <p xml:id="div-8">W listopadzie 2005 r. Likwidator Zakładów Chemicznych ˝Tarnowskie Góry˝ w Tarnowskich Górach w likwidacji złożył do sygnatariuszy dotychczasowych porozumień, w tym do Ministra Środowiska oraz Prezesa Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, projekt nowego porozumienia w sprawie finansowania zadania ˝Unieszkodliwienie co najmniej 159 tys. m3 odpadów niebezpiecznych oraz rekultywacja wypełnionej odpadami części Centralnego Składowiska Odpadów˝, wydzielonego z przedsięwzięcia ˝Ochrona Głównego Zbiornika Wód Podziemnych 330 - Gliwice poprzez kompleksowe unieszkodliwienie odpadów wraz z rekultywacją terenów skażonych Zakładów Chemicznych ˝Tarnowskie Góry˝ w Tarnowskich Górach w likwidacji˝, które stanowiłoby kontynuację działań w celu likwidacji zagrożenia.</p>
        <p xml:id="div-9">W tym przypadku nie mogłem niestety przystąpić do ww. porozumienia z uwagi na prawomocny wyrok Sądu Okręgowego w Gliwicach z dnia 23 czerwca 2004 r. dotyczący zasądzonej zaległości Zakładów Chemicznych w wysokości 17.053.837,81 zł (bez odsetek) wobec generalnego wykonawcy firmy BUDUS S.A.</p>
        <p xml:id="div-10">Podpisanie w powyższej sytuacji porozumienia, a co za tym idzie jego realizacja, stwarza ryzyko zajęcia przez komornika środków przeznaczonych na finansowanie przedsięwzięć określonych w porozumieniu.</p>
        <p xml:id="div-11">Pragnę przy tym zaznaczyć, że zarówno na Ministrze Środowiska, jak i na Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ciążą żadne pośrednie ani bezpośrednie zobowiązania dotyczące ww. zaległości. Brak jest również możliwości formalnoprawnych pozwalających na uregulowanie jej ze środków resortu środowiska.</p>
        <p xml:id="div-12">Pomimo to w kolejnym piśmie, skierowanym do Ministra Środowiska w dniu 3 marca 2006 r., znak: L/358/80/06, Likwidator Zakładów zapewnił, że dotacja Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie podlega egzekucji w związku z przechowywaniem jej na koncie bankowym przeznaczonym na finansowanie określonych programów. Pragnę podkreślić, że stanowisko Likwidatora nie znajduje potwierdzenia w świetle obowiązującego prawa, przepisy Kodeksu postępowania cywilnego nie wymieniają bowiem dotacji udzielanych przez państwowe osoby prawne jako zwolnionych spod egzekucji sądowej. Przywołany w wyjaśnieniach Likwidatora art. 831 § 1 pkt 2 K.p.c. przewiduje, że nie podlegają egzekucji sumy przyznane przez Skarb Państwa na specjalne cele. Tymczasem środki finansowe, uzyskane z dotacji udzielonej przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, nie są środkami pochodzącymi od Skarbu Państwa, tylko od państwowej osoby prawnej. W związku z powyższym zapewnienie o niepodleganiu egzekucji dotacji udzielonej ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na podstawie art. 831 K.p.c. nie znajduje uzasadnienia. Niemniej jednak, w celu ostatecznego wyjaśnienia wątpliwości, wystąpiłem o zajęcie stanowiska w omawianej sprawie do Ministra Sprawiedliwości, który w piśmie z dnia 24 maja 2006 r., znak: DWOiP IV - 070-27/06, potwierdził powyższą opinię Ministerstwa Środowiska.</p>
        <p xml:id="div-13">W ramach czynionych dalszych starań o pozyskanie środków finansowych na kontynuację likwidacji zagrożenia dnia 20 marca 2006 r. Likwidator Zakładów Chemicznych skierował do NFOŚiGW wniosek o dofinansowanie w formie dotacji przedsięwzięcia pn.: ˝Unieszkodliwianie co najmniej 159 tys. m 3 odpadów niebezpiecznych oraz rekultywacja wypełnionej odpadami części CSO˝, wydzielonego z przedsięwzięcia pn.: ˝Ochrona Głównego Zbiornika Wód Podziemnych 330 - Gliwice poprzez kompleksowe unieszkodliwienie odpadów wraz z rekultywacją terenów skażonych Zakładów Chemicznych ˝Tarnowskie Góry˝ w Tarnowskich Górach w likwidacji˝. Całkowity koszt przedsięwzięcia określony został na 28.161, 9 tys. zł, z czego proponowana dotacja ze środków NFOŚIGW wynosi 19.608,2 tys. zł. Przedłożony wniosek nie może być jednak z powyższych powodów pozytywnie rozpatrzony, do czasu uregulowania przez Zakłady Chemiczne ˝Tarnowskie Góry˝ omawianego zobowiązania finansowego.</p>
        <p xml:id="div-14">W związku z przedstawioną sytuacją w czerwcu br. zwróciłem się do Prezesa Rady Ministrów z prośbą o rozstrzygnięcie, z jakich środków powinno być uregulowane zobowiązanie Zakładów Chemicznych w Tarnowskich Górach wobec generalnego wykonawcy firmy BUDUS S.A., ponieważ, jak wskazano powyżej, stanowi ono zasadniczą przeszkodę w dalszej realizacji likwidacji zagrożenia, jakie stwarzają odpady niebezpieczne zdeponowane na terenie likwidowanych zakładów. Należy dodać, że istniejąca zaległość stanowiła również przyczynę odmowy dofinansowania przedsięwzięć realizowanych ze środków pomocowych Unii Europejskiej.</p>
        <p xml:id="div-15">Przekazując powyższe, równocześnie uprzejmie informuję, że mając na względzie pilną konieczność likwidacji zagrożenia dla zdrowia ludzi i środowiska, jakie stanowią odpady zdeponowane na terenie Zakładów Chemicznych w Tarnowskich Górach, resort środowiska - w zakresie posiadanych kompetencji - będzie w dalszym ciągu uczestniczył w działaniach na rzecz rewitalizacji omawianych terenów poprzemysłowych. Należy jednak podkreślić, że decyzja o wznowieniu finansowania prac likwidujących zagrożenie ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zostanie podjęta dopiero po rozwiązaniu problemu istniejącej zaległości.</p>
        <p xml:id="div-16">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-17">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-18">Teresa Warchałowska</p>
        <p xml:id="div-19">Warszawa, dnia 7 sierpnia 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>