text_structure.xml
9.46 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie Posła Arkadiusza Mularczyka z dnia 12 czerwca 2006 r., otrzymane za pośrednictwem Kancelarii Prezesa Rady Ministrów w dniu 17.07.2006 r., dotyczące regulacji prawnych oraz rekompensat z tytułu pozostawienia nieruchomości poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, uprzejmie wyjaśniam co następuje:</p>
<p xml:id="div-2">Zasady realizacji prawa do rekompensaty z tytułu pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej reguluje ustawa z dnia 8 lipca 2005 r. o realizacji prawa do rekompensaty z tytułu pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 2005 r., Nr 169, poz. 1418). Prawo do rekompensaty z tytułu pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej przysługuje właścicielowi pozostawionych poza granicami nieruchomości, który został ich pozbawiony w wyniku wypędzenia z byłego terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub jego opuszczenia w związku z wojną rozpoczętą w 1939 r. dokonanego na postawie tzw. ˝umów republikańskich˝ (art. 1 ust. 1 ww. ustawy). Ponadto przedmiotowe prawo do rekompensaty przysługuje również osobie, która na skutek innych okoliczności związanych z wojną rozpoczętą w 1939 r., była zmuszona opuścić byłe terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (art. 1 ust. 2). Osoba ta jednocześnie powinna spełnić łącznie dwa warunki (art. 2):</p>
<p xml:id="div-3">- była obywatelem polskim w dniu 1.09.1939 r., zamieszkiwała w tym dniu na byłym terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz opuściła je z przyczyn opisanych wyżej,</p>
<p xml:id="div-4">- posiada obywatelstwo polskie.</p>
<p xml:id="div-5">W przypadku śmierci właściciela nieruchomości pozostawionych poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej, prawo do rekompensaty przysługuje wszystkim spadkobiercom albo niektórym z nich, wskazanym przez pozostałych spadkobierców, jeżeli posiadają obywatelstwo polskie (art. 3 ust. 2).</p>
<p xml:id="div-6">Potwierdzenie prawa do rekompensaty następuje na wniosek osoby ubiegającej się o potwierdzenie tego prawa, złożony nie później niż do dnia 31 grudnia 2008 r. (art. 5 ust. 1.).</p>
<p xml:id="div-7">Powyższy wniosek o potwierdzenie prawa do rekompensaty składa właściciel, współwłaściciel lub spadkobierca, lub wskazana osoba uprawniona do rekompensaty.</p>
<p xml:id="div-8">Minister Skarbu Państwa realizując delegacje ustawowe nałożone przepisami art. 19 ust. 7 ww. ustawy z dnia 8 lipca 2005 r. oraz art. 29 ust. 8 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych wydał:</p>
<p xml:id="div-9">- Rozporządzenie Ministra Skarbu Państwa z dnia 7 grudnia 2005 r. w sprawie wzorów rejestrów zawierających dane dotyczące realizacji prawa do rekompensaty z tytułu pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 2005 r., Nr 248, poz. 2101),</p>
<p xml:id="div-10">- Rozporządzenie Ministra Skarbu Państwa z dnia 20 grudnia 2005 r. w sprawie zasad gospodarki finansowej Funduszu Rekompensacyjnego (Dz.U. z 2006 r., Nr 3, poz. 23).</p>
<p xml:id="div-11">W dniu 20 kwietnia 2006 r. zawarta została umowa pomiędzy Ministrem Skarbu Państwa, a Bankiem Gospodarstwa Krajowego w sprawie powierzenia Bankowi wypłaty świadczeń pieniężnych, wynikających z realizacji prawa do rekompensaty z tytułu pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej. Minister Skarbu Państwa podjął także działania na rzecz nowelizacji ustawy z dnia 8 lipca 2005 r. o realizacji prawa do rekompensaty z tytułu pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej oraz ustawy z dnia 19 października 1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa. Nowelizacja tych ustaw ma na celu zharmonizowanie przepisów regulujących gospodarkę finansową Agencji Nieruchomości Rolnych oraz przepisów dotyczących Funduszu Rekompensacyjnego. Wprowadzenie proponowanych zmian usunie sprzeczność norm prawnych obydwu ustaw i umożliwi transfer środków finansowych ze zbycia nieruchomości rolnych Skarbu Państwa do Funduszu Rekompensacyjnego.</p>
<p xml:id="div-12">W Ministerstwie Skarbu Państwa rozpoczęto także prace związane z wyborem wykonawcy systemu informatycznego do prowadzenia rejestrów wojewódzkich i rejestru centralnego. Wykonawca systemu zostanie wyłoniony w trybie przewidzianym ustawą z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo Zamówień Publicznych. Z uwagi na znaczną złożoność zadania oraz konieczność przestrzegania przewidzianych prawem procedur należy przyjąć, że system zostanie wdrożony na początku I kwartału 2007 r. Przewiduje się, że najwcześniejszym terminem wypłat rekompensat pieniężnych w systemie docelowym jest drugi kwartał roku 2007. O dokładnym terminie wypłat rekompensat w formie świadczeń pieniężnych osoby uprawnione będą powiadamiane listem poleconym przez Bank Gospodarstwa Krajowego, wykonującym czynności na podstawie wspomnianej wyżej umowy z Ministrem Skarbu Państwa.</p>
<p xml:id="div-13">Celem Ministerstwa Skarbu Państwa jest wypłata w roku bieżącym rekompensat w wielkości wynikającej z zasilenia Funduszu Rekompensacyjnego. Finansowanie rekompensat zabużańskich oparte jest na wpływach ze sprzedaży nieruchomości pochodzących z Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa, będących w dyspozycji Agencji Nieruchomości Rolnych. W planie finansowym Agencji Nieruchomości Rolnych na rok 2006 przewidziano na cele Funduszu Rekompensacyjnego przychody ze sprzedaży 49 tys. ha gruntów. Wpłaty Agencji do końca roku 2006 na Fundusz Rekompensacyjny wyniosą łącznie 110 mln zł, natomiast planowane wpłaty w latach 2007, 2008 i 2009 wyniosą odpowiednio: 400 mln zł, 430 mln zł i 470 mln zł. Ministerstwo Skarbu Państwa przewiduje także potrzebę zasilania Funduszu Rekompensacyjnego środkami pochodzącymi z pożyczki budżetowej. Szacuje się, że ogólna kwota rekompensat w formie pieniężnej dla osób uprawnionych realizowanych w latach 2006-2010 wyniesie według założeń przyjętych na potrzeby umowy pomiędzy Ministrem Skarbu Państwa a Bankiem Gospodarstwa Krajowego 2.500.000.000 zł. Jest to kompromis pomiędzy słusznymi żądaniami zabużan, a realnymi możliwościami finansowymi państwa polskiego.</p>
<p xml:id="div-14">Należy stwierdzić, że wiele spośród wniosków dotychczas złożonych nie spełnia wymagań przewidzianych przepisami ustawy z dnia 8 lipca 2005 r. Wiąże się to z koniecznością wzywania stron do uzupełnienia materiału dowodowego, co znacznie wydłuża czas rozpatrywania wniosku. W związku z powyższym, niezmiernie trudno określić termin, w którym aktualnie składane wnioski zostaną zrealizowane. Przypomnieć jednak trzeba, że kwota wypłacanej rekompensaty będzie odzwierciedlać 20% wartości mienia pozostawionego poza obecnymi granicami Polski na konkretny dzień wypłaty rekompensaty. W związku z tym wydłużenie terminu wypłaty rekompensaty nie spowoduje zmniejszenia wartości przysługującego uprawnienia wynikającego z decyzji wojewody ustalającej wartość rekompensaty. W konsekwencji kwoty wynikające z decyzji i zaświadczeń wydanych w zakresie mienia zabużańskiego w latach poprzednich na podstawie odrębnych przepisów zostaną zwaloryzowane na dzień faktycznej wypłaty rekompensaty, zgodnie z art. 17 ust. 5 ww. ustawy.</p>
<p xml:id="div-15">Brak wojewódzkich rejestrów osób uprawnionych prowadzonych w systemie elektronicznym nie powinien mieć wpływu bezpośrednio na możliwość realizowania przez Zabużan rekompensat z tytułu pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej w formie zaliczenia wartości nieruchomości pozostawionych poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej na poczet nabycia nieruchomości Skarbu Państwa, jeżeli zgodnie z art. 7 ust. 4 ww. ustawy osoby te posiadają na zaświadczeniu lub decyzji adnotację dokonaną przez wojewodę właściwego ze względu na miejsce wydania dokumentu potwierdzającego uprawnienia o wybraniu ww. formy rekompensaty oraz o wysokości rekompensaty. Osoby, które wybrały realizację rekompensat w formie zaliczenia wartości nieruchomości pozostawionych poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej na poczet nabycia nieruchomości Skarbu Państwa mogą realizować rekompensaty, zgodnie z art. 14 ustawy z dnia 8 lipca 2005 r.</p>
<p xml:id="div-16">Mając na uwadze powyższe, pragnę stwierdzić, że Ministerstwo Skarbu Państwa dokłada wszelkich starań, aby właściwie zrealizować zadania wynikające z ustawy z dnia 8 lipca 2005 r. o realizacji prawa do rekompensaty z tytułu pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej, pomimo, że nie otrzymało dodatkowych etatów przewidzianych w uzasadnieniu do ustawy niezbędnych do wykonania nowego nałożonego zadania, co niewątpliwie wpływa na jej realizację.</p>
<p xml:id="div-17">Z wyrazami szacunku</p>
<p xml:id="div-18">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-19">Paweł Piotrowski</p>
<p xml:id="div-20">Warszawa, dnia 25 lipca 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>