text_structure.xml
7.26 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie poselskie Pana Posła Łukasza Zbonikowskiego (pismo z dnia 11 lipca br., znak: SPS-024-1355/06) ˝w sprawie rezygnacji z zamknięcia cukrowni Krajowej Spółki Cukrowej S.A. w zamian za ich przekształcenie oraz zmianę przedmiotu ich produkcji na biopaliwa˝ uprzejmie informuję, że nadzór właścicielski nad Krajową Spółką Cukrową S.A. sprawuje Minister Skarbu Państwa, natomiast za działania restrukturyzacyjne w Krajowej Spółce Cukrowej S.A. odpowiada Zarząd i Rada Nadzorcza Spółki. Przekazuję jednakże informacje, które Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi otrzymało od Zarządu Krajowej Spółki Cukrowej S.A.</p>
<p xml:id="div-2">Według KSC S.A. jednym z najpoważniejszych alternatywnych przedsięwzięć gospodarczych jest wdrożenie produkcji biokomponentów do paliw płynnych z surowców roślinnych. Spółka podjęła i aktualnie kontynuuje działania w tym kierunku. Wykonano następujące projekty:</p>
<p xml:id="div-3">1) ˝Projekt koncepcyjny budowy zakładu produkcji bioetanolu z melasy˝ polegający na uruchomieniu produkcji odwodnionego bioetanolu jako komponentu do benzyn oraz</p>
<p xml:id="div-4">2) ˝Projekt koncepcyjny budowy zakładu produkcji estrów metylowych z rzepaku˝ polegający na uruchomieniu produkcji biodiesla na bazie oleju rzepakowego, zarówno jako biokomponentu do oleju napędowego w postaci czystych estrów, jak i jako zamiennika oleju napędowego.</p>
<p xml:id="div-5">Należy podkreślić, iż projekty te są elementami planu działań na rzecz łagodzenia skutków restrukturyzacji Krajowej Spółki Cukrowej S.A. i mają zapewnić, przy zachowaniu zasady ekonomicznej opłacalności, zagospodarowanie zasobów ludzkich oraz maksymalne wykorzystanie istniejących rzeczowych elementów majątku trwałego.</p>
<p xml:id="div-6">Oba opracowania zawierają niezbędne dane dotyczące procesu technologicznego i parametrów technicznych przy lokalizacji produkcji w wyłączonych z produkcji cukru cukrowniach. Projekty te zyskały pozytywną ocenę Rady Nadzorczej KSC S.A.. Następną fazą prac przygotowawczych przed wdrożeniem będzie uściślenie założeń poprzez wybór technologii, ustalenie wielkości zdolności produkcyjnych oraz wskazanie lokalizacji, a następnie wykonanie biznesplanów. Przed przystąpieniem do prac projektowo-wdrożeniowych należy pozyskać środki finansowe na nakłady inwestycyjne lub pozyskać inwestora kapitałowego oraz zapewnić dostawy surowca i odbiór produktów. Projekty te mogą być także rozwinięte o dodatkowe opcje technologiczne, zakładające w całości lub w części przerób buraków cukrowych na potrzeby produkcji bioetanolu poprzez użycie jako surowca do fermentacji alkoholowej soku rzadkiego w trakcie kampanii cukrowniczej, z odkładaniem soku gęstego, który z kolei stanowiłby surowiec w okresie międzykampanijnym.</p>
<p xml:id="div-7">Dla projektowanych przedsięwzięć przewiduje się lokalizację w cukrowniach wyłączonych i podlegających wyłączeniu w następstwie realizacji koncentracji produkcji w ramach Planu Restrukturyzacji KSC S.A.. Realizacja tych projektów wymaga znacznych nakładów inwestycyjnych, z czego spółka będzie w stanie zabezpieczyć ok. 25% wymaganych środków.</p>
<p xml:id="div-8">W kwietniu, maju i czerwcu br. przedstawiciele KSC S.A odbyli szereg wizyt i spotkań w wyznaczonych cukrowniach, których tematem przewodnim były możliwości uruchomienia produkcji biopaliw w strukturach KSC SA. W niektórych spotkaniach uczestniczyli także przedstawiciele zainteresowanych inwestorów. Podczas roboczych wizyt dokonano wizji lokalnych terenów, budynków i instalacji oraz zebrano niezbędne informacje techniczne.</p>
<p xml:id="div-9">Powodzenie tych procesów zależy jednak także w dużej mierze od uregulowań prawnych dotyczących biopaliw, które dopiero wejdą w życie.</p>
<p xml:id="div-10">Odnośnie do zapewnienia zbytu surowca plantatorom buraków cukrowych uprzejmie informuję, że przyjęta w dniu 20 lutego 2006 r. reforma rynku cukru utrzymała niektóre elementy wspierania produkcji, takie jak kwoty produkcyjne, minimalne ceny buraków cukrowych oraz interwencyjny skup cukru.</p>
<p xml:id="div-11">Produkcja cukru w ramach kwot produkcyjnych stanowi dla plantatorów gwarancję zbytu surowca. Kwota cukru ustalona została dla Polski w wysokości 1 671 926 ton. Poziom kwoty produkcji cukru został utrzymany na poziomie roku gospodarczego 2005/2006, a dotychczasowe kwoty A i B cukru zostały połączone w jedną kwotę produkcyjną.</p>
<p xml:id="div-12">Buraki cukrowe, które są wykorzystywane do produkcji cukru w ramach kwot, objęte są minimalnymi cenami, które wynoszą odpowiednio:</p>
<p xml:id="div-13">- 32,86 euro/t w roku gospodarczym 2006/2007,</p>
<p xml:id="div-14">- 29,78 euro/t, w roku 2008/2007,</p>
<p xml:id="div-15">- 27,83 euro/t w roku 2008/2009,</p>
<p xml:id="div-16">- 26,29 euro/t od roku 2009/2010.</p>
<p xml:id="div-17">W związku z tym, że minimalne ceny buraków cukrowych ustalone zostały na poziomie niższym niż w poprzednich sezonach, wynikający z tej obniżki spadek dochodów rolników będzie rekompensowany docelowo w 64,2% przez płatności bezpośrednie.</p>
<p xml:id="div-18">Mechanizmem wspierającym producentów cukru ujętym w reformie rynku cukru jest także skup interwencyjny cukru. Przewidziany jest on w latach gospodarczych 2006/2007, 2007/2008, 2008/2009 i 2009/210. Skup ten w ilości 600 tys. ton dla całej Wspólnoty realizowany będzie przez agencje interwencyjne poszczególnych państw członkowskich (w przypadku Polski - Agencję Rynku Rolnego). Skup cukru w ramach interwencji dokonywany będzie pod warunkiem, że:</p>
<p xml:id="div-19">1) cukier został wyprodukowany w ramach kwot z buraków zebranych na terytorium Wspólnoty,</p>
<p xml:id="div-20">2) cukier był przedmiotem umowy przechowywania zawartej pomiędzy sprzedającym a agencją interwencyjną.</p>
<p xml:id="div-21">Agencja będzie skupować cukier za 80% ceny referencyjnej dla roku gospodarczego następującego po roku gospodarczym, w którym złożono oferty.</p>
<p xml:id="div-22">Ceny referencyjne na cukier, wprowadzone w wyniku reformy, dla cukru białego ustalone zostały na poziomie: 631,9 euro/t w latach gospodarczych 2006/2007 i 2007/2008, 541,5 euro/t w 2008/2009 i 404,4 euro/t od roku 2009/2010.</p>
<p xml:id="div-23">Ponieważ w wygaszanych oddziałach KSC S.A. tkwi olbrzymi potencjał ludzki i majątkowy, ministerstwo od początku restrukturyzacji tej spółki prezentuje pogląd, że proces odchodzenia od produkcji cukru powinien być powiązany z uruchamianiem alternatywnej produkcji z zakresu przetwórstwa rolnego.</p>
<p xml:id="div-24">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-25">Sebastian Filipek-Kaźmierczak</p>
<p xml:id="div-26">Warszawa, dnia 31 lipca 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>