text_structure.xml 19.4 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">W nawiązaniu do pisma Marszałka Sejmu RP z dnia 23 czerwca 2006 r., znak: SPS-024-1314/06, w sprawie udzielenia odpowiedzi na zapytanie Pani Poseł Izabeli Katarzyny Mrzygłockiej w sprawie programów wspierających samorządy gminne, przesłanego przy piśmie Minister Rozwoju Regionalnego z dnia 6 lipca 2006 r., znak: SM-I-0700-200-AZ/06, uprzejmie informuję, co następuje.</p>
        <p xml:id="div-2">W ramach zadań Ministra Rolnictwa związanych z wykorzystaniem środków z funduszy strukturalnych pochodzących z Unii Europejskiej przeznaczonych na rolnictwo i rozwój obszarów wiejskich Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi jest instytucją zarządzającą dla Sektorowego Programu Operacyjnego ˝Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich, 2004-2006˝ i Sektorowego Programu Operacyjnego ˝Rybołówstwo i przetwórstwo ryb˝.</p>
        <p xml:id="div-3">Zgodnie z zapisami rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 września 2004 r. w sprawie Uzupełnienia Sektorowego Programu Operacyjnego ˝Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich, 2004-2006˝ (Dz.U. z 2004 r., Nr 207, poz. 2117, z późn. zm.) Program SPO ˝Restrukturyzacja...˝ jest programem skierowanym do osób fizycznych lub prawnych, które prowadzą działalność rolniczą. W rozumieniu ww. przepisu osoby fizyczne to obywatele państw członkowskich Unii Europejskiej prowadzący na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalność rolniczą jako posiadacze samoistni lub zależni gospodarstw rolnych. Osoby prawne to podmioty wpisane do rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym, które zgodnie z wpisem do tego rejestru prowadzą działalność rolniczą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jako posiadacze samoistni lub zależni gospodarstw rolnych. W kryteriach dostępu działań nie został sprecyzowany status gminy, w jakiej ma być realizowany projekt.</p>
        <p xml:id="div-4">Wyjątek stanowią:</p>
        <p xml:id="div-5">- Działanie 2.4. ˝Różnicowanie działalności rolniczej i zbliżonej do rolnictwa w celu zapewnienia różnorodności działań lub alternatywnych źródeł dochodów˝ SPO ˝Restrukturyzacja...˝, gdzie możliwość uzyskania dofinansowania na projekty realizowane w związku z uruchomieniem lub rozwojem działalności związana jest z tym, iż projekt jest realizowany w miejscowości liczącej do 5 tys. mieszkańców, należącej do gminy wiejskiej lub miejsko-wiejskiej,</p>
        <p xml:id="div-6">- Działanie 2.6. ˝Rozwój i ulepszanie infrastruktury technicznej związanej z rolnictwem˝ SPO ˝Restrukturyzacja...˝, gdzie dofinansowane są projekty realizowane w miejscowościach liczących do 5 tys. mieszkańców, należących do gmin wiejskich lub miejsko-wiejskich,</p>
        <p xml:id="div-7">- Działanie 2.3. ˝Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego˝, gdzie beneficjentami są gminy lub instytucje kultury, dla których organizatorem są jednostki samorządu terytorialnego, finansowaniu podlegają projekty realizowane w miejscowościach liczących nie więcej niż 5 tys. mieszkańców, należących do gmin wiejskich lub miejsko-wiejskich.</p>
        <p xml:id="div-8">Budżet SPO ˝Restrukturyzacja...˝ został podzielony pomiędzy 15 działań, a podział ten określono w Uzupełnieniu SPO ˝Restrukturyzacja...˝ (Dz.U. z 2004 r., Nr 207, poz. 2117, z późn. zm.). Środki przeznaczone na udzielanie pomocy w ramach ww. działań zostały podzielone między województwa, zgodnie z kryteriami przyjętymi przez Komitet Sterujący SPO, tworząc tzw. ˝koperty regionalne˝. W poszczególnych województwach nabór wniosków o dofinansowanie realizacji projektu w ramach działań prowadzony był do czasu, gdy kwota, na jaką opiewały złożone wnioski, osiągnęła 135% ˝koperty regionalnej˝. W związku z przyjęciem powyższego rozwiązania wstrzymywano nabory wniosków w poszczególnych województwach.</p>
        <p xml:id="div-9">Kolejnym działaniem w ramach SPO ˝Restrukturyzacja...˝, gdzie określono status gminy, jest Działanie 2.7. ˝Pilotażowy Program Leader +˝. Działanie to realizowane jest poprzez dwa schematy. Beneficjentami Schematu I są gminy wiejskie i miejsko-wiejskie, związki międzygminne, osoby prawne: fundacje, stowarzyszenia, związki stowarzyszeń lub inne organizacje pozarządowe posiadające osobowość prawną, natomiast Schematu II - LGD (Lokalne Grupy Działania). Kryteria dostępu w ramach Schematu II określają możliwość uzyskania dofinansowania, jeżeli beneficjent (fundacja lub stowarzyszenie, lub związek stowarzyszeń) spełnia kryteria LGD, a także m.in. projekt realizowany jest na obszarze gmin wiejskich lub miejsko-wiejskich, dla których opracowana została ZSROW, oraz obszar, na którym realizowany jest projekt, liczy co najmniej 10 tys. i nie więcej niż 100 tys. mieszkańców, a gęstość zaludnienia nie przekracza 150 osób/km2.</p>
        <p xml:id="div-10">Realizacja działania ma na celu stymulowanie lokalnych inicjatyw na rzecz rozwoju obszarów wiejskich - tworzenie Zintegrowanych Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich (ZSROW), budowanie Lokalnych Grup Działania (LGD) oraz podejmowanie przez nie działań na rzecz rozwoju i promocji regionu.</p>
        <p xml:id="div-11">W ramach Schematu I nabór wniosków trwał od 15 września do 31 grudnia 2004 r. Natomiast dnia 19 czerwca 2006 r. został zakończony nabór wniosków o dofinansowanie realizacji projektu w ramach działania 2.7. ˝Pilotażowy Program Leader+˝ Schemat II.</p>
        <p xml:id="div-12">Obecnie trwają prace nad Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (PROW 2007-2013), w ramach którego realizowane będą podobne działania, jak w Sektorowym Programie Operacyjnym (SPO) ˝Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich, 2004-2006˝. Wdrażanie PROW planowane jest na 2007 r.</p>
        <p xml:id="div-13">W projekcie Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (PROW 2007-2013) w ramach Osi 3 Jakość życia na obszarach wiejskich i różnicowanie gospodarki wiejskiej przewidywana jest realizacja działań, gdzie ograniczono obszar realizacji projektu do określonych statutowo gmin.</p>
        <p xml:id="div-14">Realizacja działań w ramach osi 3 ma na celu dywersyfikację gospodarki obszarów wiejskich oraz poprawę jakości życia wiejskiego, poprzez wsparcie dla tworzenia i rozwoju działalności pozarolniczej oraz produktów i infrastruktury turystycznej. Ponadto realizowane działania będą ukierunkowane na zapewnienie podstawowych usług na rzecz wsi lub grupy wsi i związanej z nimi małej infrastruktury. Obejmą również badania i inwestycje związane z programem podniesienia jakości życia na obszarach wiejskich lub programem rozwoju obszarów wiejskich oraz badania i inwestycje związane z ochroną dziedzictwa kulturowego wsi.</p>
        <p xml:id="div-15">Zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, w ramach osi 3 zaproponowano do realizacji następujące działania:</p>
        <p xml:id="div-16">- działanie ˝Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej˝,</p>
        <p xml:id="div-17">- działanie ˝Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej˝,</p>
        <p xml:id="div-18">- działanie ˝Odnowa i rozwój wsi˝,</p>
        <p xml:id="div-19">- działanie ˝Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw˝.</p>
        <p xml:id="div-20">W ramach działania ˝Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej˝ pomocy finansowej udziela się podmiotom z tytułu inwestycji związanych z podjęciem lub rozwojem działalności w zakresie:</p>
        <p xml:id="div-21">1) usług dla gospodarstw rolnych lub leśnictwa;</p>
        <p xml:id="div-22">2) usług dla ludności;</p>
        <p xml:id="div-23">3) drobnej wytwórczości, rzemiosła lub rękodzielnictwa;</p>
        <p xml:id="div-24">4) robót i usług budowlanych oraz instalacyjnych;</p>
        <p xml:id="div-25">5) usług turystycznych oraz związanych z rekreacją i wypoczynkiem;</p>
        <p xml:id="div-26">6) usług transportowych;</p>
        <p xml:id="div-27">7) usług komunalnych;</p>
        <p xml:id="div-28">8) przetwórstwa produktów rolnych lub jadalnych produktów leśnych;</p>
        <p xml:id="div-29">9) magazynowania lub przechowywania towarów;</p>
        <p xml:id="div-30">10) wytwarzania materiałów energetycznych z biomasy;</p>
        <p xml:id="div-31">11) rachunkowości, doradztwa lub usług informatycznych.</p>
        <p xml:id="div-32">Beneficjentem jest osoba fizyczna: rolnik, małżonek rolnika lub domownik - w rozumieniu ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników.</p>
        <p xml:id="div-33">Pomoc finansowa może być przyznana, jeżeli:</p>
        <p xml:id="div-34">1) projekt jest uzasadniony ekonomicznie;</p>
        <p xml:id="div-35">2) projekt spełnia wymagania wynikające z obowiązujących przepisów prawa, które mają zastosowanie do tego projektu;</p>
        <p xml:id="div-36">3) projekt ma wpływ na rozwój obszarów wiejskich, tzn. jest realizowany na obszarze wiejskim, wpływa na zaspokojenie potrzeb ludności wiejskiej lub turystów albo stwarza możliwości zatrudnienia dla ludności wiejskiej regionu;</p>
        <p xml:id="div-37">4) projekt realizowany w ramach osi IV uzyskał akceptację odpowiedniej Lokalnej Grupy Działania.</p>
        <p xml:id="div-38">Pomoc finansowa ma formę refundacji części kosztów kwalifikowalnych projektu. Maksymalna wysokość pomocy finansowej udzielonej jednemu beneficjentowi i na jedno gospodarstwo rolne w ramach działania, w okresie realizacji programu, nie może przekroczyć 100 tys. zł. Poziom pomocy finansowej wynosi maksymalnie 50% kosztów kwalifikowalnych projektu.</p>
        <p xml:id="div-39">W ramach działania ˝Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej˝ pomocy finansowej udziela się na realizację projektów w zakresie:</p>
        <p xml:id="div-40">- zaopatrzenia w wodę i gospodarki ściekowej;</p>
        <p xml:id="div-41">- tworzenia systemu zbioru, segregacji, wywozu odpadów komunalnych;</p>
        <p xml:id="div-42">- upowszechnienia dostępu do Internetu.</p>
        <p xml:id="div-43">Zakres pomocy obejmuje koszty inwestycyjne, w szczególności: zakup materiałów i wykonanie prac budowlano-montażowych, zakup niezbędnego wyposażenia.</p>
        <p xml:id="div-44">Beneficjentem są jednostki samorządu terytorialnego lub ich związki oraz organy wykonujące zadania jednostek samorządu terytorialnego.</p>
        <p xml:id="div-45">1. Projekt realizowany jest:</p>
        <p xml:id="div-46">- w miejscowości gminy wiejskiej albo</p>
        <p xml:id="div-47">- w miejscowości gminy miejsko-wiejskiej, poza miastem liczącym powyżej 5 tys. mieszkańców, albo</p>
        <p xml:id="div-48">- w mieście o liczbie mieszkańców mniejszej niż 5 tys.</p>
        <p xml:id="div-49">2. Projekty dotyczące zaopatrzenia w wodę i gospodarki ściekowej mogą być realizowane w miejscowościach poniżej 2 tys. RLM.</p>
        <p xml:id="div-50">Pomoc finansowa ma formę refundacji części kosztów kwalifikowalnych projektu (części poniesionych kosztów realizacji inwestycji).</p>
        <p xml:id="div-51">Maksymalna wysokość pomocy finansowej na realizację projektów w jednej gminie w okresie realizacji programu nie może przekroczyć:</p>
        <p xml:id="div-52">- 2 500 tys. zł - na projekty w zakresie gospodarki wodno-ściekowej;</p>
        <p xml:id="div-53">- 200 tys. zł - na projekty w zakresie gospodarki odpadami;</p>
        <p xml:id="div-54">- 1 mln zł - na projekty w zakresie upowszechnienia dostępu do Internetu.</p>
        <p xml:id="div-55">Poziom pomocy finansowej wynosi maksymalnie 75% kosztów kwalifikowalnych inwestycji.</p>
        <p xml:id="div-56">W ramach działania ˝Odnowa i rozwój wsi˝ pomocy finansowej udziela się podmiotom z tytułu inwestycji w zakresie:</p>
        <p xml:id="div-57">1) remontu, przebudowy i wyposażenia obiektów pełniących funkcje publiczne, społeczno-kulturalne, rekreacyjne i sportowe, w tym obiektów zabytkowych;</p>
        <p xml:id="div-58">2) remontu, przebudowy i wyposażenia obiektów służących promocji obszarów wiejskich, w tym propagowaniu i zachowaniu dziedzictwa historycznego, tradycji, sztuki oraz kultury;</p>
        <p xml:id="div-59">3) kształtowania przestrzeni publicznej;</p>
        <p xml:id="div-60">4) budowy lub remontu, przebudowy publicznej infrastruktury związanej z rozwojem funkcji turystycznych i społeczno-kulturalnych;</p>
        <p xml:id="div-61">5) zakupu obiektów zabytkowych lub charakterystycznych dla tradycji budownictwa w danym regionie oraz ich adaptacji na cele publiczne;</p>
        <p xml:id="div-62">6) odnawiania, eksponowania lub konserwacji lokalnych pomników historycznych, obiektów architektury sakralnej i miejsc pamięci.</p>
        <p xml:id="div-63">Beneficjentem jest osoba prawna: gmina, instytucja kultury, dla której organizatorem jest jednostka samorządu terytorialnego, kościół lub związek wyznaniowy, organizacja pozarządowa.</p>
        <p xml:id="div-64">Pomoc finansowa może być przyznana, jeżeli:</p>
        <p xml:id="div-65">1. Projekt realizowany jest:</p>
        <p xml:id="div-66">- w miejscowości gminy wiejskiej albo</p>
        <p xml:id="div-67">- w miejscowości gminy miejsko-wiejskiej, poza miastem liczącym powyżej 5 tys. mieszkańców, albo</p>
        <p xml:id="div-68">- w mieście o liczbie mieszkańców mniejszej niż 5 tys.</p>
        <p xml:id="div-69">2. Projekt wpisuje się w zakres Planu Odnowy Miejscowości, zgodnego ze strategią rozwoju gminy, studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy lub miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.</p>
        <p xml:id="div-70">3. Projekt nie ma charakteru komercyjnego.</p>
        <p xml:id="div-71">4. Beneficjent ma na realizację projektu zapewnione środki stanowiące krajowy wkład publiczny lub w budżecie działania dostępne są aktualnie środki stanowiące krajowy wkład publiczny.</p>
        <p xml:id="div-72">5. W przypadku gdy projekt realizowany będzie na nieruchomości nienależącej do beneficjenta, beneficjent posiada prawo do dysponowania tą nieruchomością przez okres 7 lat po realizacji projektu.</p>
        <p xml:id="div-73">6. Beneficjent - organizacja pozarządowa ma status organizacji pożytku publicznego (w rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie) i działa w obszarze zbieżnym z celami działania ˝Odnowa i rozwój wsi˝ w szczególności na rzecz aktywizacji ludności, rozwoju oraz zachowania dziedzictwa kulturowego lub przyrodniczego.</p>
        <p xml:id="div-74">7. Projekt składany przez instytucję kultury, dla której organizatorem jest jednostka samorządu terytorialnego, został zaakceptowany przez tę jednostkę.</p>
        <p xml:id="div-75">8. Projekt realizowany w ramach osi IV uzyskał akceptację odpowiedniej Lokalnej Grupy Działania.</p>
        <p xml:id="div-76">Pomoc finansowa ma formę refundacji części kosztów kwalifikowalnych projektu. Maksymalna wysokość pomocy na realizację projektów w jednej miejscowości wynosi 500 tys. zł w okresie realizacji Programu. Poziom pomocy finansowej wynosi maksymalnie 75% kosztów kwalifikowalnych projektu.</p>
        <p xml:id="div-77">W ramach działania ˝Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw˝ pomocy finansowej udziela się podmiotom z tytułu inwestycji związanych z tworzeniem lub rozwojem mikroprzedsiębiorstw działających w zakresie:</p>
        <p xml:id="div-78">1) usług dla gospodarstw rolnych lub leśnictwa;</p>
        <p xml:id="div-79">2) usług dla ludności;</p>
        <p xml:id="div-80">3) drobnej wytwórczości, rzemiosła lub rękodzielnictwa;</p>
        <p xml:id="div-81">4) robót i usług budowlanych oraz instalacyjnych;</p>
        <p xml:id="div-82">5) usług turystycznych oraz związanych z rekreacją i wypoczynkiem;</p>
        <p xml:id="div-83">6) usług transportowych;</p>
        <p xml:id="div-84">7) usług komunalnych;</p>
        <p xml:id="div-85">8) przetwórstwa produktów rolnych lub jadalnych produktów leśnych;</p>
        <p xml:id="div-86">9) magazynowania lub przechowywania towarów;</p>
        <p xml:id="div-87">10) wytwarzania materiałów energetycznych z biomasy;</p>
        <p xml:id="div-88">11) rachunkowości, doradztwa lub usług informatycznych.</p>
        <p xml:id="div-89">Beneficjentem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, która prowadzi działalność jako mikroprzedsiębiorstwo (zatrudnienie poniżej 10 osób i obrót nieprzekraczający równowartości w złotych 2 mln euro).</p>
        <p xml:id="div-90">Pomoc finansowa może być przyznana, jeżeli:</p>
        <p xml:id="div-91">- projekt jest uzasadniony ekonomicznie;</p>
        <p xml:id="div-92">- projekt spełnia wymagania wynikające z obowiązujących przepisów prawa, które mają zastosowanie do tego projektu;</p>
        <p xml:id="div-93">- projekt realizowany jest w miejscowości do 2 tys. mieszkańców, należącej do gminy wiejskiej lub miejsko-wiejskiej (dotyczy siedziby przedsiębiorcy i - w przypadku inwestycji związanych z nieruchomością - położenia tej nieruchomości), nie dotyczy grup producentów rolnych oraz wstępnie uznanych grup i organizacji producentów owoców i warzyw, oraz podmiotów świadczących usługi dla gospodarstw rolnych lub leśnictwa;</p>
        <p xml:id="div-94">- beneficjent niebędący właścicielem nieruchomości, której dotyczy projekt, posiada prawo do dysponowania tą nieruchomością na cele określone w projekcie przez okres 5 lat po realizacji projektu;</p>
        <p xml:id="div-95">- projekt realizowany w ramach osi IV uzyskał akceptację odpowiedniej Lokalnej Grupy Działania.</p>
        <p xml:id="div-96">Pomoc finansowa ma formę refundacji części kosztów kwalifikowalnych projektu. Maksymalna wysokość pomocy finansowej udzielonej jednemu beneficjentowi w ramach działania, w okresie realizacji programu, nie może przekroczyć 500 tys. zł. Poziom pomocy finansowej wynosi maksymalnie 50% kosztów kwalifikowalnych projektu.</p>
        <p xml:id="div-97">Ponadto w ramach Osi 4 - Leader, która ma przyczynić się do aktywizacji społeczności wiejskich poprzez włączenie partnerów społecznych i gospodarczych do planowania i wdrażania lokalnych inicjatyw, realizowane będzie działanie ˝Lokalne strategie rozwoju/Jakość życia, różnicowanie˝, gdzie jednym z kryteriów dostępu dla LGD jest to, że obszar objęty strategią LGD jest spójny i obejmuje gminy wiejskie lub miejsko-wiejskie z wyłączeniem miast powyżej 20 tys. mieszkańców. Dla spójności obszaru objętego strategią dopuszcza się włączenie gmin miejskich do 20 tys. mieszkańców oraz obszar, na którym realizowana jest strategia, liczy co najmniej 10 tys. i nie więcej niż 150 tys. mieszkańców.</p>
        <p xml:id="div-98">Sekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-99">Marek Zagórski</p>
        <p xml:id="div-100">Warszawa, dnia 28 lipca 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>