text_structure.xml 7.02 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie Pana Posła Marka Kotlinowskiego skierowane do Ministra Skarbu Państwa w sprawie przekazania przedsiębiorstw jednostkom samorządu terytorialnego, uprzejmie wyjaśniam:</p>
        <p xml:id="div-2">Wspomniana przez Pana Posła ustawa z dnia 12 maja 2006 r. o zmianie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji oraz o zmianie innych ustaw (Dz.U. z 2006 r., Nr 107, poz. 721), wprowadziła zapis umożliwiający organom wykonawczym jednostki samorządu terytorialnego lub związku jednostek samorządu terytorialnego wystąpienie do Ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa z uzasadnionym wnioskiem o dokonanie komercjalizacji przedsiębiorstwa państwowego w celu komunalizacji. Wniosek może dotyczyć jedynie tego przedsiębiorstwa państwowego, którego siedziba znajduje się na terenie wnioskującej jednostki samorządu terytorialnego a organ stanowiący tej jednostki podjął w tej sprawie stosowną uchwałę. Ponadto, komercjalizacji w celu komunalizacji mogą zostać poddane tylko te z przedsiębiorstw państwowych, które zgodnie z art. 3, ust. 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz.U. z 2002 r., Nr 171, poz. 1397, ze zm.):</p>
        <p xml:id="div-3">1. nie są postawione w stan likwidacji lub upadłości,</p>
        <p xml:id="div-4">2. nie wykonują prawomocnej decyzji o podziale lub łączeniu przedsiębiorstwa państwowego,</p>
        <p xml:id="div-5">3. nie toczy się w stosunku do nich postępowanie układowe lub bankowe postępowanie ugodowe,</p>
        <p xml:id="div-6">4. nie wydane zostało w stosunku do nich zarządzenie o prywatyzacji bezpośredniej,</p>
        <p xml:id="div-7">5. nie działają na podstawie ustaw innych niż ustawa o przedsiębiorstwie państwowym,</p>
        <p xml:id="div-8">6. nie są przedsiębiorstwem wykonującym działalność gospodarczą z zakresu międzynarodowego transportu morskiego.</p>
        <p xml:id="div-9">Z wnioskiem o komercjalizację w celu komunalizacji organy wykonawcze jednostki samorządu terytorialnego oraz związku jednostek samorządu terytorialnego mogą występować od dnia 28 lipca 2006 r., czyli od dnia wejścia w życie wymienianej przez Pana Posła ustawy, do dnia 30 czerwca 2007 r. Do tego bowiem czasu, w świetle zapisów art. 5, Minister właściwy do spraw Skarbu Państwa dokona komercjalizacji przedsiębiorstw państwowych działających na podstawie ustawy z 25 września 1981 r. o przedsiębiorstwach państwowych (Dz.U. z 2002 r., Nr 112, ze zm.), dla których pełni funkcję organu założycielskiego. Natomiast w ww. terminie organy założycielskie przedsiębiorstw państwowych inne niż Minister Skarbu Państwa, zgodnie z art. 6 wspominanej ustawy zobowiązane są złożyć Ministrowi właściwemu do spraw Skarbu Państwa wnioski o dokonanie komercjalizacji tych przedsiębiorstw.</p>
        <p xml:id="div-10">Zaproponowane w art. 3 i w art. 4a zmiany ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji regulują warunki oraz tryb komunalizacji części akcji objętych przez Skarb Państwa w spółkach powstałych w wyniku komercjalizacji przez ich przekazanie na rzecz jednostek samorządu terytorialnego. Komunalizacja, w rozumieniu tych zapisów, polega na nieodpłatnym zbyciu przez Ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa pakietu akcji jednoosobowej spółki Skarbu Państwa. Nie może być w tym przypadku mowy o przekazywaniu jednostkom samorządu terytorialnego i ich związkom przedsiębiorstw państwowych. Konieczność zastosowania takiego trybu komunalizacji wymuszona jest zapisami ustaw ustrojowych, które z jednej strony uniemożliwiają jednostkom samorządu terytorialnego prowadzenie działalności w formie przedsiębiorstwa państwowego a z drugiej strony nie dopuszczają prowadzenia działalności komercyjnej przez jednostki samorządu terytorialnego (ustawa z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz.U. z 1997r. Nr 9, poz. 43, ze zm.). Oznacza to, że organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego lub związku jednostek samorządu terytorialnego, występując z wnioskiem do Ministra Skarbu Państwa o nieodpłatne zbycie akcji jednoosobowej spółki Skarbu Państwa musi wykazać, że podstawowy przedmiot działalności danej spółki służy realizacji zadań własnych tej jednostki samorządowej a spółka wykonuje działalność gospodarczą na obszarze składającej wniosek jednostki samorządu terytorialnego lub związku jednostek samorządu terytorialnego. Proponowane regulacje zapewniają tym samym właściwą i niezbędną ochronę interesów Skarbu Państwa. Wprowadza się także dodatkowe zabezpieczenia w postaci:</p>
        <p xml:id="div-11">1) nakazu zachowania większościowego pakietu akcji lub udziałów jednostek samorządu terytorialnego w spółce,</p>
        <p xml:id="div-12">2) ustanowienia zasady, że w przypadku prywatyzacji takiej spółki środki zyskane z odpłatnego zbycia akcji lub udziałów lub środki uzyskane ze zbycia istotnych składników majątkowych spółki na rzecz podmiotów innych, niż jednostki samorządu terytorialnego, podlegają przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, zaś prawa nabyte w zamian za wniesienie tych akcji lub udziałów albo majątku spółki do innych podmiotów, niż jednostki samorządu terytorialnego, przysługują Skarbowi Państwa.</p>
        <p xml:id="div-13">Rozwiązania takie są konsekwencją przyjęcia, że decyzja jednostki samorządu terytorialnego o prywatyzacji spółki świadczy, że tej jednostce spółka nie jest potrzebna do wykonywania jej zadań własnych, a zatem nie było uzasadnionych podstaw do jej komunalizacji. Definicję ˝zadań własnych˝ jednostek samorządu terytorialnego i związku jednostek określają ustawy ustrojowe:</p>
        <p xml:id="div-14">- ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz.U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1591),</p>
        <p xml:id="div-15">- ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tj. Dz.U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1592),</p>
        <p xml:id="div-16">- ustawa z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie wojewódzkim (tj. Dz.U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1590).</p>
        <p xml:id="div-17">Nie jest zatem możliwe określanie przez Ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa za jednostkę samorządu terytorialnego, jakie podmioty są jej potrzebne do realizacji zadań własnych.</p>
        <p xml:id="div-18">W tym kontekście nie zachodzi okoliczność ustalania przez Ministra Skarbu Państwa jakiejkolwiek listy przedsiębiorstw państwowych do przekazania jednostkom samorządu terytorialnego.</p>
        <p xml:id="div-19">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-20">Sekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-21">Paweł Szałamacha</p>
        <p xml:id="div-22">Warszawa, dnia 9 sierpnia 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>