text_structure.xml
5.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">W odpowiedzi na pismo Pana Marszałka z dnia 11 lipca br., znak: SPS-024-1335/06, przy którym przesłane zostało zapytanie posła Pana Eugeniusza Wycisły w sprawie wydłużania okresu aktywności zawodowej, pragnę uprzejmie przedstawić, co następuje.</p>
<p xml:id="div-2">Ad 1. W 2005 r. ZUS wypłacił:</p>
<p xml:id="div-3">- wcześniejsze emerytury na kwotę 17 235 954,0 tys. zł,</p>
<p xml:id="div-4">- renty z tytułu niezdolności do pracy na kwotę 21 375 986,6 tys. zł,</p>
<p xml:id="div-5">- renty rodzinne na kwotę 16 398 165,4 tys. zł,</p>
<p xml:id="div-6">- zasiłki przedemerytalne na kwotę 2 069 763,7 tys. zł,</p>
<p xml:id="div-7">- świadczenia przedemerytalne na kwotę 3 359 126,4 tys. zł,</p>
<p xml:id="div-8">- renty socjalne na kwotę 1 320 221,6 tys. zł;</p>
<p xml:id="div-9">łącznie w 2005 r. na kwotę 61 759 197,7 tys. zł.</p>
<p xml:id="div-10">Ad 2. W grudniu 2005 r. emerytury w wieku poniżej powszechnego wieku emerytalnego otrzymywało 1068,8 tys. osób.</p>
<p xml:id="div-11">Ad 3. W 2005 r. otrzymywało przeciętnie, miesięcznie:</p>
<p xml:id="div-12">- renty z tytułu niezdolności do pracy - 1975,0 tys. osób,</p>
<p xml:id="div-13">- renty rodzinne - 1269,4 tys. osób,</p>
<p xml:id="div-14">- zasiłki przedemerytalne - 251,1 tys. osób,</p>
<p xml:id="div-15">- świadczenia przedemerytalne - 287,7 tys. osób,</p>
<p xml:id="div-16">- renty socjalne - 230,1 tys. osób.</p>
<p xml:id="div-17">Łącznie pobierało ww. świadczenia 4013,3 tys. osób.</p>
<p xml:id="div-18">Ad 4 i 5. Wskaźnik zatrudnienia osób w wieku 15-64 lata w Polsce jest najniższy w krajach Unii Europejskiej i w 2004 wyniósł 51,7 (w porównaniu z 51,2 w 2003 r.). Oznacza to, że niewiele więcej niż jeden na dwóch Polaków w wieku produkcyjnym pracuje, w efekcie może być objęty ubezpieczeniem społecznym. Szczególnie niski jest wskaźnik zatrudnienia osób w wieku 55-64 lata, który wynosi 26,2. Jest on szczególnie niski dla kobiet, z których mniej niż jedna na pięć w tym wieku pracuje. Taki niski poziom zatrudnienia starszych pracowników jest także efektem możliwości korzystania ze świadczeń społecznych - wcześniejszych emerytur, świadczeń przedemerytalnych, a w przeszłości także zasiłków przedemerytalnych i rent z tytułu niezdolności do pracy.</p>
<p xml:id="div-19">Niski efektywny wiek wycofywania się z rynku pracy związany jest z budowaniem od lat zachęt do wcześniejszej dezaktywizacji, która miała na celu absorpcję części efektów transformacji i gwałtownych przemian na rynku pracy, przede wszystkim w obszarze popytu na pracę. W efekcie jednak wysokość składek na ubezpieczenia społeczne istotnie wzrosła i poprzez zwiększenie klina podatkowego stanowi obecnie barierę dla rozwoju rynku pracy. Rozwiązanie tego dylematu należy do najważniejszych zadań postawionych przed strategią emerytalną w najbliższych latach.</p>
<p xml:id="div-20">Po 2006 r. możliwości wcześniejszej dezaktywizacji zostaną istotnie ograniczone. Stanowić to będzie szansę dla zwiększenia poziomu zatrudnienia i relatywnego systemowego obciążenia rynku pracy kosztami systemu ubezpieczeń społecznych. Aby jednak taki scenariusz się zrealizował, niezbędne będą dodatkowe działania zarówno po stronie rynku pracy, jak i w ramach systemu rent z tytułu niezdolności do pracy, aby system ten nie przejmował funkcji wcześniejszych emerytur.</p>
<p xml:id="div-21">Nie przewiduje się utrzymania przywileju wcześniejszej emerytury dla żadnej grupy zawodowej. Osoby urodzone przed 1 stycznia 1949 r. będą mogły przechodzić na wcześniejsze emerytury według starych zasad, również po 2007 r., zaś osoby urodzone po 1948 r. - pod warunkiem że do 31 grudnia 2007 r. spełniły warunek wieku i stażu emerytalnego i nie przystąpiły do OFE.</p>
<p xml:id="div-22">Osoby urodzone po 31 grudnia 1948 r., zatrudnione w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze, będą mogły skorzystać z prawa do wcześniejszej emerytury, jeśli do 31 grudnia 1998 r. osiągnęły okres zatrudnienia (kobieta - 20 lat okresów składkowych i nieskładkowych, mężczyzna - 25 lat okresów składkowych i nieskładkowych) oraz okres zatrudnienia w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze wymagany w przepisach dotychczasowych do nabycia prawa do emerytury w wieku niższym niż 60 lat - dla kobiet i 65 lat - dla mężczyzn, mimo że wiek uprawniający do tej emerytury osiągną po 2007 r.</p>
<p xml:id="div-23">Osoby pracujące przed 1999 r. w warunkach szczególnych lub w szczególnym charakterze, tj. w zawodach, branżach lub na stanowiskach, które w starym systemie uprawniały do wcześniejszej emerytury, a które bez uchwalenia nowej ustawy nie miałyby szczególnych uprawnień z tego tytułu, będą uprawnione do świadczeń wynikających z ustawy o emeryturach pomostowych.</p>
<p xml:id="div-24">Resort pracy i polityki społecznej jest w trakcie przygotowywania założeń do projektu ustawy o emeryturach pomostowych. Przewiduję, że rządowy projekt ustawy o emeryturach pomostowych zostanie przekazany do Sejmu w styczniu 2007 r.</p>
<p xml:id="div-25">Sekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-26">Elżbieta Rafalska</p>
<p xml:id="div-27">Warszawa, dnia 1 sierpnia 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>