text_structure.xml
5.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Nawiązując do pisma z dnia 11 lipca 2006 r. (sygn. SPS-024-1344/06) przekazującego zapytanie Posła na Sejm RP Pana Krzysztofa Lipca w sprawie stosowania przez gminy przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych wobec podlegających im spółek komunalnych świadczących zadania z zakresu użyteczności publicznej uprzejmie przedstawiam następujące informacje.</p>
<p xml:id="div-2">Organy wszystkich jednostek samorządu terytorialnego wykonujących zadania z zakresu administracji publicznej winny podejmować działania na podstawie i w granicach prawa. Istotnym przy tym pozostaje, iż samorząd terytorialny uczestniczy w sprawowaniu władzy publicznej, a przysługującą mu w ramach ustaw część zadań publicznych wykonuje w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Oznacza to, że jednostka samorządu terytorialnego (w granicach prawa) samodzielnie realizuje poszczególne zadania w oparciu o zastrzeżone dla jej organów kompetencje. Należy podkreślić, iż samodzielność gminy dotyczy również majątku publicznego, tj. formy organizacyjnej prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie przysługujących jednostce samorządu terytorialnego kompetencji i w celu realizacji przypisanych jej zadań [vide: ustawa z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz.U. z 1997 r. Nr 9, poz. 43, z poźn. zm.)]. Wiąże się to nie tylko z przesądzeniem o formie organizacyjnej danego podmiotu (może być to jednostka organizacyjna utworzona przez gminę, ale stanowiąca odrębny od niej podmiot prawa w postaci samorządowej osoby prawnej lub też jednostka organizacyjna wchodząca w skład struktury gminy, działająca jako tzw. stationes communi, np. w postaci zakładu budżetowego niemającego osobowości prawnej) i wyposażeniem w majątek, lecz również z przyjęciem odpowiedniej struktury danego podmiotu i powierzeniem w jej ramach stanowisk określonym osobom. Zgodnie z art. 2 ww. ustawy gospodarka komunalna może być prowadzona przez jednostki samorządu terytorialnego w szczególności w formie zakładu budżetowego lub spółki prawa handlowego (por. art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). Ponadto, jeżeli przepisy szczególne nie stanowią inaczej, organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego postanawiają o wyborze sposobu prowadzenia i form gospodarki komunalnej, o wysokości cen i opłat albo o sposobie ustalania cen i opłat za usługi komunalne o charakterze użyteczności publicznej oraz za korzystanie z obiektów i urządzeń użyteczności publicznej jednostek samorządu terytorialnego.</p>
<p xml:id="div-3">Odrębną kwestią pozostaje powierzenie przez jednostkę samorządu terytorialnego wykonywania konkretnych zadań z zakresu gospodarki komunalnej.</p>
<p xml:id="div-4">Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o gospodarce komunalnej wykonywanie wynikających z gospodarki komunalnej zadań może zostać powierzone osobom fizycznym, osobom prawnym lub jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej w drodze umowy na zasadach ogólnych, z uwzględnieniem przepisów o finansach publicznych lub odpowiednio przepisów o zamówieniach publicznych i przepisów o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Ponadto ustawa o gospodarce komunalnej przesądza o sposobie właściwym do przekazania realizacji poszczególnych zadań - w drodze umowy - z zastosowaniem wskazanych przepisów. Oczywistym przy tym pozostaje fakt, że zadania mogą być powierzone tylko takim podmiotom, z którymi gmina może zawrzeć prawnie skuteczną umowę. Przy czym, mając na względzie, iż kwestie możliwości uczestnictwa danych podmiotów w obrocie publicznoprawnym regulują przepisy ustrojowe, skonstatować należy, iż z uwagi na tryb powierzania określonych zadań (zamówienia publiczne) zastosowanie mają odpowiednio przepisy ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. Nr 19, poz. 177, z późn. zm.).</p>
<p xml:id="div-5">Zgodnie z wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 11 sierpnia 2005 r. (sygn. II GSK 105/05 LEX nr 155826) ustawa Prawo zamówień publicznych nie ma zastosowania, jeżeli wykonywanie przez jeden podmiot na rzecz drugiego usług, dostaw lub robót budowlanych, czyli świadczeń, które mogą być przedmiotem zamówienia publicznego, stanowi realizację zobowiązania wynikającego z innego tytułu prawnego niż umowa. Dlatego też ustawa o zamówieniach publicznych nie ma zastosowania do przypadków powierzania przez gminę utworzonej przez nią jednostce organizacyjnej wykonywania zadań użyteczności publicznej drogą aktu kreującego tę jednostkę organizacyjną (w stosunkach pomiędzy gminą i utworzoną jednostką organizacyjną jest miejsce na zawarcie umowy w sytuacjach zlecania zamówień niemieszczących się w zakresie zadań, dla których gmina powołała jednostkę).</p>
<p xml:id="div-6">Przedstawiając powyższe informacje, należy wskazać, że bieżący nadzór nad działalnością samorządu terytorialnego - w zakresie oceny działalności pod kątem zgodności z prawem - sprawują: wojewoda i Regionalna Izba Obrachunkowa.</p>
<p xml:id="div-7">Z wyrazami szacunku</p>
<p xml:id="div-8">Sekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-9">Władysław Stasiak</p>
<p xml:id="div-10">Warszawa, dnia 1 sierpnia 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>