text_structure.xml 7.54 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie Pani Poseł Anny Sobeckiej z dnia 25 maja 2006 r., przesłane pismem Pana Marka Kotlinowskiego, Wicemarszałka Sejmu z dnia 23 czerwca 2006 r. (znak SPS-024-1324/06), w sprawie braku lekarzy gastroenterologów w toruńskich placówkach medycznych, uprzejmie proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień.</p>
        <p xml:id="div-2">Zasady realizacji świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych zostały określone w przepisach ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. Nr 210, poz. 2135 ze zm.), aktach wykonawczych do ww. ustawy oraz zarządzeniach Prezesa NFZ, dotyczących postępowań w sprawie zawarcia umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w poszczególnych rodzajach i zakresach.</p>
        <p xml:id="div-3">Do zadań dyrektora oddziału wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia, zgodnie z przepisem art. 107 ust. 5 pkt 8 i 10 cytowanej ustawy, należy przeprowadzanie postępowań w sprawie zawarcia umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, zawieranie i rozliczanie umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej oraz zawieranie i rozliczanie umów o realizację programów zdrowotnych. Podstawą do udzielania świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, zgodnie z przepisem art. 132 ust. 1 ww. ustawy, jest umowa o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, zawarta pomiędzy świadczeniodawcą a dyrektorem oddziału wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia.</p>
        <p xml:id="div-4">Mając na uwadze powyższe przepisy prawne oraz zawarte w treści wystąpienia pytanie, uprzejmie informuję, iż Ministerstwo Zdrowia wystąpiło do Kujawsko - Pomorskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia z prośbą o przedstawienie stanu zabezpieczenia dostępu pacjentów do świadczeń opieki zdrowotnej realizowanych w zakresie ambulatoryjnego poradnictwa gastroenterologicznego w 2006 r. Z informacji uzyskanych z Funduszu wynika, iż w 2005 r. płatnik świadczeń opieki zdrowotnej zawarł umowy wieloletnie (obowiązujące również w 2006 r.) na udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w zakresie poradni gastroenterologicznej z 5 świadczeniodawcami na terenie miasta Torunia. Realizatorzy świadczeń opieki zdrowotnej zatrudniają w poradniach gastroenterologicznych łącznie 10 lekarzy specjalistów, spełniających warunki określone przez Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia w wydanym na podstawie art. 102 ust. 5 pkt 25 oraz art. 146 pkt 1 i 3 ww. ustawy zarządzeniu Nr 112/2005 z dnia 30 grudnia 2005 r. zmieniającym zarządzenie Nr 92/2005 z dnia 17 października 2005 r. Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia w sprawie przyjęcia ˝Szczegółowych materiałów informacyjnych o przedmiocie postępowania w sprawie zawarcia umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej oraz o realizacji i finansowaniu umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju: ambulatoryjne świadczenia specjalistyczne˝.</p>
        <p xml:id="div-5">Odnosząc się do zagadnienia długiego czasu oczekiwania na realizację świadczeń opieki zdrowotnej w zakresie pracowni badań endoskopowych przewodu pokarmowego, uprzejmie informuję, iż w 2006 r. na terenie miasta Torunia płatnik świadczeń opieki zdrowotnej podpisał umowy z 5 świadczeniodawcami na realizację badań kolonoskopowych i gastroskopowych. Czas oczekiwania na realizację ww. świadczeń opieki zdrowotnej jest różny u poszczególnych świadczeniodawców, i tak np. w Miejskiej Przychodni Specjalistycznej pacjent oczekuje na realizację świadczenia ok. 4 miesięcy, natomiast w Obwodzie Lecznictwa Kolejowego pacjenci są przyjmowani na bieżąco. Mając na uwadze fakt, iż przepisy przywołanej ustawy umożliwiają pacjentom wybór realizatora świadczeń opieki zdrowotnej, należy stwierdzić, iż każdy świadczeniobiorca może uzyskać świadczenia opieki zdrowotnej u świadczeniodawcy, u którego jest najkrótszy czas oczekiwania na realizację świadczeń.</p>
        <p xml:id="div-6">Ponadto należy podkreślić, iż zgodnie z art. 19 cytowanej ustawy, pacjentom znajdującym się w stanach nagłych świadczenia opieki zdrowotnej są udzielane niezwłoczne.</p>
        <p xml:id="div-7">Narodowy Fundusz Zdrowia mając na uwadze potrzeby zdrowotne pacjentów, zwiększył liczbę punktów rozliczeniowych na realizację świadczeń opieki zdrowotnej w zakresie badań endoskopowych przewodu pokarmowego z 24 818 punktów w 2005 r. do 38 033 w 2006 r. Podwyższenie liczby punktów rozliczeniowych pozwoli na wykonanie pacjentom większej liczby badań oraz zmniejszenie czasu oczekiwania na ich realizację, zatem w znaczący sposób poprawi dostęp pacjentów do tego typu świadczeń. Równocześnie uprzejmie informuję, iż zgodnie ze stanowiskiem Kujawsko-Pomorskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia, dostęp pacjentów do świadczeń opieki zdrowotnej realizowanych w poradniach gastroenterologicznych oraz pracowniach badań endoskopowych przewodu pokarmowego jest zabezpieczony na odpowiednim poziomie. Niemniej w przypadku pozyskania przez oddział funduszu dodatkowych środków finansowych zostaną podjęte działania mające na celu zwiększenie dostępu pacjentów do świadczeń opieki zdrowotnej wykonywanych w tych zakresach.</p>
        <p xml:id="div-8">Odnosząc się do poruszonej w treści zapytania kwestii braku lekarzy specjalistów w zakładach opieki zdrowotnej, uprzejmie informuję, iż zasady szkolenia specjalizacyjnego lekarzy zostały określone w przepisach rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 20 października 2005 r. w sprawie specjalizacji lekarzy i lekarzy dentystów (Dz.U. Nr 213, poz. 1779). Zgodnie z przepisami § 11 cytowanego rozporządzenia, szkolenia specjalizacyjne mogą być prowadzone wyłącznie w jednostkach uprawnionych, spełniających określone warunki, umożliwiające realizację szczegółowego programu specjalizacji. Tworzenie i uruchamianie szkoleń specjalizacyjnych w nowych jednostkach uprawnionych do ich prowadzenia, w tym określania liczby miejsc szkoleniowych jest oparte na analizie potrzeb kadrowych województwa i planach wieloletnich. Należy podkreślić, iż przy realizacji zadań związanych z prowadzeniem specjalizacji lekarzy, zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 25 października 2002 r. w sprawie konsultantów krajowych i wojewódzkich (Dz.U. Nr 188, poz. 1582, z późn. zm.), biorą udział konsultanci krajowi i wojewódzcy w poszczególnych dziedzinach medycyny. Współpraca konsultantów krajowych z wojewódzkimi zmierza do wyszkolenia na danym terenie optymalnej liczby miejsc szkoleniowych w jednostkach organizacyjnych uprawnionych do prowadzenia szkolenia w danej dziedzinie medycyny. Ponadto należy zaznaczyć, iż systematycznie wzrastają nakłady ponoszone przez budżet państwa na szkolenia specjalizacyjne lekarzy - od 2003 r. wzrost ten wynosi rocznie ok. 16 mln zł. W 2006 r. wydatki na specjalizację lekarzy wzrosną aż o 40,2 mln zł, co wskazuje na fakt, iż zadanie to ma charakter priorytetowy.</p>
        <p xml:id="div-9">Z wyrazami szacunku</p>
        <p xml:id="div-10">Sekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-11">Bolesław Piecha</p>
        <p xml:id="div-12">Warszawa, dnia 13 lipca 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>