text_structure.xml 6.96 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W nawiązaniu do pisma z dnia 18 lipca 2006 r. znak: SPS-024-1373/06, przy którym nadesłano zapytanie Pana posła Stanisława Rydzonia w sprawie zasadności pobierania podatku akcyzowego od nabytych w obrocie wewnątrzwspólnotowym samochodów osobowych, uprzejmie wyjaśniam, co następuje.</p>
        <p xml:id="div-2">Na wstępie pragnę wskazać, iż zgodnie z prawem wspólnotowym samochody osobowe nie są wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi, w związku z powyższym zasady ich opodatkowania w państwach członkowskich nie są ujednolicone.</p>
        <p xml:id="div-3">Pomimo iż Dyrektywa Rady Nr 92/12/EWG z dnia 25 lutego 1992 r. w sprawie ogólnych warunków dotyczących wyrobów podlegających podatkowi akcyzowemu, ich przechowywania, przepływu oraz kontrolowania określa listę towarów obowiązkowo opodatkowanych akcyzą, to równocześnie nie zakazuje stosowania dodatkowych podatków pośrednich na inne, niewymienione w niej towary, pod pewnymi jednakże warunkami. Art. 3 ust. 3 ww. dyrektywy wyraźnie pozostawia państwom członkowskim prawo do wprowadzenia lub utrzymania podatków na wyroby inne niż wyroby akcyzowe zharmonizowane, pod warunkiem jednakże, że podatki te nie spowodują zwiększenia formalności związanych z przekroczeniem granicy w handlu między Państwami Członkowskimi.</p>
        <p xml:id="div-4">Oznacza to, iż opodatkowanie wyrobów niezharmonizowanych należy do wyłącznej kompetencji danego kraju, a każde Państwo Członkowskie ma pozostawioną swobodę regulacji w tym zakresie i może stosować stawki podatku akcyzowego na takim poziomie, który jest najkorzystniejszy ze względu na jego własny interes społeczno-ekonomiczny.</p>
        <p xml:id="div-5">Zatem wstąpienie Polski do struktur UE nie obligowało do zniesienia czy też zmiany opodatkowania akcyzą samochodów osobowych. Niezależnie od powyższego, przepisy dotyczące podstawy opodatkowania podatkiem akcyzowym samochodów osobowych, od dnia 1 maja 2004 r., zostały zmienione na korzyść podatnika. Otóż, zgodnie z art. 82 ust. 3 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 wraz ze zm.), która w obecnym polskim prawodawstwie jest podstawowym aktem prawnym w zakresie akcyzy od samochodów osobowych, w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego podstawą opodatkowania jest kwota, jaką nabywca jest zobowiązany zapłacić.</p>
        <p xml:id="div-6">W świetle art. 80 ust. 1 ww. ustawy akcyzie podlegają samochody osobowe niezarejestrowane na terytorium kraju, zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym.</p>
        <p xml:id="div-7">Pragnę podkreślić, iż od momentu przystąpienia Polski do Unii Europejskiej resort uważnie obserwuje procesy zachodzące na rynku samochodowym, mając zarówno na uwadze przepisy prawa unijnego, jak również interes społeczno-ekonomiczny kraju.</p>
        <p xml:id="div-8">Z obserwacji tych wynika m.in. to, iż w Polsce rynek używanych samochodów osobowych sprowadzanych z innych Państw Członkowskich dominuje nad rynkiem samochodów zakupionych w RP zarówno pod względem ilości oferowanych pojazdów, jak również atrakcyjności ich ceny. Dla przykładu pragnę poinformować, że w roku 2005 sprowadzono do Polski ponad 870 tys. sztuk samochodów (z czego 85% stanowiły samochody używane).</p>
        <p xml:id="div-9">Sytuacja taka dowodzi, iż nie można mówić o tym, iż polski system opodatkowania samochodów powoduje spadek konkurencyjności samochodów sprowadzanych w porównaniu z samochodami nowymi, sprzedawanymi w Polsce.</p>
        <p xml:id="div-10">Moim zdaniem, przepisy funkcjonujące od 1 maja 2004 r. nie stanowią bariery w handlu wewnątrzwspólnotowym, a kwota zapłaconej akcyzy, pomimo stawek sięgających 65%, jest niewysoka, ze względu na niską wartość przywożonych pojazdów.</p>
        <p xml:id="div-11">Podkreślić należy, iż przyjęty sposób różnicowania stawek i zastosowania niższej stawki podatku akcyzowego na samochody mające do dwóch lat nie jest próbą traktowania produkcji krajowej w sposób uprzywilejowany w stosunku do produktów nabywanych z innych Państw Członkowskich, lecz jedynie działaniem proekologicznym mającym na celu ochronę środowiska.</p>
        <p xml:id="div-12">Pragnę zauważyć, iż Sąd Administracyjny w Warszawie wystąpił w dniu 22 czerwca 2005 r. z pytaniem prejudycjalnym do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w trybie art. 234 Traktatu Wspólnot Europejskich co do zgodności z prawem wspólnotowym przepisów o podatku akcyzowym dotyczących opodatkowania samochodów osobowych (sprawa C-313/05 Brzeziński). W dniu 15 czerwca br. odbyła się w Luksemburgu rozprawa w przedmiotowej sprawie, jednakże orzeczenie w powyższej sprawie jeszcze nie zapadło.</p>
        <p xml:id="div-13">Biorąc jednakże pod uwagę kontrowersyjność przedmiotowych przepisów oraz konieczność wprowadzenia uregulowań bezpośrednio uzależniających kwotę podatku od parametrów ekologicznych samochodów, Ministerstwo Finansów już na początku 2005 r. przedstawiło projekt ustawy o podatku ekologicznym od samochodów. Jednakże w dniu 18 maja 2005 r. powyższy projekt został odrzucony przez Sejm w trakcie pierwszego czytania.</p>
        <p xml:id="div-14">Od tego momentu podjęte zostały dalsze działania mające na celu zmianę systemu. W efekcie przygotowany został nowy projekt ustawy o podatku od samochodów, zakładający opodatkowanie samochodów przy pierwszej rejestracji.</p>
        <p xml:id="div-15">Ostateczna wersja projektu, przekazana do prac parlamentarnych (druk sejmowy nr 735), zakłada wprowadzenie systemu uwzględniającego dane techniczne pojazdu jako obiektywne kryterium mające wpływ na wysokość kwoty podatku. Wysokość tej kwoty zależna będzie od pojemności skokowej silnika oraz normy emisji spalin EURO. Takie rozwiązanie bez wątpienia sprzyja ochronie środowiska naturalnego.</p>
        <p xml:id="div-16">Pierwsze czytanie odbyło się 20 lipca br. i zgodnie z decyzją Sejmu projekt przekazany został do prac w komisjach sejmowych.</p>
        <p xml:id="div-17">Wyrażam głębokie przekonanie, iż wprowadzenie zaproponowanych przez resort finansów zmian w opodatkowaniu samochodów osobowych nie będzie powodowało kontrowersji jak przepisy obowiązujące w chwili obecnej. Dodatkowo pragnę poinformować, iż projekt ww. ustawy poddany był szerokim konsultacjom, a proponowane rozwiązania spotkały się z pozytywną opinią branży motoryzacyjnej.</p>
        <p xml:id="div-18">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-19">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-20">Jarosław Neneman</p>
        <p xml:id="div-21">Warszawa, dnia 7 sierpnia 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>