text_structure.xml 9.87 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie posła Krzysztofa Lipca, otrzymane za pośrednictwem Pana Marszałka przy piśmie z dnia 11 lipca 2006 r., znak SPS-024-1343/06, w sprawie standaryzacji usług w domach pomocy społecznej uprzejmie informuję, że:</p>
        <p xml:id="div-2">Domy pomocy społecznej są instytucjonalną formą całodobowej opieki, domykającą system wsparcia pomocy społecznej adresowany do osób, które wymagają całodobowej opieki z powodu wieku, choroby lub niepełnosprawności i nie mogą samodzielnie funkcjonować w codziennym życiu, a którym nie można zapewnić niezbędnej pomocy w formie usług opiekuńczych.</p>
        <p xml:id="div-3">Zgodnie z art. 19 pkt 10 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. w sprawie pomocy społecznej ˝prowadzenie i rozwój infrastruktury domów pomocy społecznej o zasięgu ponadgminnym oraz umieszczanie w nim skierowanych osób˝ należy do zadań własnych samorządu powiatowego. Art. 55 ust.1 ustawy wskazuje, że ˝Dom pomocy społecznej świadczy usługi bytowe, opiekuńcze, wspomagające i edukacyjne na poziomie obowiązującego standardu, w zakresie i formach wynikających z indywidualnych potrzeb osób w nim przebywających˝.</p>
        <p xml:id="div-4">Prace nad standardami w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej rozpoczęły się w 1992 r. przy udziale specjalistów z terenu kraju, w tym również dyrektorów domów pomocy społecznej. Efektem kilkuletnich prac był wypracowany wspólnie zapis ustawowy zobowiązujący wszystkie podmioty organizujące i prowadzące domy pomocy społecznej do funkcjonowania na poziomie wymaganego standardu oraz wypracowany zakres i poziom usług, jakie w tym zakresie będą obowiązywać</p>
        <p xml:id="div-5">Zapisy ustawowe wprowadzone zostały w 1997 r. i zobowiązują domy do funkcjonowania na poziomie standardu określanego przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej. Równocześnie rozpoczął się 10-letni okres tzw. dochodzenia do standardów, w którym domy opracowały i realizowały programy naprawcze w tych jednostkach, które funkcjonowały na poziomie niższym od obowiązującego standardu. Domy wykonały ocenę stanu i rozpoczęły działania naprawcze, chociaż wiele z nich podjęło je znacznie wcześniej, gdy standardy nie były jeszcze normą prawną.</p>
        <p xml:id="div-6">Standardy określają wymogi minimalne w zakresie warunków bytowych, jakie musi spełniać obiekt, oraz zakres i sposób sprawowanej opieki oparty na indywidualnym planie wspierania dla każdego mieszkańca, uwzględniający w szczególności prawa podmiotowe jednostki, takie jak godne i intymne traktowanie, zapewnienie wolności osobistej i bezpieczeństwa oraz poczucie intymności - na miarę możliwości psychofizycznych mieszkańca.</p>
        <p xml:id="div-7">Pomimo faktu że działania naprawcze nie są jeszcze zakończone, gdyż okres dochodzenia do standardu kończy się w grudniu bieżącego roku, już dzisiaj wiadomo, że zdecydowana większość domów osiągnie wymagany standard, a efekt zmian w domach jest ogromny. Poprawiły się zarówno warunki bytowe, jak też sposób sprawowanej opieki - mieszkaniec stał się najważniejszym podmiotem działania personelu.</p>
        <p xml:id="div-8">Ponieważ proces dochodzenia do wymaganego standardu świadczonych usług jest na ukończeniu, resort w grudniu ubiegłego roku zwrócił się do wydziałów polityki społecznej o przekazanie informacji, na jakim etapie są prace w domach na ich terenie i jaka liczba domów ma niewielkie szanse na osiągnięcie standardu do końca roku. Z uzyskanych danych wynika, że około 15% ogólnej liczby prowadzonych przez samorządy powiatowe domów pomocy społecznej ma niewielkie szanse na dojście do wymaganego standardu świadczonych usług i uzyskanie stałego zezwolenia na prowadzenie domu.</p>
        <p xml:id="div-9">Biorąc pod uwagę, że na terenie kraju na dzień 31 grudnia 2005 r. funkcjonowało 795 domów pomocy społecznej, w tym w części z nich znajdują się wolne miejsca (około 2 tys. wolnych miejsc w skali kraju), to zakładając w 2007 r. proces likwidacji domów, które nie osiągnęły standardów, istnieje możliwość zaproponowania mieszkańcom przeniesienia do domów, które standard osiągnęły.</p>
        <p xml:id="div-10">Pytanie o przedłużenie terminu dochodzenia do standardu świadczonych usług uznaję za przedwczesne, ponieważ zarówno samorządy, jak i domy podejmują różne wysiłki, aby zdążyć z realizacją programów naprawczych (część prac modernizacyjnych w domach znalazła się w kontraktach regionalnych, samorządy wyasygnowały dodatkowe środki na realizację programów), i odpowiedzi na pytanie, jaki będzie los takich domów, będzie można udzielić po kolejnej analizie nadesłanych informacji z województw, która jest planowana na koniec III kwartału br.</p>
        <p xml:id="div-11">Pragnę dodać, iż obecnie prowadzone są prace nad regionalnymi programami operacyjnymi do planów strategicznych, które mają między innymi absorbować środki Europejskiego Funduszu Społecznego; w działaniach została zaproponowana modernizacja infrastruktury społecznej, w tym modernizacja domów pomocy społecznej, jednak to od decyzji konkretnego sejmiku województwa samorządowego zależeć będzie, czy modernizacja infrastruktury społecznej znajdzie się w priorytetach województwa.</p>
        <p xml:id="div-12">Przygotowane zostały również propozycje zmiany przepisów ustawy o pomocy społecznej dające możliwość domom, które kończą programy naprawcze, a nie są w stanie zakończyć ich do końca grudnia br., przedłużenia warunkowego zezwolenia, jednak bez prawa do zmiany wysokości kosztów utrzymania mieszkańca i możliwości przyjmowania nowych mieszkańców do chwili uzyskania stałego zezwolenia.</p>
        <p xml:id="div-13">Ponadto należy dodać, że samorządy terytorialne w sposób ciągły korzystają z dodatkowego wsparcia w ramach dotacji celowych, szczególnie w obszarze pomocy społecznej. Z takiego wsparcia korzystają również domy pomocy społecznej, które po wprowadzeniu nowych regulacji prawnych natrafiły na przejściowe trudności spotęgowane koniecznością dostosowania tych jednostek organizacyjnych do wymaganych standardów świadczonych usług, i tak:</p>
        <p xml:id="div-14">- w 2004 r. z rezerwy celowej budżetu państwa dla domów pomocy społecznej przeznaczono kwotę 20 145 240 zł, z tego 7 570 610 zł na zwiększenie kwoty dotacji na 1 mieszkańca dps do kwoty 1210 zł w 6 województwach (małopolskie, mazowieckie, podlaskie, warmińsko-mazurskie i zachodniopomorskie), pozostałe środki podzielono proporcjonalnie do liczby miejsc w województwach na realizację programów naprawczych lub zakup wyposażenia w ramach wydatków bieżących. Podziału środków na konkretne domy pomocy społecznej dokonali wojewodowie.</p>
        <p xml:id="div-15">- w 2005 r. z rezerwy celowej budżetu państwa dla domów pomocy społecznej przeznaczono środki w wysokości 16 536 099 zł, podzielone proporcjonalnie do liczby miejsc w województwach, na dofinansowanie utrzymania miejsc w domach pomocy społecznej oraz na realizację programów naprawczych. Podziału środków na konkretne domy pomocy społecznej dokonali wojewodowie.</p>
        <p xml:id="div-16">Dodatkowo w roku 2005 dla niektórych domów pomocy społecznej z niektórych województw, z rezerwy ogólnej budżetu państwa, przekazano środki w wysokości 2,5 mln zł na realizację zadań w ramach programów naprawczych.</p>
        <p xml:id="div-17">W roku 2006 po raz pierwszy od 2001 r. została zaplanowana dla domów pomocy społecznej rezerwa celowa w wysokości 15 mln zł (wydatki majątkowe). Zdecydowano o dofinansowaniu domów, gdzie niewielkimi środkami inwestycyjnymi do końca tego roku możliwe będzie osiągnięcie obowiązującego standardu usług. Środki w oparciu o przekazane wnioski wojewodów zostały rozdysponowane na domy samorządowe. Jednocześnie z uwagi na zgłoszone zapotrzebowanie samorządowych domów pomocy społecznej na środki na realizację programów naprawczych, znacznie przewyższające wysokość ww. rezerwy celowej, na początku maja 2006 r. Minister Pracy i Polityki Społecznej wystąpił do Prezesa Rady Ministrów, Pana Kazimierza Marcinkiewicza, o przyznanie dodatkowych środków w wysokości 20 mln zł z rezerwy ogólnej budżetu państwa na realizację programów naprawczych w domach pomocy społecznej, w tym w domach prowadzonych przez podmioty niepubliczne na zlecenie powiatów, które zgodnie z ustawą o finansach publicznych mogą otrzymać dotację na realizację inwestycji tylko w oparciu o specjalne upoważnienie w ustawie budżetowej.</p>
        <p xml:id="div-18">Nie przewiduje się zmian legislacyjnych w zakresie finansowania domów pomocy społecznej i wprowadzenia współfinansowania osób kierowanych do domów pomocy społecznej przez budżet państwa, ponieważ uwalniane środki finansowe z dotacji celowej na dofinansowanie pobytu osób skierowanych do domów przed 2004 r. przekształcają się w zwiększony udział w podatkach dla samorządów gminnych, aby mogły dysponować środkami finansowymi na pokrycie kosztów pobytu kierowanego przez gminę mieszkańca ze swojego terenu. Przewiduje się natomiast wprowadzenie możliwości prowadzenia domów dwuprofilowych o pokrewnych niepełnosprawnościach, np. domu dla ludzi starych i przewlekle somatycznie chorych.</p>
        <p xml:id="div-19">Z wyrazami szacunku</p>
        <p xml:id="div-20">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-21">Bogdan Socha</p>
        <p xml:id="div-22">Warszawa, dnia 26 lipca 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>