text_structure.xml
5.45 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Nawiązując do pisma z dnia 13 lipca 2006 r. (sygn. SPS-024-1378/06) przekazującego zapytanie Posła na Sejm RP Pana Jarosława Wałęsy w sprawie wprowadzenia sms-owego numeru alarmowego, uprzejmie przedstawiam następujące informacje.</p>
<p xml:id="div-2">Numer ˝112˝ jako jednolity, pojedynczy telefoniczny numer powiadamiania ratunkowego w Unii Europejskiej został wprowadzany decyzją Rady Europejskiej z dnia 29 lipca 1991 r., a następnie umocowany w legislacjach państw członkowskich poprzez proces ratyfikacji. Obowiązek wdrożenia w Polsce rozwiązań umożliwiających korzystanie z numeru,,112˝˝ wynika z postanowień dyrektywy 2002/22/WE Parlamentu Europejskiego z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie usługi powszechnej i związanych z sieciami i usługami łączności elektronicznej praw użytkowników.</p>
<p xml:id="div-3">Na terenie Polski połączenia z numeru alarmowego ˝112˝ są dostępne dla wszystkich abonentów sieci komórkowych, a od 1 września 2005 r. korzystanie z numeru ˝112˝ jest możliwe również dla abonentów publicznej sieci stacjonarnej. Przyjmowanie zgłoszeń odbywa się na szczeblu powiatowym, głównie przez służby dyżurne PSP i Policji, które powiadamiają właściwe służby w zależności od zgłoszonego zdarzenia. Ponadto wprowadzenie numeru ˝112˝ nie wyklucza dalszego funkcjonowania alarmowych numerów krajowych, przypisanych poszczególnym służbom (PSP - 998, Policja - 997, Pogotowie Ratunkowe - 999). Zgłoszenia w ramach numeru alarmowego ˝112˝ z telefonów komórkowych przyjmują jednostki organizacyjne Policji, które odbierają również telefony przekierowywane z jednostek PSP oraz Centrów Powiadamiania Ratunkowego. Połączenia przychodzące z sieci stacjonarnej kierowane są głównie do centrów zgłoszeniowych Państwowej Straży Pożarnej, w trzech przypadkach kierowane są do jednostek Policji.</p>
<p xml:id="div-4">System powiadamiania służb o nagłych sytuacjach i ratowaniu życia ludzkiego leży w szczególnym zainteresowaniu MSWiA. Każda inicjatywa i nowe rozwiązania w tym zakresie są przyjmowane z dużym zainteresowaniem. Obecnie MSWiA, w porozumieniu z innymi organami administracji rządowej, prowadzi prace mające na celu udoskonalenie i usprawnienie funkcjonowania systemu obsługi numeru alarmowego ˝112˝. Kwestie dotyczące powiadamiania za pomocą SMS, czyli techniczno-organizacyjnego i teleinformatycznego aspektu powiadamiania służb podległych i nadzorowanych przez Ministra SWiA nie leży wyłącznie w kompetencjach MSWiA. Zagadnienia dotyczące technicznych operatorów leżą w kompetencji Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej.</p>
<p xml:id="div-5">Wskazać należy, że problem wykorzystania nowych technik komunikacji dla połączeń na numery alarmowe (SMS, VoIP, MMS itp.) jest przedmiotem prac powołanej przez Komitet Komunikacji Elektronicznej Komisji Europejskiej Grupy Ekspertów z państw członkowskich UE (Expert Group on Emergency Access EGEA). Zadaniem ww. Grupy jest wypracowanie prawnych i technicznych zestandaryzowanych regulacji mających na celu wdrożenie tych technik dla potrzeb połączeń alarmowych. Wypracowane i przyjęte rozwiązania będą podlegać implementacji w krajach członkowskich. Planowany termin zakończenia prac Grupy wskazano na koniec 2006 r.</p>
<p xml:id="div-6">Mając na uwadze powyższe, podejmowanie działań wdrożeniowych w tym zakresie w szerszym wymiarze w Polsce byłoby przedwczesne. Ponadto należy mieć na uwadze konieczność dostosowania prawa telekomunikacyjnego w zakresie umożliwiającym pozyskiwanie przez uprawnione służby ratownicze danych o abonentach oraz danych lokalizacyjnych, które w obecnych rozwiązaniach sieciowych operatorów telekomunikacyjnych sieci ruchomych są niedostępne lub ich precyzja odbiega od potrzeb związanych z realizacją działań ratowniczych.</p>
<p xml:id="div-7">Ponadto dodać należy, iż istnieją organizacje, stowarzyszenia i grupy robocze na forum Unii Europejskiej, które pracują nad udoskonalaniem systemu powiadamiania za pomocą numeru ˝112˝. Jedną z nich jest European Emergency Number Association (EENA), która zajmuje się promowaniem oraz wymianą informacji pomiędzy różnymi przedsiębiorcami telekomunikacyjnymi, służbami, organizacjami ratowniczymi oraz użytkownikami telefonów w zakresie wdrażania i stosowania numeru alarmowego ˝112˝ w krajach unijnych. Ponadto na forum unijnym prowadzone są dyskusje, w ramach których omawiana jest potrzeba wprowadzenia do punktów zgłoszeń obsługujących numery alarmowe (PSAP) nowych rozwiązań komunikacji elektronicznej (SMS, MMS, video) umożliwiających wezwanie pomocy przez np. osoby niepełnosprawne. W tym zakresie prowadzone są badania oraz oszacowywane koszty wdrażania nowych rozwiązań związane z zapewnieniem specjalistycznej infrastruktury teleinformatycznej w każdym punkcie przyjmowania zgłoszeń na numer alarmowy ˝112˝.</p>
<p xml:id="div-8">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-9">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-10">Jarosław Brysiewicz</p>
<p xml:id="div-11">Warszawa, dnia 10 sierpnia 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>