text_structure.xml
6.92 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">W związku z zapytaniem złożonym przez Pana Posła na Sejm Romana Koseckiego, przekazanym przy piśmie nr SPS-024-1352/06, w sprawie planów ograniczenia liczby godzin wychowania fizycznego w szkołach, uprzejmie informuję, co następuje.</p>
<p xml:id="div-2">Kwestie związane z programami wychowania fizycznego i jakością realizacji wychowania fizycznego oraz realizacją obowiązku szkolnego pozostają w zakresie kompetencji Ministerstwa Edukacji Narodowej. Po wprowadzeniu w naszym systemie oświaty czwartej godziny obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego w klasach IV-VI szkoły podstawowej i w gimnazjum na wychowanie fizyczne w dwunastoletnim cyklu edukacyjnym przeznacza się średnio 3,5 lekcji.</p>
<p xml:id="div-3">Liczba czterech obowiązkowych godzin wychowania fizycznego zapisana jest w ustawie z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej (Dz.U. z 2001 r. Nr 81, poz. 889, z późn. zm.). Ten ustawowy przepis daje wychowaniu fizycznemu wyjątkową, ale należną pozycję w systemie oświaty. Wychowanie fizyczne winno być traktowane jako część wychowania ogólnego, a nie tylko jako jeden z obowiązkowych przedmiotów w programie kształcenia ogólnego.</p>
<p xml:id="div-4">Wdrażanie czwartej godziny wychowania fizycznego, zgodnie z art. 19 i art. 61, odbywało się w cyklu trzyletnim i zakończyło się z końcem roku szkolnego 2005/2006. Obecnie cztery godziny obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego obowiązują w klasach IV, V i VI szkoły podstawowej i we wszystkich klasach gimnazjum. Proces poszerzania liczby godzin wychowania fizycznego, pomimo początkowych trudności i oporu części środowiska szkolnego, zakończył się sukcesem. W ciągu trzech lat zostało pokonanych wiele trudności organizacyjnych, finansowych, kadrowych, trudności z bazą sportową. Środowiska szkolne pobudzone zostały do współpracy z samorządami lokalnymi oraz do zaktywizowania postaw nowatorskich w miejsce rutynowego podejścia do realizacji wychowania fizycznego. Pozwoliło to zwiększyć aktywność fizyczną młodzieży szkolnej, szczególnie w tych szkołach i regionach, w których brakowało sal i boisk sportowych.</p>
<p xml:id="div-5">Proces wdrażania otworzył dyskusję na temat poziomu realizowanych zajęć wychowania fizycznego. Ujawnił potrzebę doskonalenia metod realizacji oraz możliwości nowych rozwiązań organizacyjnych realizacji wychowania fizycznego, w oparciu o wypracowany dotychczas system uregulowań prawnych. Dla uzyskania pełnej oceny skutków rozszerzenia liczby godzin konieczne jest przeprowadzenie wszechstronnej analizy i ewaluacji procesu wdrażania czwartej godziny wychowania fizycznego i wyciągnięcie wniosków stanowiących właściwą podstawę do podejmowania w tej dziedzinie decyzji korzystnych społecznie.</p>
<p xml:id="div-6">Obowiązkowe zajęcia wychowania fizycznego to podstawowa forma kształtowania postaw w zakresie systematycznej aktywności fizycznej młodzieży. Ponadto, w trosce o popularyzację sportu w polskich szkołach i zwiększanie aktywności fizycznej uczniów, Minister Sportu wspiera zajęcia pozalekcyjne dla dzieci i młodzieży środkami finansowymi pochodzącymi z budżetu państwa, z Funduszu Zajęć Sportowo-Rekreacyjnych dla Uczniów oraz z Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej.</p>
<p xml:id="div-7">W ramach środków budżetowych Minister Sportu realizuje programy upowszechniania kultury fizycznej i sportu, ze szczególnym uwzględnieniem m.in. środowisk wiejskich. Dofinansowywane są zadania kierowane do młodzieży szkolnej we wszystkich województwach, obejmujące rywalizację w Ogólnopolskich Igrzyskach LZS Młodzieży Szkolnej oraz w Ogólnopolskim Turnieju ˝Piłkarska Kadra Czeka˝. W eliminacjach powiatowych i wojewódzkich oraz w finałowych imprezach centralnych każdego roku bierze udział ponad 100 000 dziewcząt i chłopców. Ministerstwo Sportu wspiera również działania Wiodących Ludowych Klubów Sportowych, angażujących w szkolenie sportowe w 51 dyscyplinach sportowych najzdolniejszą młodzież ze środowisk wiejskich.</p>
<p xml:id="div-8">Podział środków Funduszu Zajęć Sportowo-Rekreacyjnych dla Uczniów, utworzonego z opłat wnoszonych z tytułu reklam napojów alkoholowych, odbywa się na podstawie rozporządzenia Ministra Sportu z dnia 31 października 2005 r. w sprawie dofinansowania zajęć ze środków Funduszu Zajęć Sportowo-Rekreacyjnych dla Uczniów. Naczelnym celem tworzonego Funduszu było wyrównywanie szans dostępu do kultury fizycznej. Zainteresowanie dofinansowaniem tymi środkami jest bardzo duże. W latach 2005-2006 dofinansowanie z funduszu otrzymało ok. 1000 wnioskodawców. W znacznej części były to uczniowskie kluby sportowe z terenów dotkniętych bezrobociem oraz jednostki samorządu terytorialnego z najuboższych terenów.</p>
<p xml:id="div-9">Ze środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej realizowany jest program ˝Sport wszystkich dzieci˝ skierowany do uczniowskich klubów sportowych oraz podmiotów prowadzących działalność z zakresu upowszechniania kultury fizycznej i sportu wśród dzieci i młodzieży. Większość z nich (ok. 80%) działa przy placówkach oświatowych, w oparciu o szkolną bazę sportową, przy udziale uczniów, nauczycieli, rodziców. Wspierana jest również przez lokalne samorządy. Środki finansowe w ramach tego programu kierowane są na realizację następujących zadań:</p>
<p xml:id="div-10">- masowe imprezy sportowe i rekreacyjne dla dzieci i młodzieży,</p>
<p xml:id="div-11">- obozy sportowo-rekreacyjne dla dzieci i młodzieży w ramach akcji ˝Sportowe wakacje˝,</p>
<p xml:id="div-12">- program ˝Animator sportu dzieci i młodzieży˝,</p>
<p xml:id="div-13">- działalność organizatorów sportu dzieci i młodzieży oraz sportu osób niepełnosprawnych w środowisku wiejskim,</p>
<p xml:id="div-14">- wojewódzkie finały Igrzysk Młodzieży Szkolnej oraz finały gimnazjady i licealiady,</p>
<p xml:id="div-15">- zakup i dystrybucja sprzętu sportowego, głównie dla uczniowskich klubów sportowych.</p>
<p xml:id="div-16">Realizacja programu ˝Sport wszystkich dzieci˝ miała widoczny wpływ na aktywizację środowisk lokalnych: szkół i placówek oświatowych, samorządów lokalnych, sponsorów, klubów i innych instytucji. Spowodowała większe zaangażowanie tych podmiotów w organizację przedsięwzięć o zasięgu gminnym, powiatowym i wojewódzkim.</p>
<p xml:id="div-17">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-18">Minister</p>
<p xml:id="div-19">Tomasz Lipiec</p>
<p xml:id="div-20">Warszawa, dnia 28 lipca 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>