text_structure.xml 5.88 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Uprzejmie przedstawiam odpowiedź na zapytanie Pana Stanisława Rydzonia, Posła na Sejm RP, w sprawie oprocentowania kredytów mieszkaniowych zaciągniętych przez spółdzielnie mieszkaniowe do dnia 31 maja 1992 r., których spłata została objęta pomocą państwa, przekazane przy piśmie z dnia 13 lipca 2006 r., znak SPS-024-1375/06.</p>
        <p xml:id="div-2">Odnosząc się do trzech pierwszych pytań Pana Posła, generalnie dotyczących kwestii anatocyzmu, tj. zakazu umawiania się z góry o zapłatę odsetek od zaległych odsetek, określonego w art. 482 § 1 Kodeksu cywilnego, uprzejmie informuję, iż - niezależnie od opinii w tej sprawie Ministra Finansów i Ministra Transportu i Budownictwa, którą przedstawiłem Panu Posłowi w piśmie z dnia 5 maja 2006 r., znak BM4-0701-06/2006 - stanowisko w sprawie zasadności naliczania przez bank PKO BP S.A. odsetek od kredytów mieszkaniowych tzw. starego portfela zajął, na prośbę Ministerstwa Transportu i Budownictwa, również Generalny Inspektor Nadzoru Bankowego. Z treści tego stanowiska wynika jednoznacznie, iż przepis art. 482 § 1 k.c. nie ma zastosowania do długoterminowych kredytów mieszkaniowych starego portfela udzielonych przez PKO BP S.A. Przekazując w załączeniu ww. stanowisko, wyrażam nadzieję, iż wyeliminuje ono wątpliwości Pana Posła co do prawidłowości naliczania odsetek od omawianych kredytów mieszkaniowych oraz interpretacji użytego w art. 482 § 2 k.c. terminu ˝pożyczka długoterminowa˝*)..</p>
        <p xml:id="div-3">W powyższej sprawie dodatkowo wyjaśniam, iż aktualnie ponad 99% omawianych kredytów spółdzielczych jest regularnie spłacanych, co oznacza, iż generalnie banki nie kapitalizują odsetek bieżących naliczanych od tych kredytów. Odsetki te podlegają bowiem przejściowemu wykupieniu ze środków budżetu państwa.</p>
        <p xml:id="div-4">W sprawie pytań (nr 4, 5 i 6) dotyczących kwestii stosowanych przez banki stóp procentowych i zapisów w tej sprawie zawartych w umowach o kredyt mieszkaniowy tzw. starego portfela wyjaśniam, co następuje.</p>
        <p xml:id="div-5">W związku z głębokimi przemianami ustrojowymi i gospodarczymi w Polsce, w tym także w zakresie kredytowania budownictwa mieszkaniowego, z dniem 1 stycznia 1990 r. ustawą z dnia 28 grudnia 1989 r. o uporządkowaniu stosunków kredytowych (DzU nr 74, poz. 440, z późn. zm.) zostały uchylone m.in. postanowienia umów kredytowych ustalające oprocentowanie kredytów według stawek stałych i preferencyjnych.</p>
        <p xml:id="div-6">Jednocześnie z ˝urynkowieniem˝ kredytów mieszkaniowych, tj. ze zniesieniem preferencyjnych stawek oprocentowania kredytów mieszkaniowych oraz częściowego ich umarzania, wprowadzono nowe formy pomocy państwa w spłacie tych kredytów, polegające przede wszystkim na:</p>
        <p xml:id="div-7">- limitowaniu wysokości oprocentowania stosowanego przez banki,</p>
        <p xml:id="div-8">- ograniczeniu wysokości raty spłaty,</p>
        <p xml:id="div-9">- przejściowym wykupieniu odsetek naliczanych przez banki.</p>
        <p xml:id="div-10">Jak z powyższego wynika, banki prowadzące rozliczenia z budżetem państwa z tytułu wykupienia odsetek od spółdzielczych kredytów mieszkaniowych nie mogły stosować dowolnych stóp procentowych do naliczania odsetek, były one bowiem określone w umowach zawieranych z bankami przez Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa i Ministra Finansów lub w aktach prawnych podejmowanych przez Radę Ministrów w sprawie omawianej pomocy państwa. Natomiast od 2001 r. wysokość oprocentowania kredytów mieszkaniowych objętych przejściowym wykupieniem odsetek wynika z ustawy z dnia 30 listopada 1995 r. o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych, udzielaniu premii gwarancyjnych oraz refundacji bankom wypłaconych premii gwarancyjnych (DzU z 2003 r. nr 119, poz. 1115, ze zm.). W przedstawionej sytuacji nie było uzasadnienia do zmiany zapisów umów kredytowych w ww. sprawie.</p>
        <p xml:id="div-11">Odpowiadając na pytanie nr 7, uprzejmie wyjaśniam, iż przepisy w sprawie pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych nie zawierają zobowiązania dla banku do przedkładania kredytobiorcy - na jego wniosek - tak szczegółowych, chronologicznych wyliczeń zadłużenia i innych danych, w tym wszystkich aktów prawnych regulujących kwestie ww. pomocy, jakie wymienił Pan Poseł.</p>
        <p xml:id="div-12">Jednocześnie informuję, iż kredytobiorcy - spółdzielnie mieszkaniowe mają obowiązek prowadzenia analitycznej ewidencji zadłużenia z tytułu kredytu wraz z odsetkami, w tym przejściowo wykupionymi przez budżet państwa, w podziale na poszczególne lokale mieszkalne, oraz umożliwienia bankowi kontroli tej ewidencji. Bank PKO BP S.A., na podstawie zapisu w umowie zawartej z Ministrem Finansów i Ministrem Budownictwa, sukcesywnie dokonuje kontroli ww. ewidencji analitycznej i przedstawia Ministrowi Budownictwa stosowne sprawozdania z tych kontroli.</p>
        <p xml:id="div-13">Ponadto zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 25 lutego 2003 r. w sprawie rozliczeń z bankami z tytułu przejściowego wykupienia ze środków budżetu państwa odsetek od kredytów mieszkaniowych (DzU nr 51, poz. 440) banki i spółdzielnie mieszkaniowe mają wzajemne obowiązki dotyczące uzgadniania stanów zadłużenia na koniec danego roku.</p>
        <p xml:id="div-14">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-15">Minister</p>
        <p xml:id="div-16">Antoni Jaszczak</p>
        <p xml:id="div-17">Warszawa, dnia 10 sierpnia 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>