text_structure.xml 5.44 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Sowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie Pana Roberta Tyszkiewicza, Posła na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, z dnia 19 czerwca 2006 r., w sprawie ˝zrównania stawek punktu w kontrakcie podstawowym w świadczeniu usług stomatologicznych w województwie podlaskim z resztą kraju˝, przesłaną przy piśmie Marszałka Sejmu z dnia 11 lipca 2006 r., znak: SPS-024-1351/06, uprzejmie proszę o przyjęcie następujących informacji.</p>
        <p xml:id="div-2">Odnosząc się do różnic w cenie jednostek rozliczeniowych pomiędzy poszczególnymi oddziałami wojewódzkimi NFZ, w tym również w zakresie świadczeń stomatologicznych uprzejmie informuję, że wycena poszczególnych jednostek rozliczeniowych (punkt, stawka kapitacyjna w podstawowej opiece zdrowotnej itp.) jest pochodną, z jednej strony ograniczonych możliwości finansowych Narodowego Funduszu Zdrowia (wyznaczonych przede wszystkim wielkością składek na ubezpieczenie zdrowotne), z drugiej zaś przyjętymi przez poszczególne oddziały wojewódzkie Funduszu ilościami jednostek rozliczeniowych przewidzianych do zakontraktowania na dany rok w poszczególnych rodzajach świadczeń i struktury rodzajowej tych świadczeń. Zaznaczyć należy, że struktura rodzajowa świadczeń opieki zdrowotnej ustalana jest przez dyrektorów oddziałów wojewódzkich Funduszu w drodze sporządzenia projektów planów finansowych oddziałów wojewódzkich Funduszu (art. 107 ust. 5 pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. Nr 210, poz. 2135, z późn. zm.), i ewentualnie korygowana w drodze przesunięć środków pomiędzy kosztami świadczeń w planach poszczególnych oddziałów wojewódzkich (art. 124 ust. 6 ww. ustawy).</p>
        <p xml:id="div-3">Ponadto podkreślić należy, że jednym z kryteriów oceny ofert składanych w procesie konkursu ofert o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej jest cena świadczeń opieki zdrowotnej (dla świadczeń wycenionych punktowo jest to pochodna ceny punktu rozliczeniowego i ilości punktów przypisanych do danego świadczenia), która zgodnie z art. 142 ust. 6 ww. ustawy może być przedmiotem negocjacji. Mając powyższe na uwadze występowanie różnic w wycenie poszczególnych jednostek rozliczeniowych, zarówno pomiędzy świadczeniodawcami jak i oddziałami wojewódzkimi Funduszu, należy uznać za uzasadnione.</p>
        <p xml:id="div-4">Odnosząc się do kwestii zrównania pomiędzy poszczególnymi oddziałami cen jednostek rozliczeniowych, w tym również ceny punktu w kontraktach z zakresu świadczeń stomatologicznych, uprzejmie informuję, iż z informacji uzyskanych z Narodowego Funduszu Zdrowia wynika, że Fundusz systematycznie rozbudowuje swoje zasoby informacyjne, dotyczące realizacji świadczeń zdrowotnych na terenie kraju. W roku 2005 po raz pierwszy przekazano dyrektorom oddziałów wojewódzkich szczegółowe materiały analityczne, dotyczące dostępności do poszczególnych zakresów świadczeń we wszystkich województwach oraz kształtowania się cen stosowanych w odniesieniu do tych świadczeń w poszczególnych regionach kraju. Analiza zgromadzonych informacji ujawniła obszary nieuzasadnionych dysproporcji w zakresie dostępności do świadczeń i cen stosowanych w rozliczeniach ze świadczeniodawcami a jednocześnie wskazała kierunki zmian, w celu stopniowego niwelowania tych dysproporcji na terenie całego kraju.</p>
        <p xml:id="div-5">Dlatego też jednym z głównych założeń przyjętych do kontraktowania świadczeń opieki zdrowotnej na rok 2006 było sukcesywne wyrównywanie poziomu cen jednostek rozliczeniowych w poszczególnych regionach. Przyjęto zasadę stopniowego podwyższenia cen w województwach, gdzie były one najniższe przy jednoczesnym zahamowaniu wzrostu cen przekraczających średnią krajową. Analiza kontraktów zawartych na rok 2006 wskazuje, że osiągnięto postęp w przedmiotowym zakresie. W przypadku leczenia szpitalnego odchylenie przeciętnej ceny punktu w poszczególnych województwach od wartości średniej zmalało z 0,35 zł do 0,28 zł, przy jednoczesnym wzroście poziomu średniej krajowej. Podobna sytuacja ma miejsce w przypadku specjalistycznego leczenia ambulatoryjnego, gdzie odchylenie przeciętnej ceny punktu od średniej zmalało z 0,43 zł do 0,33 zł. W wielu rodzajach świadczeń, np. w świadczeniach odrębnie kontraktowanych, ceny jednostek rozliczeniowych są praktycznie jednakowe w całym kraju.</p>
        <p xml:id="div-6">Ponieważ przyjęty sposób dochodzenia do jednolitego poziomu cen zakłada sukcesywne podnoszenie cen najniższych w ramach ograniczonych możliwości finansowych oddziałów wojewódzkich Funduszu, proces ten musi mieć charakter etapowy, rozłożony na kilka lat. Narodowy Fundusz Zdrowia zakłada kontynuację wyrównywania poziomu cen jednostek rozliczeniowych w umowach zawieranych ze świadczeniodawcami przez poszczególne oddziały wojewódzkie w latach następnych.</p>
        <p xml:id="div-7">Z wyrazami szacunku</p>
        <p xml:id="div-8">Sekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-9">Bolesław Piecha</p>
        <p xml:id="div-10">Warszawa, dnia 24 lipca 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>