text_structure.xml 7.8 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W związku z zapytaniem poselskim Pana Posła Tomasza Głogowskiego z dnia 12 czerwca 2006 r. przesłanym przy piśmie z dnia 11 lipca 2006 r., znak: SPS-024-1350/06, w sprawie ˝rezygnacji z podwyżki akcyzy na olej opałowy˝ uprzejmie wyjaśniam, co następuje.</p>
        <p xml:id="div-2">Wysokie zróżnicowanie stawek akcyzy na olej napędowy i olej opałowy przeznaczony na cele opałowe znajduje także odzwierciedlenie w cenach tych wyrobów. Powoduje to ryzyko powstawania zjawisk patologicznych polegających na wykorzystywaniu oleju opałowego niezgodnie z jego przeznaczeniem, tj. do napędu pojazdów samochodowych. Dotychczas stosowane instrumenty ograniczania tego procederu okazały się niewystarczające, dlatego też, poszukując skuteczniejszych rozwiązań eliminujących nieprawidłowości w obrocie olejami opałowymi, zaproponowane zostały nowe rozwiązania systemowe w tym zakresie.</p>
        <p xml:id="div-3">Resort finansów przygotował projekt ustawy o zwrocie części wydatków ponoszonych w latach 2006-2012 na ogrzewanie olejem opałowym powierzchni bytowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw, który po przyjęciu w dniu 6 czerwca 2006 r. przez Radę Ministrów został skierowany do Sejmu (druk nr 739). Po pierwszym czytaniu w dniu 21 lipca br. projekt został skierowany do dalszych prac w Komisji Finansów Publicznych.</p>
        <p xml:id="div-4">Przedmiotowy projekt zakłada wprowadzenie szeregu regulacji prawnych, m.in. nowelizację art. 65 ust. l ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257, z późn. zm.).</p>
        <p xml:id="div-5">Jeżeli zaproponowana zmiana ustawowa zostanie przyjęta przez Sejm, wprowadzona zostanie m.in. podwyżka akcyzy dla olejów opałowych przeznaczonych na cele opałowe, której wejście w życie zaplanowano na dzień l września br. I tak dla olejów opałowych przeznaczonych na cele opałowe, z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350 °C lub których gęstość w temperaturze 15 °C jest niższa od 890 kg/m3, stawka podatku akcyzowego wynosić będzie 1.139,00 zł od 1.000 litrów gotowego wyrobu, a dla pozostałych olejów opałowych przeznaczonych na cele opałowe - 1.284,00 zł od 1.000 kilogramów gotowego wyrobu.</p>
        <p xml:id="div-6">Jednocześnie stawki te nie będą podlegały obniżeniu w drodze rozporządzenia i będą równe stawce podatku akcyzowego dla oleju napędowego określonej w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825 z późn. zm.) powiększonej o stawkę opłaty paliwowej obowiązującej na 2006 r.</p>
        <p xml:id="div-7">Wprowadzenie w życie proponowanej zmiany w opodatkowaniu olejów opałowych przeznaczonych na cele opałowe z jednej strony zapewni likwidację występujących nieprawidłowości w obrocie olejami opałowymi, z drugiej zaś strony spowoduje wzrost kosztów ogrzewania. W związku z powyższym projekt ustawy przewiduje ochronę niektórych użytkowników tego paliwa przed zwiększonymi kosztami ogrzewania. Zakłada on zwrot części wydatków poniesionych przez osoby fizyczne na zakup oleju opałowego przeznaczonego do ogrzewania powierzchni bytowej, jak również zwrot części wydatków poniesionych przez organy administracji publicznej, szkoły, przedszkola, żłobki, szpitale, zakłady opieki zdrowotnej na zakup oleju opałowego przeznaczonego do ogrzewania ich pomieszczeń.</p>
        <p xml:id="div-8">Zwrot dotyczyć będzie udokumentowanych wydatków z tytułu różnicy pomiędzy obecnie obowiązującym obciążeniem podatkowym a nowo wprowadzanym. Dla olejów opałowych jest to kwota 1,11 zł za litr lub 1,25 zł za kilogram zakupionego oleju opałowego, z uwzględnieniem podatku VAT, co odpowiada przewidywanemu wzrostowi cen tego wyrobu z tytułu wzrostu podatku akcyzowego.</p>
        <p xml:id="div-9">Projektowana regulacja ogranicza zwrot kosztów dla powierzchni wykorzystywanych do działalności gospodarczej, a ogrzewanych olejem opałowym. Wynika to z tego, iż cała sfera gospodarcza ma możliwość rozliczenia tych kosztów w kosztach uzyskania przychodów, jak i w podatku należnym VAT, co w sytuacji podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w pewien sposób łagodzi obciążenia z tytułu wzrostu kosztów ogrzewania.</p>
        <p xml:id="div-10">Dokonując oceny skutków zaproponowanych rozwiązań, resort finansów ma świadomość, iż ich wejście w życie może w pewnych przypadkach wpłynąć negatywnie na konkurencyjność wewnętrzną gospodarki z uwagi na wzrost kosztów finansowania zakupów oleju opałowego przez dystrybutorów. Wzrost stawki podatku akcyzowego oznacza bowiem wzrost cen olejów opałowych i olejów napędowych przeznaczonych na cele opałowe.</p>
        <p xml:id="div-11">Dystrybutorzy olejów przeznaczonych na cele opałowe będą musieli zaangażować zwiększone środki, aby dostarczyć taką samą ilość tych nośników odbiorcom. Wzrost opodatkowania akcyzą olejów przeznaczonych na cele opałowe mający wpływ na ceny tych nośników przy jednoczesnym wprowadzeniu rozwiązań osłonowych nie powinien skutkować spadkiem zapotrzebowania na te wyroby energetyczne wśród odbiorców zużywających olej opałowy zgodnie z jego przeznaczeniem. W związku z powyższym projektowana regulacja nie powinna powodować lawinowego przechodzenia na inne, często nieekologiczne nośniki energetyczne.</p>
        <p xml:id="div-12">Nie przewiduje się bezpośredniego wpływu regulacji na rynek pracy. Niemniej w sposób pośredni może ona mieć wpływ na ograniczenie zatrudnienia u dystrybutorów i zwiększenie zatrudnienia w gminach obsługujących zwrot kosztów.</p>
        <p xml:id="div-13">Odnosząc się do planowanych zmian w opodatkowaniu akcyzą gazu płynnego do napędu pojazdów samochodowych, pragnę poinformować, iż ww. projekt ustawy w proponowanej nowelizacji art. 65 ust. l ustawy o podatku akcyzowym zakłada podwyższenie stawki akcyzy na gaz płynny i metan używane do napędu pojazdów samochodowych z kwoty 700,00 zł/1.000 kg do kwoty 1.100,00 zł/1.000 kg. Po wejściu w życie powyższych uregulowań Minister Finansów, korzystając z delegacji ustawowej, w drodze rozporządzenia, obniży maksymalną ustawową stawkę akcyzy na tzw. autogaz do poziomu 1.000,00 zł/ 1.000 kg. Wzrost stawki akcyzy na autogaz wyniesie wtedy 17 groszy na litrze tego paliwa, zaś łącznie z podatkiem VAT około 20 groszy na litrze.</p>
        <p xml:id="div-14">Proponowana stawka akcyzy na gaz do napędu pojazdów samochodowych w przeliczeniu na litry wynosi 562 zł za 1.000 litrów autogazu. Zatem stawka ta zachowa swój proekologiczny charakter, będzie bowiem i tak dużo niższa od stawki akcyzy dla benzyny bezołowiowej wynoszącej obecnie 1.315 zł/1.000 litrów.</p>
        <p xml:id="div-15">Przewiduje się, iż podwyżka cen autogazu z tytułu proponowanej akcyzy, przy rosnących cenach benzyn silnikowych, nie zmniejszy konkurencyjności tego paliwa, bowiem utrzymana będzie znacząca różnica w kosztach eksploatacji samochodu na korzyść autogazu.</p>
        <p xml:id="div-16">W związku z tym, iż w chwili obecnej projekt ustawy znajduje się w Komisji Finansów Publicznych, wszelkie zmiany w tym projekcie mogą być wprowadzane wyłącznie na gruncie prac parlamentarnych.</p>
        <p xml:id="div-17">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-18">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-19">Jarosław Neneman</p>
        <p xml:id="div-20">Warszawa, dnia 2 sierpnia 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>